Wystartowała II edycja Warsaw Animation Film Festival

Informacja nadesłana
https://www.filmweb.pl/news/Wystartowa%C5%82a+II+edycja+Warsaw+Animation+Film+Festival-139091
Wystartowała II edycja Warsaw Animation Film Festival
27 sierpnia rozpoczął się Warsaw Animation Film Festival – przegląd animacji z całego świata, poruszających często złożone tematy odnoszące się do rzeczywistości społecznej. Ze względu na pandemię koronawirusa festiwal odbędzie się w trybie online. Podczas festiwalu wszystkie filmy będzie można oglądać w trybie online na platformie mojeekino.pl


W ciągu 7 festiwalowych dni, widzowie będą mieli okazję zobaczyć ponad 100 filmów, a międzynarodowe Jury przyzna Grand Prix w kategoriach: Najlepszy Film Animowany w Konkursie Profesjonalnym, Najlepszy Film Animowany w Konkursie Młoda Animacja oraz Najlepszy Horror Animowany

Odbędą się również pokazy specjalne przygotowane we współpracy z między innymi Accra Animation Film Festival Austriackim Forum Kultury. Wydarzeniu będą towarzyszyły bezpłatne warsztaty z analizy scenariuszy, montażu animacji poklatkowej, czy The Cinematic Storytelling of Toy Story 4 prowadzony przez studio Pixar.

Nagrody specjalne wręczą również Platige Image – Partner Główny festiwalu, a także Bloober Team, które objęło patronatem blok horrorów.

Oto co o festiwalu mówią pomysłodawczynie i organizatorki wydarzenia:

Skąd pomysł na festiwal animacji?



Ewelina Leszczyńska: Pomysł na festiwal powstał kiedy obie zdałyśmy sobie sprawę z tego, że w Warszawie, pomimo największej grupy twórców i studiów zajmujących się animacją nie było dotąd festiwalu poświęconego samym animacjom. Nakręciłyśmy więc film o naszym pomyśle i rozpoczęłyśmy kampanię crowdfundingową. Do etapu selekcji wszystko robiłyśmy same - zanimowałyśmy trailer festiwalowy, zaprojektowałyśmy ulotki i stronę internetową WAFF, pisałyśmy do znajomych twórców z prośbą o promocję wydarzenia. Dzięki późniejszej współpracy z naszymi partnerami podczas pierwszej edycji udało nam się przyciągnąć niemal 1000 widzów, którzy obejrzeli 155 zagranicznych i polskich filmów animowanych

Tessa Moult-Milewska: Przełomowym momentem była wizyta na największym festiwalu animacji w Europie - Annecy. To tam poznałam Jarka Sawko, współzałożyciela Platige Image, którego dokonania i profesjonalizm od zawsze podziwiałam. Kiedy usłyszał o pomyśle festiwalu, postanowił skontaktować nas z zespołem Platige, gdzie zapadła decyzja o współpracy przy pierwszej edycji. Istotne była dla nas wspólna idea polegająca na zmianie postrzegania animacji jako techniki realizacji filmów dla dzieci, czy amerykańskich kreskówek. Wspólnie chcemy pokazać, że te produkcje podejmują często poważne tematy społeczne. Sukces zeszłorocznej edycji sprawił, że postanowiłyśmy wraz z Platige Image, które od lat wpisuje się w polską historię animacji, powołać do życia Fundację Ex Anima, w ramach której orgaznizowana jest obecna edycja festiwalu. Jako Fundacja planujemy też działania wspierające  rozwój i promocje produkcji animowanych oraz młodych twórców.

Jakie możliwości, które są nieosiągalne dla tradycyjnej kinematografii, daje animacja?



Ewelina: Jak to pięknie podsumował w zeszłorocznym wywiadzie wspaniały polski artysta i nasz zeszłoroczny juror Piotr Dumała: animacja kończy się tam, gdzie kończy się wyobraźnia twórcy. Oglądając tegoroczny program konkursowy WAFF będzie można podziwiać sposób w jaki animacja syntetyzuje różne dziedziny sztuki, łącząc teatr, taniec, muzykę, malarstwo, rzeźbę, grafikę.

Tessa: W dzisiejszych czasach coraz bardziej zaciera się granica między animacją a filmem aktorskim. Możliwości komputerów osiągnęły poziom, na którym coraz łatwiej jest zastępować film aktorski animacją 3D, dlatego trzeba pamiętać, że animacja to jedynie narzędzie, grupa technik, najważniejszy pozostanie zamysł artystyczny, talent i odwaga twórcy a przede wszystkim opowiadana historia. Sama animacja jest finalnym efektem pracy wyobraźni, która nie ma granic i tworzy rzeczy od podstaw.

Jakie są różnice pomiędzy podejściem do animacji w Polsce i na Świecie?



Tessa: W Polsce bardzo silną pozycję ma artystyczne kino animowane. Dzięki instytucji jaką jest Polski Instytut Sztuki Filmowej wspierani są twórcy filmów artystycznych, których dzieła nie muszą być komercyjnie atrakcyjne. Natomiast produkcje takie jak "Zabij to i wyjedź z tego miasta", "Twój Vincent" czy wyprodukowany przez Platige Films "Another Day of Life" pokazują, że również w dziedzinie animacji Polska jest w światowej czołówce. Mamy nadzieję, że dzięki naszym warsztatom i edukacji na temat pracy artystów zrzeszonych wokół realizacji filmów animowanych pokażemy złożoność i bogactwo świata animacji i przyczynimy się do powstawania kolejnych rozpoznawalnych na świecie tytułów.

Co oprócz samych animacji czeka na uczestników festiwalu?



Ewelina: Oprócz projekcji online, na uczestników festiwalu czekają interesujące warsztaty: z analizy scenariuszy filmowych na podstawie nagrodzonych w zeszłym roku filmów, masterclass o "Toy Story 4" z twórcami ze studia Pixar oraz wprowadzenie do montażu w animacji poklatkowej.
Festiwal online zwieńczony będzie pokazem animowanych wideoklipów na żywo, współorganizowanym z Ogólnopolskim Festiwalem Animacji O!Pla i celebrującym 15-lecie działania wytwórni muzycznej Karrot Kommando.

Festiwal dostępny będzie online jedynie przez 7 dni, chcielibyśmy jednak w przyszłości rozpocząć mini dystrybucję filmów animowanych.

Karnety z dostępem do platformy online i bilety są w sprzedaży w serwisie mojeekino.pl. Więcej informacji na warsawanimationfest.com i w mediach społecznościowych.

II Warsaw Animation Film Festival
27 sierpnia – 2 września 2020 / Online
Otwarcie festiwalu: 27 sierpnia, 20:30 Kino Elektronik
Zamknięcie festiwalu: 2 września, 19:00 Plac Zabaw
warsawanimationfest.com

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones