Wszystko wskazuje na to, że jesteśmy świadkami historycznej zmiany. Przez wiele lat w Hollywood panowało przekonanie, że w październiku nie należy oczekiwać spektakularnie wysokich otwarć. Przed 2018 rokiem tylko czterem filmom udało się przekroczyć podczas pierwszego weekendu 50 milionów dolarów. Tymczasem w tym roku zaledwie dwa tygodnie po rekordowym otwarciu
"Venoma" (80,3 mln dolarów)
"Halloween" produkuje niesamowity wynik - 77,5 mln dolarów.
Getty Images © Mark Wilson W ten sposób po 21 dniach października wpływy wynoszą 634,3 mln dolarów. To wynik o 55% lepszy niż przed rokiem i o 12% lepszy od rekordowego października z 2014 roku (wtedy łączne miesięczne wpływy wyniosły 757,1 mln dolarów).
Od początku roku Amerykanie zostawili w kinach już 9,5 mld dolarów. I jeśli nie wydarzy się jakaś katastrofa, na koniec grudnia będziemy mieli nowy rekord rocznych wpływów. Obecny wynik jest o 6% wyższy od tego, jaki w tym samym czasie zanotowano w 2016 roku, do którego póki co należy rekord.
Pojawienie się
"Halloween" sprawiło, że łącznie weekendowe wpływy wyniosły ok. 168 milionów dolarów. To wynik o 72% lepszy od tego, jaki zanotowano przed rokiem.
O tym, że
"Halloween" będzie sukcesem, wiadomo było już od dawna. Nikt jednak nie przewidywał, że będzie aż tak wielkim. Przedweekendowe prognozy sugerowały otwarcie na poziomie 65 mln dolarów. I choć horror jest frontloaderem (piątkowe wyniki sugerowały, że
"Halloween" miał szansę pobić rekord
"Venoma"), to i tak osiągnięte wpływy muszą budzić respekt. Producentom udała się naprawdę rzadka sztuka. Ich film mocno gra na nostalgii (powrót
Jamie Lee Curtis i
Johna Carpentera), a jednocześnie przyciągnięto do kin młodą widownię (41% stanowiły osoby poniżej 25 roku życia).
"Halloween" już w piątek pobiło rekord otwarcia cyklu. Może też pochwalić się najlepszym startem slasherów (40,6 mln dolarów -
"Piątek 13-go") i najlepszym pierwszym weekendem produkcji Blumhouse (52,6 mln dolarów -
"Paranormal Activity 3"). Już teraz jest najbardziej kasową częścią cyklu "Halloween" (oczywiście bez uwzględnia inflacji, po jej doliczeniu najlepszą częścią jest oryginalny
"Halloween" - 183,6 mln dolarów). Jest też już szóstym najlepiej zarabiającym slasherem, a za tydzień będzie numerem jeden.
Tymczasem jeszcze przed weekendem
"Narodziny gwiazdy" zostały 22. premierą tego roku, której wpływy przekroczyły 100 milionów dolarów. Obraz wciąż znakomicie się sprzedaje zajmując w weekend pozycję wicelidera.
Setki 2018 roku # | Tytuł | zarobił w sumie
| otwarcie | liczba kin
| premiera | projekcje 3D
| budżet
|
1
| Czarna Pantera
| $700,1
| $202,0
| 4,020
| 16.02
| tak
| $200
|
2
| Avengers: Wojna bez granic
| $678,8
| $257,7
| 4,474
| 27.04
| tak
| $300
|
3
| Iniemamocni 2
| $607,6
| $182,7
| 4,410
| 15.06
| tak
| $200
|
4
| Jurassic World: Upadłe królestwo
| $416,8
| $148,0
| 4,475
| 22.06
| tak
| $170
|
5
| Deadpool 2
| $318,5
| $125,5
| 4,349
| 18.05
| -
| $110
|
6
| Mission: Impossible - Fallout
| $220,2
| $61,2
| 4,386
| 27.07
| -
| $178
|
7
| Ant-Man i Osa
| $216,6
| $75,8
| 4,206
| 6.07
| tak
| $162
|
8
| Han Solo: Gwiezdne wojny - historie
| $213,8
| $84,4
| 4,381
| 25.05
| tak
| $275
|
9
| Ciche miejsce
| $188,0
| $50,2
| 3,508
| 6.04
| -
| $17
|
10
| Bajecznie bogaci Azjaci
| $171,7
| $26,5
| 3,384
| 15.08
| -
| $30
|
11
| Venom
| $171,1
| $80,3
| 4,250
| 5.10
| tak
| $100
|
12
| Hotel Transylwania 3
| $167,1
| $44,1
| 4,267
| 13.07
| tak
| $80
|
13
| The Meg
| $142,7
| $45,4
| 4,118
| 10.08
| tak
| $130
|
14
| Ocean's 8
| $139,4
| $41,6
| 4,145
| 8.06
| -
| $70
|
15
| Player One
| $137,0
| $41,8
| 4,234
| 29.03
| tak
| $175
|
16
| Narodziny gwiazdy
| $126,4
| $42,9
| 3,686
| 5.10
| -
| $36
|
17
| Mamma Mia: Here We Go Again!
| $120,6
| $35,0
| 3,317
| 20.07
| -
| $75
|
18
| Zakonnica
| $116,7 | $53,8
| 3,876
| 7.09
| -
| $22
|
19
| Piotruś Królik
| $115,3
| $25,0
| 3,725
| 9.02
| tak
| $50
|
20
| Bez litości 2
| $102,1
| $36,0
| 3,388
| 20.07
| -
| $62
|
21
| Pułapka czasu
| $100,5
| $33,1
| 3,980
| 9.03
| tak
| $103
|
22
| Nowe oblicze Greya
| $100,4
| $38,6
| 3,768
| 9.02
| -
| $55
|
Do szerokiej dystrybucji trafiła
"Nienawiść, którą dajesz", co umożliwiło filmowi awansowanie z miejsca dziewiątego na szóste. Weekendowe wpływy wyniosły 7,5 mln dolarów, co nie jest wynikiem szczególnie imponującym. 20th Century Fox liczy jednak na małe spadki w kolejnych tygodniach. I wydaje się, że tak rzeczywiście będzie. Widzowie kochają ten film. W CinemaScore uzyskał maksymalną ocenę A+, a to oznacza, że będą go gorąco polecać swoim znajomym.
Na podobne wsparcie nie może liczyć
"Pierwszy człowiek". Po słabym otwarciu przed tygodniem, teraz zanotował stosunkowo duży spadek wpływów i na razie na koncie ma niecałe 30 milionów dolarów. Budżet produkcji szacuje się na 59 milionów dolarów.
Po raz pierwszy w najlepszej dziesiątce znalazł się film
"Gentleman z rewolwerem". Było to możliwe dzięki zwiększeniu liczby kin z 228 do 802. Dzięki temu wpływy wzrosły o ponad 120% do 2,1 mln dolarów.
Top10 amerykańskiego box office'u prezentuje się następująco:
# | Tytuł | zarobił w weekend | zarobił w sumie | tyg. na ekranie | kina |
1
| Halloween
| $77,5
| $77,5
| 1
| 3,928
|
2
| Narodziny gwiazdy
| $19,3
| $126,4
| 3
| 3,884
|
3
| Venom
| $18,1
| $171,1
| 3
| 3,887
|
4
| Goosebumps 2: Haunted Halloween
| $9,7
| $28,8
| 2
| 3,521
|
5
| Pierwszy człowiek
| $8,6
| $30,0
| 2
| 3,640
|
6
| Nienawiść, którą dajesz
| $7,5
| $10,6
| 3
| 2,303
|
7
| Mała Stopa
| $6,6
| $66,4
| 4
| 3,032
|
8
| Night School
| $5,0
| $66,9
| 4
| 2,296
|
9
| Źle się dzieje w El Royale
| $3,3
| $13,3
| 2
| 2,808
|
10
| Gentleman z rewolwerem
| $2,1
| $4,2
| 4
| 802
|
Wielkim wydarzeniem dystrybucji limitowanej było w mijający weekend pojawienie się w czterech kinach filmu
"Mid '90s". Jest to pełnometrażowy debiut aktora
Jonah Hilla. Film zarobił prawie ćwierć miliona dolarów, co dało trzecią najlepszą średnią na kino w tym roku - 62,4 tys. dolarów. Lepiej wypadły tylko:
"Free Solo" (73,6 tys.) i
"Eighth Grade", którego dystrybutorem podobnie jak
"Mid '90s" jest A24 (65,9 tys.).
Najbliższy weekend premierowo wypada typowo październikowo. Lionsgate wprowadzi thriller akcji z
Gerardem Butlerem "Ocean ognia", a specjalizujący się w produkcjach dla chrześcijańskiej widowni Pure Flix
"Indivisible".