film

Aguirre, gniew boży

Aguirre, der Zorn Gottes
1972
1h 35m
7,5 12 221
ocen
7,5 10 1 12221
7,8 24
oceny krytyków
Bezwzględny konkwistador staje na czele buntu, którego celem jest dotarcie do El Dorado. więcej mniej
Aguirre, gniew boży zobacz gdzie obejrzeć online

reżyseria

scenariusz

gatunek

produkcja

premiera

nagrody

Peruwiańska dżungla. Wilgoć. Ciężkie powietrze z trudnością przechodzi przez krtań. Wszechogarniająca, tropikalna dzikość: przyrody i tubylców. Strach. Lope de Aguirre - zuchwały, okrutny i zdradliwy XVI-wieczny hiszpański konkwistador miał tylko jedno pragnienie - odszukać mityczne, okryte legendą i grozą - złote Eldorado. TysięcznePeruwiańska dżungla. Wilgoć. Ciężkie powietrze z trudnością przechodzi przez krtań. Wszechogarniająca, tropikalna dzikość: przyrody i tubylców. Strach. Lope de Aguirre - zuchwały, okrutny i zdradliwy XVI-wieczny hiszpański konkwistador miał tylko jedno pragnienie - odszukać mityczne, okryte legendą i grozą - złote Eldorado. Tysięczne trudności, niewykonalne zadania i przeszkody nie do przebycia. Wszystko to staje na drodze Aguirre, który nie wierzy jednak, by cokolwiek mogło nie dopuścić do realizacji jego idee fixe. A jego idea jest silniejsza od ludzi, którzy mrą od chorób i zmęczenia, od dżungli, zatrutych strzał tubylców, które wylatują zewsząd, od zdradliwej rzeki i zawiści hidalgów. Silniejsza, ale tylko do pewnego progu, dawno już powyżej normalnej granicy ludzkich możliwości i wytrzymałości. W peruwiańskiej dżungli w ekstremalnych warunkach Herzog filmował wyprawę hiszpańskich konkwistadorów poszukujących złota Eldorado, ryzykując majątkiem, życiem ekipy i swoim własnym.

studio
Hessischer Rundfunk (HR) (koprodukcja) / Werner Herzog Filmproduktion
tytuł oryg.
Aguirre, der Zorn Gottes
inne tytuły
Aguirre: The Wrath of God Miedzynarodowe
Aguirre, Wrath of God Wielka Brytania
Aguirre: The Wrath of God USA
więcej
Peruwiańscy Indianie ubrani są w hiszpańskie stroje z XIX wieku. Akcja filmu zaś toczy się w wieku XVI.
W pewnym momencie Indianie śpiewają i grają pieśń "Valicha". Pochodzi ona z XX wieku.
Jeden z ważniejszych bohaterów filmu, Gonzalo Pizarro, tak naprawdę zmarł w 1548 roku - 12 lat przed czasem akcji filmu.
Upały, wilgoć, klęski nękające ekipę pośrodku nieprzebytej dżungli, nieustanne utarczki między reżyserem a odtwórcą roli tytułowej - "Aguirre, gniew boży" to obraz, który powstawał w ogromnych bólach. Warto jednak było, tym bardziej że nie od dziś wiadomo, że to, co wielkie, często powstaje w ekstremalnych warunkach. A film Wernera Herzoga to dziś... więcej
Werner Herzog to twórca do szpiku kości przesiąknięty niemiecką tradycją romantyczną. Widać to zarówno w warstwie formalnej jego dzieł (najlepiej w filmach "Szklane serce" i "Nosferatu wampir"), jak i intelektualnej. Typowy bohater jego filmów to człowiek wewnętrznie rozdarty, przekonany, że jest niczym wobec Boga, świata czy też natury, ale... więcej
Od najlepszych
  • Od najnowszych
  • Od najlepszych

9/10

ocenił(a) film na 9

Robi wrażenie i to niebanalne.Jeśli chodzi o nastrój tajemniczości i oniryzmu a także ukazania siły natury to ten film lepiej to pokazuje niż "Piknik pod wiszącą skałą" (przypomnijmy sobie scene w której oblubienica Ursuy idzie w głąb dźunglii i nagle znika bez śladu- identyczny motyw jak z australijskiego...

Jestem Aguirre i zburzę stary, nieuporządkowany świat. Odnajdę mityczną krainę i zbuduję utopię stając się królem świata. A póki co, płynąc w nieokiełznaną rzekę, będącą otchłanią, pulsującego życiem nieokiełznanego świata jest królem małp. Może tylko na tyle zasługuję, może popełniłem błąd zapuszczając się w nieznane,...

więcej

...ale ten film jest nudny jak flaki z olejem, szczątkowe dialogi, cała masa dłużyzn. Sceny marszu przez góry albo płynięcia na tratwie trwające po 5 minut na jednym ujęciu naprawdę nie służą pozytywnemu odbiorowi.

Fabuła tego filmu bardzo przypomina opowiadanie Józefa Conrada "Jądro Ciemności". Pokazuje, że ludzie ogarnięci rządzą bogactwa gotowi są całkowicie podporządkować się bezwzględnemu szaleńcowi, który przez to staje się panem ich życia i śmierci. Z podobną sytuacją mamy niestety mamy obecnie do czynienia w Polsce.

Monolog Aguirre na końcu filmu robi wrażenie. Jestem zachwycona grą aktorską Kinskiego oraz tym jak oddaje szaleństwo głównego bohatera. Film zdaje się monotonny, co jakiś czas jednak pojawiają się mocniejsze sceny, które zapadają w pamięć.

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones