Najlepsze filmy o wojnie w Iraku. Top 10 filmów, które musisz zobaczyć

autor: /
https://www.filmweb.pl/news/Najlepsze+filmy+o+wojnie+w+Iraku.+Top+10+film%C3%B3w%2C+kt%C3%B3re+musisz+zobaczy%C4%87-138358
Najlepsze filmy o wojnie w Iraku. Top 10 filmów, które musisz zobaczyć
Musiało minąć sporo czasu, by wojna w Iraku, jak każda militarna kampania Stanów Zjednoczonych, zapisała się w annałach kinematografii. Dziś, dziewięć lat po zakończeniu konfliktu, możemy wyczytać z tej historii najróżniejsze sensy - zobaczyć na ekranie piekło i grozę wojny, ale też losy straumatyzowanych jednostek oraz kulisy politycznej gry odbywającej się za fasadą patriotycznych haseł. Oto nasz wybór najlepszych filmów o wojnie w Iraku.

Koniecznie sprawdźcie nasze poprzednie rankingi, w których polecamy m.in. najlepsze filmy religijne, najlepsze filmy o wampirach, najlepsze filmy dla dzieci czy najlepsze filmy o kosmosie.

NAJLEPSZE FILMY O WOJNIE W IRAKU


Choć większość podobnych rankingów uwzględnia filmy o wojnie w Afganistanie, my postanowiliśmy rozdzielić te tematy. Filmy o Afganistanie i filmy o Iraku z oczywistych względów wiele łączy, ale.... W rankingu nie znajdziecie również produkcji o I wojnie w Zatoce Perskiej - to również zupełnie inny temat. Znajdziecie tutaj filmy fabularne i dokumenty, nie zabraknie kina akcji i dramatów wojennych, a także produkcji opartych na faktach lub inspirowanych faktami.

Wojna jeszcze się nie skończyła. A przynajmniej nie dla paru kumpli, którzy muszą powrócić do Iraku na kolejną turę. Problem ochotników, których armia eksploatuje na polu bitwy nawet po zakończeniu służby leży gdzieś na peryferiach znacznie ciekawszego filmu - o przyjaźni wykutej w ogniu wojennego piekła. Przed kamerą m.in. Channing Tatum, Ryan Phillippe i Joseph Gordon-Levitt. Reżyseruje Kimberly Peirce, autorka "Nie czas na łzy" oraz nowej wersji "Carrie".
 
Paul Greengrass opowiada historię żołnierza amerykańskiej armii, Roya Millera, który, szukając w Iraku broni masowej zagłady, wpada na trop politycznego spisku. Mężczyzna musi walczyć o życie, a twórca "Ultimatum Bourne'a" zamienia jego zmagania w fascynujące kino akcji. To jeden z klasycznych filmów o Iraku tamtego okresu - ubrany w gatunkowy kostium, podszczypujący administrację USA, łączący wojenny realizm ze scenariuszem rozpisanym na matrycy thrillera. Rzecz nakręcona w słusznej sprawie, a jednocześnie dająca sporo przyjemności. W roli głównej świetny Matt Damon.
 
Jeśli rozbuchane kino wojenne nie jest dla was i wolcie spokojniejsze klimaty, trafiliście pod właściwy adres. Osią filmu "W dolinie Elah" jest śledztwo w sprawie zaginionego po powrocie z Iraku żołnierza. To, co zaczyna się jak rutynowa sprawa, z czasem przemienia się w nierówną walkę z systemem. Wojna jest tutaj tylko tłem opowieści o tym, jak amerykański militarny sen naraz przemienia się w koszmar, z kolei kryzys wartości w armii staje się sprawą instytucjonalną. Za kamerą laureat Oscara za "Miasto gniewu", Paul Haggis. W rolach głównych Tommy Lee Jones i Charlize Theron.
 
Jest rok 2003. USA wkracza do Iraku, a ogólnoświatowe media spotykają się na gorejącym polu bitwy, wśród żołnierzy obydwu stron. Jednym z takich mediów, największym na Bliskim Wschodzie, jest katarska telewizja Al Jaazera. I to właśnie o wziętej na celownik przez amerykański establishment telewizji opowiada dokument Jehane Noujaim. Zarówno Amerykanie, jak i Irakijczycy trafiają na celownik dokumentalistów, choć z oczywistych względów krytyka wymierzona jest głównie w administrację Busha. Choć dziennikarze Al Jazeery wydają się zbyt kryształowi, a film - zbyt przychylny samej stacji, tak naprawdę "Control Room" to wstrząsający obraz nowoczesnego konfliktu, czyli wojny informacyjnej. Oraz portret wyszkolonych na tej wojnie żołnierzy.
 
Oparty na faktach film Briana De Palmy ("Carrie", "Nietykalni"). Opowieść o kilku szokujących wydarzeniach z irackiego frontu (m.in. brutalnym gwałcie dokonanym przez amerykańskich żołnierzy na 15-letniej dziewczynce oraz morderstwie jej rodzeństwa) oraz medialnych, często fałszywych, narracjach zogniskowanych wokół tych historii. Mocne, surowe kino i bodaj najbardziej polaryzujący film o Iraku jak dotąd. Amerykanie mocno podzieli się w recepcj obrazu, natomiast europejska publiczność przyjęła go bardzo entuzjastycznie - zdobył m.in. trzy nagrody na festiwalu w Wenecji (rok 2007).
 
Chris Kyle, żołnierz armii USA i najlepszy snajper w dziejach formacji Navy SEALS , to odznaczany i szanowany bohater wojenny, ale też głęboko straumatyzowany mężczyzna, cierpiący na syndrom stresu pourazowego. W obiektywie weterana reżyserii Clinta Eastwooda skomplikowana i niejednoznaczna postać, która, wykonując rozkazy przełożonych i pozbawiając wrogów życia, coraz mocniej nasiąka horrorem wojny. Trzymająca w napięciu akcja nie odwraca uwagi od bohatera oraz jego ciągłej walki z wewnętrznymi demonami. W roli głównej wybitny Bradley Cooper. Partneruje mu Sienna Miller. Film zdobył 6 nominacji do Oscara i jedną statuetkę.
 
Rzecz nieco obok wiadomego tematu - przynajmniej w początkowych partiach, kiedy legendarny dokumentalista Errol Morris opowiada o młodości i wczesnym etapie politycznej kariery Donalda Rumsfelda, przyszłego sekretarza obrony w gabinecie George'a W. Busha i jednego z najbardziej kontrowersyjnych polityków w historii USA. Z czasem jednak reżyser wchodzi na grząski grunt wojny w Iraku, a skomplikowany i wielowarstwowy portret bohatera staje się jednocześnie fenomenalną analizą samego konfliktu - jako spektaklu medialnego, politycznego i społecznego. Morris robi wyłącznie w faktach, zaś jego obraz, złożony w dużej mierze z notatek i archiwaliów, to podręcznik dokumentu śledczego. Rumsfeld zostaje przedstawiony tak, jak na to zasługuje. I tylko widz może jego działania sprawiedliwie ocenić.
 
Wojna to nie tylko dziarscy żołnierze, huk wystrzałów i koncert eksplozji. To również nuda, rutyna i wielkie rozczarowanie. Groteska, absurd i czarna komedia. W świetnym "Jarheadzie" laureat Oscara Sam Mendes ("American Beauty", "Skyfall") pokazuje właśnie tę stronę konfliktu w Iraku. Anthony "Swoff" Swofford czeka na przełom, na starcie z wrogiem, na możliwość bohaterskiej akcji albo innego przykładu wojennej "poezji". Ale podobnych atrakcji brak - zostaje tylko nudna proza życia na froncie. Oczywiście, kotłujące się emocje i frustracje będą musiały znaleźć ujście... W roli Swoffa - Jake Gyllenhaal. Partnerują mu m.in. Jamie Foxx i Peter Sarsgaard.
 
Will (Ben Foster) niedawno wrócił z wojny. Tony (Woody Harrelson) trzyma się z dala od frontu już od jakiegoś czasem. Bohaterowie nie strzelają do wrogów ojczyzny. Podróżują natomiast po kraju, informując Amerykanów o śmierci ich bliskich. I jak łatwo się domyślić, jest to zadanie, które rzuca zupełnie nowe światło na sens ich służby. A przy okazji - na amerykański mit strażnika światowego pokoju. Mały, wielki i chyba wciąż niedostatecznie doceniony film. Za kamerą Oren Moverman. Film zdobył dwie nominacje do Oscara.
 
Opus magnum scenarzysty Marka Boala, reżyserki Kathryn Bigelow i zarazem najlepszy w naszym przekonaniu film o konflikcie w Iraku. Głównym bohaterem jest sierżant sztabowy William James (w tej roli wybitny, nominowany do Oscara Jeremy Renner), narwany i nieustraszony saper, dla którego wojna stała się najsilniejszym narkotykiem. Choć Bigelow opowiada o sprawach, które powinny wpędzić nas w wielomiesięczną depresję, jej film to fenomenalnie nakręcone i zmontowane, pompujące adrenalinę kino akcji. A przy okazji - ironiczny, antywojenny manifest. Efekt? Sześć Oscarów, w tym dla reżyserki, scenarzysty oraz za najlepszy film.

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones