Nagrodzony przez jury canneńskiej sekcji Un Certain Regard esej pary reżyserów –João Salavizy i Renée Nader Messory – zabiera nas w podróż do dżungli położonej na północy... Zobacz pełny opis
Nagrodzony przez jury canneńskiej sekcji Un Certain Regard esej pary reżyserów –João Salavizy i Renée Nader Messory – zabiera nas w podróż do dżungli położonej na północy Brazylii. Żyją tam Indianie Krahô, z którymi filmowcy mieszkali przez wiele miesięcy. Efektem tego spotkania jest poetycka, płynnie przemieszczająca się pomiędzyNagrodzony przez jury canneńskiej sekcji Un Certain Regard esej pary reżyserów –João Salavizy i Renée Nader Messory – zabiera nas w podróż do dżungli położonej na północy Brazylii. Żyją tam Indianie Krahô, z którymi filmowcy mieszkali przez wiele miesięcy. Efektem tego spotkania jest poetycka, płynnie przemieszczająca się pomiędzy dokumentem i fikcją opowieść o odrzuconym powołaniu, pokusach i rozczarowaniach, jakie przynosi zachodnia cywilizacja. Bohaterem filmu jest 15-letni Ihjãc, słyszący pewnej nocy nawoływania. To zmarły ojciec przyzywa syna nad wodospad. Duch żąda od niego, by zorganizował uroczystość, dzięki której odejdzie z tego świata. Chłopak, który sam jest już ojcem, od tej pory zaczyna tracić siły, miewa też niezwykłe sny. To kolejny znak, że Ihjãc powinien zostać szamanem. Młody Krahô ucieka przed przeznaczeniem do zasiedlonego przez białych miasta. Rozdarty między dwoma światami, dwiema kulturami i systemami wartości, zaczyna przypominać dryfującego ducha.
Informacje o filmie Umarły i inni
studio
Ancine (wsparcie) / Entrefilmes / Instituto do Cinema e do Audiovisual (ICA)
Dostosowanie fikcyjnej opowieści do sposobu bycia Indian sprawia, że fabularna warstwa filmu jest bardzo dyskretna, a aktorstwo Indian naturalne i pozbawione narzuconej przez zewnętrzne spojrzenie Europejczyka sztuczności. więcej
To połączenie dokumentu z fikcją. Twórcy nie mają niczego niezwykle oryginalnego do powiedzenia, ale udaje im się to zrobić w sposób szczery i pełen szacunku dla swoich bohaterów, a także dla kultury, którą reprezentują. Nie dowiemy się, czy niepokoje Ihjaca wynikają z lęku przed zostaniem szamanem, odpowiedzialnością...