PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=5275}
7,2 3 341
ocen
7,2 10 1 3341
6,9 9
ocen krytyków
Dyrygent
powrót do forum filmu Dyrygent

To cytat z filmu, który wypowiada jedna z osób czekających w kolejce na koncert. Mówi oczywiście o Lasockim. Jako wybitny dyrygent, nie musi on zaznaczać swojej obecności, aby być zauważonym. Nie musi wymuszać na muzykach szacunku do siebie. Tym jaki jest sprawia, że "grają tak jak nigdy, grają i płaczą". Daje przestrzeń, słucha. Według mnie ten film jest o dwóch postawach. W życiu, pracy, wobec obywateli a nawet siebie samego. Drugą reprezentuje postać grana przez A.Seweryna (swoją drogą genialna kreacja aktorska), który krzykiem, agresją chce zbudować autorytet. Nie liczy się dla niego człowiek. Pewnie nawet on sam się dla siebie nie liczy. Zupełnie tak jak w systemach totalitarnych nie liczy się dobro obywatela, a siłą i agresją wymusza się lojalność. Boleśnie, ale jakże celnie podsumowuje to postać grana przez K. Jandę w końcowej scenie. "Byłeś zazdrosny o muzykę, o to, że ci, którzy potrafią ją kochać mogą być wolni, a ty nie potrafisz(…)można Cię kupić i sprzedać(…)Sam sobą pogardzasz i dlatego mścisz się na wszystkim co żywe. Wszystko było w porządku, dopóki wszyscy byli tacy jak ty, ale nagle zobaczyłeś wielkiego człowieka, przestraszyłeś się i zrozumiałeś. Rzuć ten zawód. Są inne, w których twoja nienawiść się przyda". Chyba dobitniej się nie da.

ocenił(a) film na 8
Koreanka

10/10
Trafne i bardzo aktualne.

Mam wrazenie ze to co napisalas to po czesci tez tyczy sie Wajdy. Bez watpienia kochal to co robil.

Koreanka

W zespołach ludzkich działających na niwie kultury, nie ma miejsca
na demokrację szczególnie w muzyce. Orkiestry symfoniczne ze względu
na koszty są mniejsze niż kiedyś ale to ciągle nie mniej jak 50 osób.
Nie ma takiego drugiego zespołu tej wielkości w żadnej dziedzinie,
żeby perfekcja czasu i talentu była tak ważna. W ułamkach sekund
wszystko musi się zgadzać. Brzmienie, natężenie i długość dźwięku.
Każdy w orkiestrze jest bardzo ważny i dyrygent odpowiada za ich
wspólny interes. Autorytet artysty potrafi otoczenie artystyczne
porwać zarazić swoim podejściem do zawodu. Dlatego jak sądzę(?!)
częstą praktyką są gościnne występy dyrygentów z nie swoimi orkiestrami.
To odświeża atmosferę. Codzienne monotonne próby, stała cenzura
dyrygenta musi wprowadzać napięcia co rzutuje na grę podczas koncertów.
Może brakować radości z gry, niekiedy pojawia się strach przed błędem.
Orkiestra to niezwykły zakład pracy.
Film oglądałem na świeżo z dużą radością. Średni film Wajdy jest więcej wart
niż przeciętna roczna produkcja współczesnego Polskiego kina razem wzięta.
Pozdrawiam
DK.

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones