W lipcu cykl
Francuskie Rendez-Vous odbywający się w warszawskim
KINO.LABie po raz ostatni poświęcony będzie postaci
Agnès Vardy – ikony francuskiej Nowej Fali i francuskiego ruchu feministycznego, której wczesne filmy – takie jak
"Cleo od 5 do 7" – stanowią filar nowofalowej estetyki. Artystka nieustannie dzieli swoje zainteresowania twórcze pomiędzy film i fotografię. W ostatnich latach
Agnès Varda tworzy niemal wyłącznie dokumenty i zadziwiające instalacje, balansujące na granicy kina dokumentalnego właśnie i stricte plastycznego konceptu. Pokazywane podczas festiwalu w Wenecji w 2008 roku
"Plaże Agnès" wyrastają z jej fascynacji zapisywana rzeczywistości, obecnej także w wielu wcześniejszych filmach, także fabularnych, w których często – opowiadając historie fikcyjnych postaci – portretowała swoje czasy i przemiany społeczno-kulturowe.
W programie lipcowego przeglądu znalazł się klasyk
"Cleo od 5 do 7", w którym tytułowa Cleo, młoda piosenkarka u szczytu życiowego powodzenia, dowiaduje się że może być chora na raka, a wyniki jej badań będą gotowe w ciągu dwóch godzin. Film ukazuje właśnie te dwie godziny, w trakcie których Cleo dokonuje przewartościowania swojego dotychczasowego życia.
Agnès Varda znana jest także jako działaczka na rzecz równouprawnienia kobiet, a jednym z filmów, które portretują środowisko kobiet, a tym samym nakreślają także atmosferę ruchu feministycznego we Francji późnych lat 60. i 70., jest stylizowany na dokument film
"Jedna śpiewa, druga nie", który także znalazł się w lipcowym Francuskim Rendez-Vous.
Kwestie społeczne mocno zaznaczone zostały w dwóch pozostałych filmach przeglądu:
"Bez dachu i praw" opowiadającym historię ostatnich dni bezdomnej młodej dziewczyny (w roli głównej wystąpiła wschodząca wówczas gwiazda młodego francuskiego pokolenia –
Sandrine Bonnaire), wędrującej samotnej bezdrożami Francji, a także w głośnym dokumencie
"Zbieracze i zbieraczka", którego tematem jest wielowiekowa tradycja zbierania resztek plonów pozostałych na polu po żniwach, która współcześnie jest sposobem na życie dla wielu grup społecznych: bezdomnych, młodzieży, filantropów i artystów. Europejska Akademia Filmowa przyznała filmowi otrzymał tytuł najlepszego europejskiego dokumentu w 2000 roku.
Przegląd trwa
od 6 do 27 lipca. Szczegółowy program:
www.kinolab.art.pl