Millennium Docs Against Gravity: Dziś wykład Bady Minck

Informacja nadesłana
https://www.filmweb.pl/news/Millennium+Docs+Against+Gravity%3A+Dzi%C5%9B+wyk%C5%82ad+Bady+Minck-123116
Już dziś w poniedziałek 15 maja wykład mistrzowski Bady Minck, docenionej na międzynarodowych festiwalach artystki. 14. Millennium Docs Against Gravity będzie okazją do przyjrzenia się bliżej dorobkowi autorki filmów eksperymentalnych, której dzieła są stałym elementem festiwalów w Cannes, Berlinale i Locarno.


W poniedziałek w Kinotece o godz. 18:00 rozpocznie się projekcja trzech filmów reżyserki:
"MappaMundi", reż.Bady Minck/Luksemburg, Austria/2017/44 min.
"Piękność jest bestią", reż.Bady Minck/3 min.
"Mężczyzna ze współczesnymi nerwami", reż. Bady Minck, Stefan Stratil/Austria, Luksemburg/1988/7 min.
Po projekcji Bady Minck poprowadzi wykład mistrzowski.

Bady Minck, urodzona w Luksemburgu rzeźbiarka i autorka eksperymentalnych filmów animowanych oraz producentka filmowa, jest jedną z najciekawszych współczesnych artystek kina, stale przekraczającą granice – zarówno te między światem sztuki współczesnej a kinem, jak i te na polu kinematografii. Swobodnie łączy animację, film dokumentalny i esej wizualny w pracy nad jedynymi w swoim rodzaju autorskimi obrazami eksperymentalnymi.

Relacja człowieka z naturą, rola architektury, rozwiażania nad rolą ludzkości

Bady Minck korzysta z techniki rejestrowanego na taśmie filmowej poklatkowego filmu animowanego, który wykorzystuje do wykreowania swojego własnego uniwersum. Zapis niby-realnego świata jest ukształtowany przez jej artystyczną wrażliwość. Już na początku jej kariery filmowej wyraźnie zarysowywały się główne wątki obecne w twórczości artystki: relacja człowieka z naturą, rola architektury jako elementu porządkującego, a z drugiej strony ingerującego w zastany świat, rozważania nad rolą ludzkości w życiu planety.

Architektoniczna idea Loosa

Na festiwalu zaprezentowane jest pięć filmów Minck najlepiej oddające jej twórczość filmową. "Mężczyzna ze współczesnymi nerwami" to pierwszy duży sukces artystki na polu filmowym. Obraz poświęcony został niezrealizowanej idei architektonicznej Alfreda Loosa – pioniera modernizmu w architekturze. Loss planował budowę jedynego w swoim rodzaju ratusza w mieście Meksyk: pragnął żeby budynek był kombinacją kilku schodkowych azteckich piramid (obraz piramidy schodkowej powracał będzie latami w twórczości samej Minck).

Reżyserka wraz ze współtwórcą filmu Stefanem Strasilem tworzą animację będącą naznaczonym silnym rzeźbiarskim spojrzeniem filmem eksperymentalnym, bawiącym się grą światła i cienia i przywodzącymi momentami na myśl dzieła op-artowe.

Ludzka ingerencja w naturę

W "Mecanomagii" – filmie prezentowanym na kilkudziesięciu festiwalach na całym świecie – Minck bada relację między człowiekiem a naturą. Ni to bogini, ni to kosmitka przemierza krainę przyglądając się temu jak ludzie ingerują w naturę, wykorzystują ją dla swojego pożytku.


W najgłośniejszym bodajże dziele reżyserki "Na początku było oko" – realizowanym przez pięć lat filmie eksperymentalnym Minck stara się przedstawić przewagę obrazu nad tekstem. Za bohatera wybiera poetę i pisarza Bodo Hella – człowieka słowa.

Ten wątek Minck rozwija w swoim ostatnim filmie: prezentowanym premierowo na tegorocznym festiwalu w Sundance "Mappamundi". Oglądamy w nim historię planety Ziemi widzianą oczami obserwujących ją z oddali przybyszek z kosmosu. Planeta jest narratorką filmu – poznajemy ja na długo przed pojawieniem się człowieka (zwanego przez samą Ziemię "dziwnym pasożytem") i opuszczamy na długo po tym jak ludzie z jej powierzchni zniknęli.

Cywilizacja a szaleństwo

Marzenie, kobieta, futrzasty język: film "Piękność jest bestią" Bady Minck oscyluje wokół odwiecznych dylematów: cywilizacja a szaleństwo, natura a kultura, człowiek a zwierzę. Reżyserka porusza w nim kwestię wad i zalet naszej cywilizacji. Na styku między sferą zwierzęcą i cywilizowaną piękno staje się bestią.

Bady Minck do swoich filmów podchodzi z niebywałym pietyzmem. Produkcje realizuje na taśmie filmowej, swój niepowtarzalny świat kreuje przy pomocy makiet i obiektów robionych ręcznie, zdjęcia potrafią trwać kilka lat. Wszystko podporządkowane jest uzyskaniu spójnego artystycznego efektu. W jej twórczości zawsze bardzo dużą rolę odgrywa muzyka. Do swoich prac i filmów często zapraszała muzyków, od twórców muzyki klasycznej, przez tuwińską śpiewaczkę gardłową po beat boxerów, do jej prac muzykę tworzyli między innymi: Bernhard Fleischmann, Beat Furrer, David Furrer, Siegfried Friedrich, André Mergenthaler, Misato Mochizuki, Dr Nachtstrom, Sainkho Namtchylak, Der Plan, Pulsinger & Tunakan.

Bady Minck jest jedną z najbardziej uznanych reżyserek filmów eksperymentalnych i ambitnych, artystycznych animacji. Jej filmy gościły na przeszło pięciuset festiwalach a ona sama prezentowała swoje prace na czterech kontynentach. Bywa także członkinią jury jak w 2009 roku kiedy zasiadła w jury Festiwalu Filmowego w Wenecji.

Wykład mistrzowski, który odbędzie się w poniedziałek 15 maja w warszawskiej Kinotece, poprowadzą: 
Tomasz Kolankiewicz, selekcjoner filmowy współpracujący z TVP Kultura i festiwalami filmowymi
, i Adrianna Prodeus – doktorantka Szkoły Nauk Społecznych PAN, stypendystka Fulbrighta na Tisch School of the Arts (New York University), pisze o sztuce i filmie, zajmuje się awangardą w perspektywie interdyscyplinarnej.

Poniedziałek, 15 maja | 18:00 | Kinoteka. Wykład w wersji polskiej i angielskiej
Więcej informacji na stronie festiwalu: docsag.pl/pl/

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones