Najlepsze filmy o psychopatach. Top 20 filmów, które warto obejrzeć

Filmweb autor: /
https://www.filmweb.pl/news/Najlepsze+filmy+o+psychopatach.+Top+20+film%C3%B3w%2C+kt%C3%B3re+warto+obejrze%C4%87-137783
Najlepsze filmy o psychopatach. Top 20 filmów, które warto obejrzeć
Mężczyźni, kobiety, dzieci. Ofiary i oprawcy. Seryjni mordercy, sadystyczni fanatycy, ludzie spoza granic prawa i moralności. Dla tych bohaterów ludzkie życie nie ma żadnej wartości, zaś filmy z ich udziałem - często na podstawie prawdziwych historii - są nieodmiennie fascynujące. Po najlepszych filmach o II Wojnie Światowej oraz najlepszych filmach lat 90. przedstawiamy:

RANKING - NAJLEPSZE FILMY O PSYCHOPATACH


Nasz wybór podyktowany jest popularnością postaci, jakością i znaczeniem filmu w kulturze popularnej, a czasem to zwyczajnie kwestia indywidualnych, filmowych fascynacji. Najlepsze filmy o psychopatach nie są osobnym gatunkiem, ale nie trzeba wiele, by dostrzec w nich wzór przerażającej opowieści o najmroczniejszych rejonach ludzkiej duszy.  Zobacz nasz wybór produkcji, które realizują go najlepiej.

Żelazna klasyka thrillera, horroru i wszystkiego pomiędzy. Anthony Perkins jako psychopatyczny morderca Norman Bates, hollywoodzka megagwiazda Janet Leigh jako jego niespodziewana ofiara (trudno wyobrazić sobie szok, w jakim musiała być widownia po słynnej scenie pod prysznicem!) oraz Alfred Hitchcock jako reżyser zmieniający raz na zawsze reguły gry. "Psychoza" po dziś dzień jest arcydziełem horrorowego minimalizmu, a jednocześnie rozbuchanym freudowskim koszmarem. Strach się bać!

Pięć Oscarów. I to najważniejszych - najlepszy film, reżyser Jonathan Demme, autor scenariusza Ted Tally oraz aktorski duet Jodie Foster - Anthony Hopkins. To najbardziej utytułowany film w historii kina grozy oraz portret filmowego psychopaty, który zmienił kulturę popularną. Miłośnik wybornego chainti oraz wątróbek podejrzanego pochodzenia Hannibal Lecter do dziś pozostaje przerażającym wzorcem seryjnego mordercy. Trudno pojąć jego naturę. I jeszcze trudniej oderwać od niego wzrok. 

Arcydzieło mistrza Stanleya Kubricka. Film o naturze przemocy, o społecznej znieczulicy oraz o wszystkim, co represjonuje nieokiełznaną ludzką naturę. Czarujący sadysta Alex DeLarge, bohater filmu oraz książki Anthony'ego Burgessa, faktycznie okazał się większy niż kino. W nieodłącznym meloniku i białym kubraku jest dziś synonimem mroków ludzkiej natury. Zaś wcielający się w niego młody Malcolm McDowell już nigdy nie pozbył się łatki fotogenicznego szaleńca. Temat na każde czasy.

 Opowieść o dwóch siostrach, potwornej zazdrości oraz wiecznym nienasyceniu sławą. Za sprawą tragicznego wypadku starsza z sióstr, gwiazda kina Blanche (Joan Crawford) trafia pod opiekę młodszej, niespełnionej Jane (Bette Davis). Tak rozpoczyna się podróż w głąb piekła ludzkich emocji - podróż tym wiarygodniejsza, że umocowana w wieloletniej rywalizacji aktorek grających główne role. Za kamerą hollywoodzki weteran kina gatunków ("Parszywa dwunastka") Robert Aldrich.

Najlepszy slasher lat 70., a pewnie i jeden z najlepszych filmów grozy w dziejach kina. Na powierzchni - krwawa jatka, którą dyryguje zdegenerowana rodzina Hardestych z wywijającym tytułowym narzędziem Leatherface'm na czele. Pod powierzchnią - opowieść o przerażających skutkach społecznego wykluczenia i zabójczo celna krytyka amerykańskiego establishmentu. Reżyseruje Tobe Hooper - jeden z niekwestionowanych klasyków horroru. 
 
Morgan Freeman, Brad Pitt, Gwyneth Paltrow - na nich byliśmy gotowi, w końcu widzieliśmy rewelacyjną czołówkę. Jednak przed seansem kultowego filmu Davida Finchera nikt się nie spodziewał, że nieuwzględniony w napisach początkowych Kevin Spacey zamieni ten świetnie nakręcony, przerażający thriller w arcydzielny poemat strachu. Ale zamienił, pisząc przy okazji historię kina. Jego John Doe - bezwzględny egzekutor boskiej woli - to postać wymykająca się normom, logice oraz empatii. Destylat ze wszystkiego, co w nas najgorsze.
 
Pierwsza kobieta na liście i zarazem wzorzec psychopatycznej femme fatale. Tak jak Michael Douglas nie był żadną konkurencją dla wampirycznej Sharon Stone, tak po dziś dzień mało który thriller o krwiożerczej modliszce może się równać z "Nagim instynktem". Seks, przemoc, pulpowa literatura i psychoanaliza - autor Paul Verhoeven ulepił z tych składników klasykę neo-noir i dał nam przynajmniej jedną scenę, bez której nie byłoby współczesnego kina. Tak, wiecie dobrze, o której scenie mówimy. 
Cień, kształt...Jakkolwiek go nazwiecie, jeden z praojców wszystkich zamaskowanych psychopatów, Michael Myers, do dziś budzi grozę. Nie tylko dlatego, że jego krwawe przygody doczekały się kilkunastu sequeli, spin-offów i rebootów. To facet, z którym nie można negocjować, nie można go przebłagać, ani zatrzymać. A przy okazji - bohater jednego z najlepszych horrorów w dziejach kina. Za kamerą legendarny John Carpenter, twórca takich filmów jak Coś, czy Atak na 13 posterunek. Przed kamerą - królowa krzyku Jamie Lee Curtis.
   
Mickey i Mallory Knox to napędzana potężnymi traumami oraz żądzą mordu para potworów w ludzkich skórach. Są amoralni, zakochani i efektywni w swojej krwawej profesji. Zaś ich odyseja przez zafascynowaną seryjnymi mordercami Amerykę to przeszywająca wiwisekcja kultury zbudowanej na przemocy, podlewanej krwią. Za kamerą Oliver Stone w szczycie formy. Przed kamerą same gwiazdy - Woody Harrelson, Juliette Lewis, Tommy Lee Jones, Robert Downey Jr.
  
"Łatwiej go czytać niż oglądać" - mówi na widok recydywisty Maxa Cady'ego (Robert De Niro) jeden z oniemiałych bohaterów "Przylądku strachu". W punkt. Wytatuowany od stóp po szyję cytatami z Biblii Cady to facet, z którym nie warto zadzierać. Brutal, sadysta i przebiegły morderca bierze na celownik swojego dawnego prawnika oraz jego rodzinę, a mistrz Martin Scorsese kręci remake pod wieloma względami lepszy od oryginału. Scena ze struną od pianina do dziś śni nam się po nocach.
   
Bohaterka "Misery" może wyglądać niewinnie, ale nie dajcie się zwieść pozorom. Annie Wilkes, namiętna miłośniczka prozy pisarza Paula Sheldona to psychopatka, jakiej kino dotąd nie widziało. W adaptacji powieści Stephena Kinga reżyser Rob Reiner pokazuje ich śmiertelny pojedynek tak, że oblewa nas zimny pot. Annie torturuje swojego idola bez litości i z uśmiechem na ustach, a nasza nienawiść do niej rośnie z każdą minutą - aż do szokującego finału. Duet Kathy Bates-James Caan zasłużył na wszystkie nagrody świata, nie tylko na Oscara dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej w 1991 roku.
  
Być może nie widzieliście tego filmu, ale na pewno kojarzycie z niego wstrząsającą scenę wielokrotnego morderstwa w taksówce. To oczywiście dopiero początek krwawej przypowieści o zemście, w której autor Jee-woon Kim ustawia na kursie kolizyjnym okrutnego mordercę oraz agenta służb specjalnych, który nie ma nic do stracenia. Granica dzieląca dobro i zło powoli się zaciera, a bohaterowie zatracają się w okrutnych rytuałach. Mocna rzecz.
 
Znany filmów "Strażnicy galaktyki" i "Na krawędzi" Michael Rooker wciela się w autentyczną postać bezwzględnego psychopaty Henryego Lee Lucasa. Z kolei kryminał Johna McNaughtona ("Dzikie żądze") to chłodna i surowa kronika jego losów. Autor zdejmuje z bohatera cały czar, który zwykle próbuje przypisać seryjnym mordercom popkultura. Jego film pozostaje zimną, świetnie nakręconą wiwisekcją psychopatycznej osobowości, a cały show kradnie Rooker - to bez dwóch zdań najlepsza rola w karierze tego niedocenionego aktora.
 
Jake Gyllenhaal jako Louis Bloom - pozbawiony moralności, spragniony sławy i pieniędzy samozwańczy reporter. Bloom, pod osłoną nocy, uwiecznia na taśmie wypadki, zabójstwa i włamania, powoli samemu wpadając w otchłań zbrodni. Jego upadek to zarazem ostra jak brzytwa satyra na współczesne media - spragnione taniej sensacji, żerujących na ludzkim nieszczęściu, produkujących takie jednostki jak Bloom. Za kamerą Dan Gilroy ("Dziedzictwo Bourne'a").
  
Najbardziej dochodowy film z kategorią wiekową R w historii oraz reinterpretacja mitu księcia zbrodni z Gotham, arcywroga Batmana - Jokera. W roli wodzireja, gwiazdy oraz publiczności wybitny, nagrodzony Oscarem Joaquin Phoenix. Na drugim planie m.in. Robert De Niro i Zazie Beetz. A dookoła świat na granicy implozji - targany społecznymi niepokojami, rozdarty ekonomiczną niesprawiedliwością, brudny, odrażający i zły. To również list miłosny reżysera Todda Phillipsa do kina Martina Scorsesego - "Taksówkarz" i "Król komedii" spleceni są na ekranie w opętańczym, dzikim tańcu.
   
Film nakręcony na podstawie kultowej powieści Breta Eastona Ellisa. Christian Bale jako psychopata Patrick Bateman - chodząca i mordująca kwintesencja kultury yuppie. Pod wieloma względami satyryczny wydźwięk książki został złagodzony, a czarny humor zamienił się w czystą groteskę. Toksyczna męskość to jednak wciąż temat - rzeka, co czyni z "American Psycho" udaną adaptację - Bale jako zadbany, pedantyczny Bateman nie bez powodu wszedł do panteonu popkultury.
  
Psychopaci jako nieprzenikniona zagadka. Macierzyństwo jako niespodziewany horror. Korzenie zła jako tajemnica, której nie sposób zgłębić. Lynne Ramsay opowiada w swoim filmie o wszystkich tych rzeczach, ale historia Kevina i jego przerażającej zbrodni to przede wszystkim opowieść o erozji rodziny - erozji niezrozumiałej i nieuniknionej. W rolach głównych wybitna Tilda Swinton oraz eksplodujący talentem Ezra Miller.
  
Klasyczny thriller erotyczny o złej kobiecie i słabym mężczyźnie, w którym mordercza femme fatale (w tej roli ikoniczna Glenn Close) jest zarazem ofiarą cynicznej gry oraz bezwzględnym napastnikiem. Portret kobiety na granicy psychicznego rozpadu był na tyle wiarygodny, by przynieść Close nominację do Oscara, wśród pięciu innych nominacji dla filmu. Za kamerą specjalista od dramatów erotycznych - Adrian Lyne.
 
19

Dom, który zbudował Jack

The House That Jack Built
2h 35m

Belgia

Dania

Francja

Niemcy

Szwecja

Tunezja

Szalona ekstrawagancja Larsa Von Triera. Matt Dillon morduje wszystko, co się rusza - mężczyzn, kobiety, dzieci i zwierzęta. A reżyser, nieco wyśmiewając inne narracje o psychopatach, zamienia jego losy w ponurą przypowieść o naturze zbrodni i sztuki. Jeśli szukacie pretensjonalnego, transgresyjnego kina, w którym klasycy literatury i malarstwa będą szli pod rękę z najokrutniejszymi zbrodniarzami XX wieku, trafiliście pod właściwy adres. W obsadzie m.in. Uma Thurman, Bruno Ganz i Riley Keough. Uwaga, bardzo drastyczne treści!
 
Opowieść o cierpiącej na agorafobię specjalistce od psychopatii (Sigourney Weaver), która z pomocą ambitnej policjantki (Holly Hunter) musi zmierzyć się ze swoim okrutnym prześladowcą. W latach 90. thriller jakich wiele, ale nie ukrywamy, że mamy sentyment - to przede wszystkim rzecz świetnie zagrana, przyzwoicie napisana i będąca zgrabną syntezą filmów o seryjnych mordercach.
   

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones