Abel Ferrara 

6,9
489 ocen pracy reżysera
Abel Ferrara
Abel Ferrara jest jednym z najbardziej znaczących reżyserów, jacy pojawili się na scenie amerykańskiego kina niezależnego w latach 80. Jego niskobudżetowe filmy znane są z surowych obrazów miejskiego życia w Nowym Jorku, pełnych przemocy, brudu, seksu i narkotyków. Ferrara przedstawia półświatek bez upiększeń i sentymentów, za to blisko realizmu i posmaku ulicy, nierzadko wybiera obskurne miejsca i szemrane charaktery na swoich bohaterów. Potrafi oddać klimat Nowego Jorku, doskonale wsłuchując się w oddech miasta. Podejmując tematykę dobra i zła, sięga po religijną ikonografię i niejednoznaczną moralność, aby nadać swym postaciom głębię. Jego ulubionym reżyserem jest Pasolini, o którym powiedział: "filmował swoje własne wizje i robił to bez zawodowych kwalifikacji". Uwielbieniem darzy także Godarda.

Wychował się w katolickiej rodzinie. Pierwsze krótkometrażówki zaczął kręcić w liceum razem ze swoim przyjacielem Nicholasem St. Johnem, późniejszym scenarzystą wielu jego filmów. Razem utworzyli też spółkę Navaron Films. Ferrara studiował film na State University of New York w Purchase, gdzie tworzył kolejne krótkie metraże. Po raz pierwszy duet zwrócił na siebie uwagę filmem "The Driller Killer", inspirowanym "Teksańską masakrą piłą mechaniczną" i zdobywającym serca widowni kin samochodowych. "Kaliber 45" stał się kultowym tytułem dla miłośników kina eksploatacji, a dzięki wstawiennictwu Williama Friedkina, dystrybucją filmu zajęło się Warner Bros. Posiadająca większy budżet produkcja "Miasto strachu" przyciągnęła uwagę Michaela Manna, dla którego Ferrara wyreżyserował dwa odcinki "Policjantów z Miami" oraz pilot "Crime Story". W "Chince" przeniósł szekspirowskich Romea i Julię w świat nowojorskich dzielnic Chinatown i Mała Italia. "Kocur" jest adaptacją prozy Elmore'a Leonarda.

"Król Nowego Jorku" z Christopherem Walkenem w roli głównej przedstawia bohatera na kształt Robina Hooda w poetyce mrocznego kryminału. Jeszcze bliżej ciemności znalazł się Harvey Keitel w "Złym poruczniku", pokrętnej opowieści o odkupieniu, pełnej gniewu i bezsilności. Te dwa filmy z początku lat 90. uznawane są za największe osiągnięcia w dorobku Amerykanina. Na plan "Porywaczy ciał" wkroczył już po zakończeniu preprodukcji i licznych zmianach scenariusza, zastępując Stuarta Gordona na stanowisku reżysera. "Niebezpieczna gra" została określona przez twórcę mianem "Kto się boi Virginii Woolf?" "na kwasie". "Uzależnienie" to opowieść o wampiryzmie w narkotykowym środowisku. "Pogrzeb" przedstawia rodzinę w gangsterskim świecie, "Zaćmienie" pokazuje upadek hollywoodzkiego gwiazdora, zaś "Hotel New Rose" jest adaptacją powieści science fiction autorstwa Williama Gibsona. W nowym tysiącleciu Ferrara nie zwalnia tempa, do 2017 roku nakręcił kolejne 6 fabuł i 2 dokumenty.

Reżyser często miewa problemy z pozyskaniem finansowania dla swych autorskich projektów. Podczas gdy jedni krytycy nie szczędzą mu negatywnych recenzji, inni zestawiają jego filmografię z wczesnymi dokonaniami Martina Scorsesego, Paula Schradera i Larry'ego Cohena. Od początku kariery Ferrara pozostawał wierny osobistej wizji, nie bacząc na opinie innych, co owocowało zarówno sukcesami, jak i porażkami. Między innymi dzięki temu zyskał grono wiernych fanów i status twórcy kultowego. Widzowie znajdują w jego szorstkich opowieściach diagnozę zepsucia ludzkiej duszy, widzą w jego postaciach chęć odkupienia, nadzieję na poprawę swego stanu.
więcej

Dane personalne:

wiek:

data urodzenia: 19 lipca 1951

miejsce urodzenia: Nowy Jork, Nowy Jork, USA

wzrost: 170 cm

żona <a href=http://www.filmweb.pl/Person?id=46298>Nancy Ferrara</a>
W latach 70. razem z Nicholasem St. Johnem i Johnem Paulem McIntyre'em założył niezależną wytwórnię filmową Navaron Films.
Ma dwie adoptowane córki, Endirę i Lucy.
Był członkiem jury filmów krótkometrażowych na Festiwalu Filmowym w Wenecji w 1998 roku.
Od najlepszych
  • Od najnowszych
  • Od najlepszych

1. Król Nowego Jorku - 8/10
2. Zły porucznik - 8/10
3. Kaliber 45 - 7/10
4. Uzależnienie - 6/10
5. Driller Killer - 6/10
6. Porywacze ciał - 5/10

Do obejrzenia: co tylko znajdę w odmętach sieci (długometrażowego oczywiście) - facet kręci MEGA-klimatyczne filmy...

pomysły ma, klimat też potrafi stworzyć, niestety czesto pie...y swoje filmy, albo jakąś moralizatorką, głupotą, kiczem czy jeszcze czyms innym.
nie nakrecił jeszcze nigdy filmu genialnego "do końca" chociaż 3 razy był blisko, w królu nowego jorku, złym poruczniku, i zaćmieniu

Wygląda okropnie... Jeszcze do niedawna zapamiętałem go ze zdjęć, na których wyglądał jak typowy gościu po 40...
Widać, zawód reżysera jest strasznie wyniszczający...
pozdro

W zasadzie oglądałem dwa i nie mam ochoty na więcej. Pierwszy to kultowy poniekąd, jak słyszałem, "Zły porucznik", drugi to "Pogrzeb".
Świetnie zagrane obydwa, z bardzo niepokojącym klimatem, ale o czym one były? Pokazywały nasz brudny świat w niezwykle sugestywny sposób, szczególnie ten pierwszy. Historia...

przyznam sie ze swojego czasu miałem taki boom na jego produkcje i wlasnie w czasach tamtych przyszło mi obejrzec dokladnie calutenka jego filmografię reżyserską.
Ogolnie mozna powiedziec ze jego filmy są całkiem niezłe jak czuje sie ten klimat choc to bardzo nierówny rezyser, kreci filmy na różne tamaty (choc...

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones