Yimou Zhang

7,7
1 157 ocen pracy reżysera
Yimou Zhang urodził się w Xi'an, w chińskiej prowincji Shaanxi. Źródła podają dwie daty jego urodzin - rok 1950 i rok 1951, te o większym autorytecie pozostają jednak przy 14 listopada 1951 roku.
Zhang żył w bardzo opozycyjnie ustosunkowanej do władz rodzinie. Jego ojciec był oficerem w armii Kuomintangu (partii zwalczającej Mao Tse-tunga) a starszy brat oskarżony o szpiegostwo zmuszony był uciekać na Tajwan. Młody Zhang, nie mając ani barwnych perspektyw na przyszłość ani pieniędzy, oddawał krew by zarobić na swój pierwszy aparat fotograficzny. Gdy rozpoczęła się Wielka Rewolucja Kulturalna ('66) Zhang, podobnie jak wielu jego rówieśników trafił do ciężkiej pracy w fabryce włókienniczej. W 1978 roku dostał się do wydziału operatorskiego Pekińskiej Akademii Filmowej. Pomógł mu w tym jego album z fotografiami jak i własny upór. Zhang pisał mnóstwo odwołań by go przyjęto mimo "zaawansowanego" wieku 27 lat. W roku 1982 ukończył piątą klasę, której absolwenci nazywani są "Piątą Generacją" o czym pozwolę sobie wspomniec później.
Zaraz po ukończeniu szkoły Zhang dostał pracę w kilku, niestety, słabo zaopatrzonych studiach filmowych. W Guanxi Film Studio pracował z kamerą przy takich filmach jak "One and Eight" (Zheng Jun-Zhao, 1984) czy "Żółta ziemia" (Chen Kaige, 1984). Z tym doświadczeniem zawitał do Xi'an Film Studio gdzie postanowił spełniać się jako reżyser. "Czerwone sorgo" (1987) - jego reżyserski debiut sprawił, że Zhang i grająca w filmie Gong Li zyskali sobie rozgłos poza rodzimym Krajem Środka, dzięki czemu jego kolejne obrazy "Ju Dou" (1990) i "Zawieście czerwone latarnie" (1991) otrzymały wsparcie finansowe z zagranicy. Filmy te mimo, iż na zachodzie umacniały świetną reputację Zhanga, to w jego własnym kraju zostały zakazane. Trwało to do czasu, gdy Yimou nakręcił "Historię Qiu Ju" (1992), który został zaakceptowany przez Komunistyczną Partię Chin. "Historia Qiu Ju" przez wielu zwolenników reżysera uznana została za akt poddania się przed Partią, a jego zwrot w stronę masowych produkcji był im nie w smak.
Czy to dobrze czy źle, że zmienił swój kierunek? Sam mówi, że potrzebuje ciągłych zmian i różnorodności w tym co robi. Gdyby nie takie podjeście, prawdopodobnie świat nie doczekałby się głośnego "Hero" (2002). "Hero" rozpoczął nowy etap twórczości Zhanga, gdzie, z nadzwyczajną dbałością o piękno, mit łączy się z jakże popularnym w Chinach gatunkiem martial arts. "Hero" stanowi dowód na jego umiejętność sprawnego wykorzystania wysokiego budżetu z zachowaniem wysokich walorów artystycznych. Film przyniósł mnóstwo nagród oraz nominację do Oscara za najlepszy film obcojęzyczny. W podobnej konwencji zachowane zostało kolejne z wysokobudżetowych dzieł Zhanga - "Dom latających sztyletów" (2004).

Wracając jednak o dwie dekady wstecz, gdy roku 1982 ukończył piątą klasę Pekińskiej Akademii Filmowej - wśród absolwentów tego roku byli także Chen Kaige oraz Tian Zhuangzhuang. Ta mała grupka, do której należał Zhang nosi miano tzw. Piątej Generacji chińskich reżyserów, którzy zapoczątkowali nowy rozdział w historii chińskiej kinematografii zaraz po Wielkiej Rewolucji Kulturalnej. Pragnęli skończyć z kinem będącym narzędziem propagandy, ich filmy miały zrzucić ówczesną formę - miały być innowacyjne i miały złamać reguły. Piąta Generacja ośmieliła się przedstawić Chiny w zupełnie innym świetle niż do tej pory.

Zhang Yimou niemalże wszystkie swe filmy opierał na powieściach lub znanych historiach. Jak sam mówi, zawsze wybiera opowieści, które lubi. Pozwala mu to na zdecydowanie już na samym początku w jakiej konwencji ma być utrzymany film - czy będzie to ekspresjonistyczno-symboliczny obraz jak w jego trzech pierwszych filmach czy może realizm jak w "Historii Qiu Ju". Z góry też ma pewną wizję swego dzieła - w terminologii tradycyjnego malarstwa chińskiego nazywa się to "Liyi". Zhang od razu widzi w jakiej kolorystyce i jak od "strony plastycznej" będzie wyglądać film.

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones