Recenzja filmu

Auta 3 (2017)
Brian Fee
Waldemar Modestowicz
Owen Wilson
Cristela Alonzo

Stare, ale jare

Auta wracają na ekrany i prują bez opamiętania. A gdy już zajeżdżają do pit-stopu, nie marnują czasu na błahostki, biorą na warsztat sprawy wagi najcięższej. To nie tylko najlepsza odsłona całej
3…2…1… Start! Auta wracają na ekrany i prują bez opamiętania. A gdy już zajeżdżają do pit-stopu, nie marnują czasu na błahostki, biorą na warsztat sprawy wagi najcięższej. To nie tylko najlepsza odsłona całej serii i przeprosiny po nieudanej "dwójce", ale także mądry film o przemijaniu, na które – nawet w świecie pstrokatych i rozgadanych wyścigówek – nie ma lekarstwa.


Twórcy porzucili pastisz kina szpiegowskiego i wrócili do korzeni – nad zakręconą intrygę przedkładają motoryzacyjną mitologię Ameryki, a ważniejszy od ogrywania narodowych stereotypów jest swąd palonej gumy. Scenariusz powiela schemat sportowych opowieści z "Rockym 3" na czele: oto utytułowany rajdowy mistrz, Zygzak McQueen, staje w szranki z agresywnym pretendentem, Jacksonem Sztormem. Sztormowi może i brakuje pokory, ale nadrabia młodzieńczym wigorem oraz nowoczesnym, technologicznym zapleczem. Zygzak tymczasem jest reliktem odchodzącej epoki, powoli obserwuje, jak jego przyjaciele ustępują miejsca wydajniejszym i szybszym rywalom. Z czasem, wciągająca narracja o zderzeniu tradycji z nowoczesnością zmierza w coraz mroczniejsze rejony. Problemom ze starym silnikiem, wysłużonymi tłokami i startymi klockami hamulcowymi nie zaradzi nawet najsilniejsza wola.     

Chociaż Zygzak bije się o rajdowe laury ze Sztormem, to właśnie czas jest jego najgroźniejszym przeciwnikiem – nie da się go pokonać, przekupić, ani ubłagać, koniec końców zatrze pamięć o dawnej chwale. Zaś to, co rozpoczyna się jak historia hartowania ciała i ducha, szybko staje się opowieścią o sztuce mierzenia sił na zamiary. Tradycyjne dla gatunku sekwencje treningów prowadzą więc do konkluzji, że pewnych ograniczeń przeskoczyć nie sposób, zaś spotkania z kolejnymi mentorami ugruntowują bohatera w przeświadczeniu, że definicje najważniejszych pojęć nie zostały wyryte w kamieniu. Miłość, przyjaźń, honor, godność czy wola zwycięstwa –inaczej rozumiał je debiutujący na torze Zygzak, a inaczej bohater szykujący się do sportowej emerytury; kiedyś były nagrodą za silny moralny kręgosłup, dziś są kapitałem, nauką, którą należy przekazać kolejnym pokoleniom.


Oczywiście, ani ilość poważnych wątków, ani wyjątkowo ponura kampania marketingowa nie świadczą o tym, że Pixar chce wpędzić dzieciaki i dorosłych w miesięczną depresję. Scenarzyści holują więc bohatera w stronę światła (co zresztą prowadzi do mistrzowskiego fabularnego twistu), a nam podrzucają wystarczającą ilość świetnie napisanych gagów (polski dubbing nie przynosi wstydu) oraz efektownych scen wyścigów, byśmy wyszli z kina uśmiechnięci. Całość wygląda rewelacyjnie, zarówno od strony koncepcyjnej, jak i technicznej: zapasy błotne z udziałem dziesiątek zdezelowanych aut oraz finałowy wyścig przy dynamicznie zmieniających się porach dnia i warunkach atmosferycznych to czysta filmowa radocha. Wspomniane zderzenie "starego ładu" z "nowym porządkiem" ma zresztą swoje odbicie w warstwie wizualnej. Chłodne wnętrza laboratoriów i ośrodków treningowych zestawione są z obrazami surowej, prowincjonalnej Ameryki, a opływowe sylwetki i rozjarzone neonami podwozia pretendentów kontrastują z jaskrawymi karoseriami oraz pordzewiałymi felgami starych mistrzów.

To, co nowe, nie jest w "Autach 3" demonizowane. Zaś tego, co stare, nie otula się woalem nostalgii. Ostatecznie wygrywa bowiem ten, kto zbuduje swoją tożsamość w oparciu o doświadczenia obydwu pokoleń; nie obrazi się na rzeczywistość i nie obróci plecami do postępu, a jednocześnie będzie nosił w sercu mądrości starszyzny. W filmach z innej serii byłaby to jedynie elegancka konkluzja. W przypadku cyklu, który najpierw wpadł w pułapkę nadmiernego sentymentalizmu, a później starał się schlebiać gustom "nowoczesnego" widza, to samokrytyka godna wszelkich pochwał. Przeprosiny przyjęte.
1 10
Moja ocena:
9
Dziennikarz filmowy, redaktor naczelny portalu Filmweb.pl. Absolwent filmoznawstwa UAM, zwycięzca Konkursu im. Krzysztofa Mętraka (2008), laureat dwóch nagród Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej... przejdź do profilu
Czy uznajesz tę recenzję za pomocną?

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones