W marcu nasz cykliczny seans organizowany wspólnie z Filmoteką Narodową będzie przebiegał pod wdzięcznym hasłem "Baby, ach, te baby...". Tradycyjnie to Wy zdecydujecie, jaki film zostanie pokazany w Iluzjonie 23 marca o 20.00. Do wyboru podajemy pięć klasycznych tytułów (poniżej). Wybierzcie najlepszy z nich. Ankietę znajdziecie
TUTAJ. Głosowanie potrwa do 18 marca.
"Barbarella" Jest rok 40.000. Międzygwiezdna agentka Barbarella (
Jane Fonda) ma misję odebrania tajnej broni niebezpiecznemu naukowcowi Durandowi Durandowi. Na jej barkach spoczywają losy świata. Niestety, agentka zostaje bardzo szybko złapana przez rzeczonego Duranda i umieszczona w Maszynie Rozkoszy. Ma ją zabić niekończący się orgazm. Film
Vadima to filmowa adaptacja kultowego komiksu o superkobiecie.
"Barbarella" jest zaliczana do najbardziej kiczowatych i jednocześnie campowych filmów wszech czasów. Zarówno rola
Jane Fondy, jak i niektóre sceny z filmu to legendy kina.
"Viva Maria!" Dwie silne kobiety: Maria I, cyrkowa piosenkarka, i Maria II, córka irlandzkiego anarchisty. W ich role wcieliły się
Brigitte Bardot i
Jeanne Moreau. Obie podróżują z trupą cyrkową po Środkowej Ameryce. W trakcie pierwszego przedstawienia przez przypadek robią striptiz. Dzięki temu stają się lokalnymi idolkami.
"Viva Maria!" w reżyserii nestora francuskiego kina,
Louisa Malle’a, to przede wszystkim antykościelny, antykapitalistyczny i antypaństwowy manifest. Obie aktorki zostały nominowane za swoje role do Nagrody BAFTA. W konsekwencji statuetkę odebrała
Moreau.
"Dwulicowa kobieta" "Dwulicowa kobieta" w reżyserii
George’a Cukora to ostatni ekranowy występ magicznej
Grety Garbo. Jako jedna z nielicznych gwiazd niemego kina była w stanie grać również w filmach dźwiękowych. W komedii
"Dwulicowa kobieta" Garbo wciela się w rolę Karin, instruktorki narciarstwa, która uwodzi przystojnego playboya Larry’ego (
Melvyn Douglas). Para bierze ślub, ale młoda małżonka nadal obawia się zdrady. Postanawia utrzymać męża za wszelką cenę, nawet jeśli w grę wchodzi "udawanie kogoś zupełnie innego".
"Poskromienie złośnicy" Film
Franco Zeffirellego "Poskromienie złośnicy" to rzecz jasna adaptacja sztuki Williama Szekspira. W głównych rolach
Elizabeth Taylor i
Richard Burton - legendarna hollywoodzka para - którzy wcielają się w role Katarzyny i Petruchia. Film jest piątym z jedenastu obrazów, w którym małżeństwo zagrało wspólnie. Sam
Zeffirelli wspominał pracę nad
"Złośnicą" jako jedną z najprzyjemniejszych przygód twórczych w jego życiu.
"Dziennik panny służącej" Luis Buñuel w
"Dzienniku panny służącej" wadzi się z mieszczańską moralnością. Francja w latach trzydziestych. Bogaci właściciele ziemscy przyjmują do pracy nową pokojówkę Céléstine (
Jeanne Moreau). Wykonując swoje obowiązki, służąca jest narażona na nachalne zaloty swojego pana. Obserwuje świat sfrustrowanych bogaczy. Jednocześnie fascynuje ją sadystyczny ogrodnik, który jest podejrzewany o morderstwo. Utrzymany w estetyce noir film
Buñuela jest nie tylko portretem kobiety w mieszczańskim społeczeństwie. Przede wszystkim to symboliczny komentarz relacji burżuazyjno-faszystowskich z lat trzydziestych XX wieku.