Jay i Mark Duplassowie zwrócili uwagę Michaela Costigana w 2005 roku podczas Festiwalu Filmowego w Sundance, gdzie prezentowano ?The Puffy Chair?. Bracia zrealizowali film za piętnaście tysięcy dolarów, ale mimo niewielkiego budżetu film zachwycił niezwykłym stylem. ?Oglądając go pomyślałem, że nigdy wcześniej nie widziałem takiej produkcji. Mark i Jay nakręcili zabawny, wzruszający film o związkach?. ? mówi Costigan. Film zdobył nagrodę publiczności i zdobywał coraz większą popularność. ?Ludzie przekazywali sobie informację o ciekawej produkcji, namawiali znajomych, by chodzili do kina?. ? dodaje Costigan. Producent zapoznał się z wcześniejszymi dokonaniami Duplassów ? ?Scrabble?, ?To John? i ?The New Brad?. ?Pisali scenariusze, grali i reżyserowali. Zawsze tak działają.? ? podkreśla Costigan. Spotkał się z braćmi i zapytał czy byliby zainteresowani współpracą z dużym studiem (był prezesem Scott Free Productions). Tak zaczęto prace nad ?Cyrusem? ? słodko-gorzkiej, zabawnej opowieści o współczesnej rodzinie i związkach. Pomysł był prosty : nakręcić film ze znanymi aktorami, ale pracować tak jak przy wcześniejszych filmach. ?Pragnęliśmy współpracować w niewielkiej grupie, w kameralnych warunkach i dawać z siebie wszystko. Nasze filmy zawsze opowiadają o związkach w tragikomiczny sposób. Uwielbiamy taki ton ? trochę zabawny, trochę refleksyjny.? ? mówi Mark Duplass, a jego brat, Jay, dodaje : ?Pokazujemy to, co nie zawsze można obejrzeć w dzisiejszych filmach, za to każdy z nas to przeżywa. Nie wymyśliliśmy sobie, że będziemy kręcić cinéma vérité [kino-prawda] czy filmy w stylu dokumentalnym, ale taki jest nasz styl.? Filmy nie tylko mają charakter dokumentalny, ale i powstają jak dokumenty. ?Nasze filmy zawsze miały niewielki budżet, bo wszystko robiliśmy sami. Trzymaliśmy kamerę i sprzęty, aktorzy narzekali, że podłogi nie są oznaczone i nie wiedzą, gdzie mają stawać, a wiele kwestii było improwizowanych, mimo scenariusza.? ? mówi Mark. Duplassowie mistrzowsko łączą komedię i dramat. ?Lubimy pisać w taki sposób, by widzowie nie byli pewni czy dany dialog jest zabawny czy smutny. Część z nich się śmieje, a część zamyśla. Każdy reaguje inaczej. Jeden z krytyków napisał o naszych filmach, że są jak dzieła Johna Cassavetesa z humorem. To wielki komplement, właśnie taki cel pragniemy osiągać. Wzruszać, pokazywać całą prawdę i śmieszyć, choć żarty zawsze mają drugie dno.? ? mówi Jay. Komedia, realizm, prawdziwe emocje ? dlatego filmy Duplassów są świetne i warto w nie inwestować. ?Jeśli film jest sztuczny, nie śmieszy. Dobra komedia opowiada o uczuciach i najprostszych ludzkich zachowaniach. Opiera się na nich każdy żart. Duplessowie dobrze o tym wiedzą, dlatego ich filmy chwytają za serce, a ekipa filmowa czuje, że pracuje nad czymś wyjątkowym.? ? mówi Costigan. Kręcenie filmu o porządnym budżecie było dla braci czymś nowym. ?Poprosili mnie, bym pomógł zebrać ekipę ? zrobiłem to z przyjemnością.? ? mówi Chrisann Verges, koproducent, który zrealizował m.in. ?Radosnego Purim? Christophera Guesta. ?Duplessowie współpracowali do tej pory z ekipami liczącymi pięć osób. Kiedy zabraliśmy się za ?Cyrusa? było nas już dwanaścioro, a w końcu zebraliśmy ekipę złożoną z osiemdziesięciu osób.? ? dodaje. Kiedy pracuje się w niewielkiej grupie, każdy robi wszystko. ?Do tej pory zajmowali się każdym aspektem kręcenia filmu. Tym razem podział ról był jasny i wszyscy byli zadowoleni. Reżyser wreszcie może się skupić na kręceniu filmu ? nie musi rozstawiać oświetlenia, ani robić kanapek. Duplassowie byli wniebowzięci tym, że zamówiliśmy profesjonalny catering.? ? śmieje się Verges. Nad filmem pracowało wielu młodych artystów ? m.in. Jas Shelton (zdjęcia), Annie Spitz (scenografia) i kostiumolog Roemehl Hawkins. Za montaż odpowiada Jay Deuby, który pracował już z Duplassami przy ?The Puffy Chair?. ?Wspaniale, że poznali tylu rewelacyjnych twórców, którzy pomogli im dopracować swój oryginalny, bardzo prawdziwy styl. Przy wcześniejszych filmach Duplassowie nie mieli jako takiej scenografii ? jeśli scena rozgrywała się w barze, po prosty jechali nakręcić ją w barze. Tym razem scenografka zadbała o to, by stworzyć bar wyglądający jak autentyczna knajpa.? ? mówi Verges. Bracia mówią, że wypracowali swój unikatowy styl metodą prób i błędów : ?Kiedy mieliśmy po dwadzieścia lat nakręciliśmy dużo kiepskich filmów. Takich, które jak sądziliśmy powinniśmy kręcić. W końcu zaczęliśmy rozmawiać o zabawnych, choć w gruncie rzeczy przykrych sytuacjach z życia i narodziły się pomysły na tragikomiczne filmy o związkach.? ? mówi Jay, a Mark dodaje : ?Zaczęliśmy nabijać się z samych siebie na ekranie ? to był strzał w dziesiątkę.? Costigan, podobnie jak reszta ekipy, był zachwycony współpracą z Duplassami : ?Jestem ich fanem i bardzo się cieszę, że umożliwiłem im zrealizowanie filmu w dużym studiu. To rewelacyjna, prawdziwa historia opowiedziana w wyjątkowy ?duplassowski? sposób. Mam nadzieję, że widzowie będą zachwyceni.?
W POSZUKIWANIU OBSADY, KTÓRA MA REFLEKS
Kiedy nadeszła pora na kompletowanie obsady Duplassowie uświadomili sobie, że mają szansę zatrudnić znanych aktorów. Zamiast angażować gwiazdy postanowili zatrudnić artystów, z którymi zawsze chcieli pracować. ?Nie sięgnęli po najbardziej znanych aktorów, nie pytali, z którymi głośnymi nazwiskami będą mogli pracować. Zastanowili się, których aktorów lubią i cenią.? ? mówi Costigan. Nie każdy nadawałby się do pracy z Duplassami. ?Lubią ciągle być w ruchu, bez przerwy kręcić. Aktorzy muszą doskonale rozumieć swoich bohaterów i mieć duży refleks, bo improwizacja to podstawa. Dzięki temu filmy Duplassów są autentyczne.? ? tłumaczy producent. Braciom zależało też na tym, by aktorzy znali ich poprzednie dokonania. ?Ważne było, czy nasze filmy im się podobały. Chcieliśmy pracować z ludźmi, którzy myślą podobnie do nas i odnajdą się na planie, zaakceptują nasze metody pracy. Nie podtykamy aktorom gotowych rozwiązań tylko dajemy im dużo swobody. Odwaga i cierpliwość to cechy, które muszą posiadać nasi aktorzy.? ? mówi Jay. Głównym bohaterem filmu jest John ? czterdziestoletni montażysta i rozwodnik przyjaźniący się z byłą żoną. ?Nie potrafi zamknąć za sobą tego rozdziału i kiedy dowiaduje się, że jego eks ponownie wychodzi za mąż dostaje fioła. Na szczęście daje się wyciągnąć na imprezę, na której poznaje Molly.? ? mówi Jay. W Johna wcielił się John C.Reilly ? aktor znany z ról w filmach ?Przyrodni bracia?, ?Idź twardo : Historia Deweya Coxa? i musicalu ?Chicago?. ?Kiedy pojawia się na ekranie myślimy, że to kolejny zaniedbany rozwodnik. Współczujemy mu, a jednocześnie zaczynamy lubić mimo wielu wad. To inteligentny typ, który wciąż wpada w tarapaty.? ? mówi Mark. Aktor przyznaje, że choć rola jest ciekawa, to przyjął ją głównie dlatego, że bardzo chciał współpracować z Duplsassami. ?Moja żona przyjaźni się z Markiem i Jayem. Kiedy po raz pierwszy mi o nich opowiedziała byłem zafascynowany ich stylem pracy. Kręcą przez cały dzień, a w nocy to oglądają, żeby ocenić co mają i jak będzie wyglądał kolejny dzień pracy.? ? mówi Reilly i dodaje : ?Cenię ich za to, że są otwarci na zmianę dialogów. Improwizacja dodaje filmowi realizmu i dziękuję im za to, że ufają aktorom na tyle, by pozwolić im improwizować. To wyraz szacunku.? Reily okazał się nieocenionym współpracownikiem. ?Niektórzy aktorzy uwielbiają nasz styl pracy, inni nie znoszą. Pokazaliśmy nasze wcześniejsze filmy wszystkim, którzy starali się o role i John reagował bardzo entuzjastycznie. Zatrudniliśmy go i ani przez chwilę tego nie żałowaliśmy.? ? mówi Mark i dodaje : ?Wcielił się w faceta w średnim wieku, który chwyta ostatnią szansę na szczęście. Wypadł bardzo autentycznie ? bawi i wzrusza. Praca z nim to przyjemność i inspiracja. Jest bardzo inteligentny i zdolny.? . Molly, ukochana Johna, to masażystka i matka. ?Obserwuje Johna i widzi, że kiepsko mu idzie podrywanie kobiet. Podsłuchuje jak opowiada jednej z nich o swoim życiu i zachwyca się jego szczerością.? - mówi Mark i dodaje : ?Prawdomówność i rozbrajająca szczerość to coś, z czym rzadko mamy do czynienia. Molly zakochuje się w Johnie, bo rozumie kogoś, kto ma trudność z nawiązaniem kontaktu z innymi.? W Molly wcieliła się laureatka Oscara, Marisa Tomei ? aktorka, która udowodniła, że świetnie się sprawdza zarówno w komediach, jak i dramatach. ?Zatrudniliśmy ją, ponieważ to bystra aktorka. Film opowiada o dwóch facetach rywalizujących o uczucie kobiety i zależało nam na tym, by nie była ona postacią marginalną. John C. Reilly i Jonah Hill są bardzo charakterystyczni i niełatwo dotrzymać im kroku. Marisa nie miała z tym problemu ? jest zdolna, inteligentna. Dała z siebie wszystko.? ? mówi Jay, a jego brat dodaje : ?Kiepsko nam idzie rozpisywanie ról kobiecych, a Marisa z wdziękiem poprawiła nasze niedociągnięcia.? ?Nie próbuje być zabawna i grać na siłę. Gra prawdziwie, ma wspaniały talent komediowy. Pokazuje realizm w taki sposób, że odnajdujemy w tym komizm.? ? chwali aktorkę Jay. Tomei przyznaje, że zaintrygowały ją postacie i ich losy : ?Spodobała mi się dynamika między trójką głównych bohaterów. Nie widziałam filmu, który poruszałby taką tematykę. Pokazujemy kwestie związane z rodzicielstwem i miłością romantyczną. Zachwyciło mnie też to, że Mark i Jay potrafią ukazać niezręczność codziennych sytuacji, to co zabawne i zawstydzające. Śmieszne, a zarazem prawdziwe i wzruszające.? Odtwórcą trzeciej głównej roli jest Jonah Hill ? wcielił się w dwudziestojednoletniego Cyrusa, syna Molly. ?Na początku wydaje się, że łączy go z matką idealna relacja, ale kiedy w życiu Molly pojawia się John, zaczynają się zgrzyty. Pokazaliśmy pozytywne i negatywne strony zmian, które następują w życiu Johna, Molly i Cyrusa.? ? mówi Mark. Molly i Cyrus są bardzo zżyci. Za bardzo. Wiedzą o sobie wszystko, choć łączy ich po prostu uczucie matki i dziecka. Johnowi trudno zostać częścią ich życia, bo choć kocha Molly, to jedyne co może jej dać, a czego nie dostaje ona od syna, jest? udany seks. Wszystkie inne potrzeby spełnia Cyrus. Twórcy podkreślają, że John i Cyrus mają podobne charaktery, dlatego Molly kocha ich obu. ?Obaj są dziwnymi, niedopasowanymi facetami, którym się nie układa. Pragnęliśmy pokazać, że Molly marzy o świecie, w którym tacy goście jak jej syn zdobywają miłość wspaniałych kobiet. W świecie, w którym Johnom i Cyrusom udaje się osiągnąć sukces.? ? mówi Jay. ?Cyrus to taki dzieciak wychowany pod kloszem. Muzyk New-age siekający muzę w domu, naprawdę dobry w tym co robi. Michael Andrews skomponował piękną muzykę. Cyrus to facet, który odnosi sukcesy zawodowe, ale nie spełniający się w innych dziedzinach życia ze względu na kłopoty z nawiązywaniem relacji z innymi. Kocha matkę i chce ją mieć tylko dla siebie.? ? tłumaczy reżyser. Film opowiada o skomplikowanych relacjach z czego najtrudniejsza jest ta łącząca Johna i Cyrusa. Łatwo było zrobić z tego komedię, ale twórcy chcieli uniknąć takiego rozwiązania. ?Rywalizacja musiała być pokazana zarówno z zabawnej, jak i poważnej strony. Cyrus boi się stracić mamę, a John lęka się, że umrze w samotności. To poważne troski i trzeba było je pokazać, choć zrobiliśmy to w komediowy sposób.? ? mówi Mark. Niełatwo było znaleźć młodego aktora, który będzie równie utalentowany w improwizacji jak John C. Reilly. Na szczęście pojawił się Johan Hill. ?Aktorski pojedynek Johna i Jonah to mistrzostwo świata. Dali z siebie wszystko i wypadli genialnie. To godni siebie rywale, a jednocześnie elementy idealnej układanki.? ? chwali aktorów Mark. Jonah Hill jest znany z filmów ?Supersamie?, ?Chłopaki też płaczą? czy ?Wpadka?. Zagranie Cyrusa było dla niego wyzwaniem i szansą zmiany wizerunku. ?Jest zupełnie inny od bohaterów, których do tej pory grałem. To bystry manipulant, a jednocześnie pokręcony chłopak, który cierpi bo boi się, że chłopak matki odbierze mu jedyną osobę, którą kocha.? ? mówi aktor. Jonah i John spotkali się już na planie filmu ?Idź twardo : Historia Deweya Coxa?. ?Uwielbiam Johna. To rewelacyjny stand-upowiec i fantastyczny aktor ? daleko mi do niego. To jeden z moich idoli, dużo się od niego nauczyłem. Cieszę się, że mogłem z nim pracować.? ? zachwyca się Hill i dodaje : ?Marisa też jest wspaniała. Była świetna ? szczególnie podobała mi się w scenach dramatycznych. Była prawdziwa do bólu.? Bracia Duplass zawsze dokładają wszelkich starań, by żaden z bohaterów nie był papierowy. Dbają o to, by wszyscy byli złożeni. Widać to po postaci Jamie ? byłej żony Johna, którą zagrała Catherine Keener. ?Eks-żony są zwykle pokazywane jako wredne suki, od których główny bohater próbuje się uwolnić. Jamie nadal przyjaźni się z Johnem i łączy ich bliska relacja. Smutne jest to, że kobieta ponownie wychodzi za mąż, a dla naszego bohatera jest najbliższą mu osobą.? ? opowiada Jay. Catherine Keener wspaniale odegrała postać, która łatwo mogła stać się stereotypową byłą. ?Rola Jamie nie była łatwa. Jej związek z Johnem jest specyficzny. Przyjaźnią się od lat, nie przestali mimo rozwodu, a John to trudny facet. Catherine to ciepła osoba i przekazała pozytywne cechy Jamie. Keener ma na swoim koncie role w takich filmach jak ?Solista? i ?Gdzie mieszkają dzikie stwory?. Widziała ?The Puffy Chair? i film spodobał jej się tak bardzo, że wyszukała jego twórców w Internecie. ?Obejrzałam na YouTubie wywiad z Jayem i Markiem ? od razu ich polubiłam. Z kolei John C. Reilly to mój dobry kumpel, więc kiedy zaproponowano mi rolę w tym filmie przyjęłam ją z radością.? - mówi aktorka, która spotkała się z Jonah Hillem na planie ?Czterdziestoletniego prawiczka? i ma o nim bardzo dobre zdanie : ?Jonah ma wielki talent do improwizacji. W jednej ze scen nazwał mnie suką, żeby podkręcić atmosferę ? udało się. Nie dziwię się, że jego kariera nabiera tempa ? jest bardzo zdolny. Życzę mu samych sukcesów.? Matt Walsh, członek trupy komediowej The Upright Citizen?s Brigade, wcielił się w narzeczonego Jamie, Tima. Od lat zajmuje się improwizacją, więc doskonale wiedział kiedy pójść na całość, a kiedy wystarczy powściągliwość. ?Jest rewelacyjny. Gra miłego faceta, który wykazuje anielską cierpliwość i toleruje przyjaźń przyszłej żony z jej dziwnym byłym mężem. Matt zagrał niezwykle subtelnie.? ? chwali aktora Jay. Walsh, który ma na swoim koncie m.in. rolę w ?Kac Vegas?, ceni Duplassów. ?Mają cudowne poczucie humoru ? odnajdują komizm w zwykłych, życiowych sytuacjach. Żarty bywają nieco dziwne, ale jestem nimi zachwycony ? przemawiają do mnie i są w moim guście. Mark i Jay snują niezwykłe historie, a aktorzy mają szanse zajrzeć w głąb siebie i decydować o bohaterach, których grają.? Bracia Duplassowie są mile zaskoczeni kręceniem swojego pierwszego hollywoodzkiego filmu : ?Nie byliśmy pewni, czy współpraca z gwiazdami będzie zadowalająca i czy osiągniemy efekt, o który nam chodziło. Wszyscy aktorzy dali z siebie wszystko, byli otwarci na wyzwania i dialog. Wspaniale nam się pracowało.?
METODA DUPLASSÓW
Współpraca z Jayem i Markiem Duplassami to dla aktorów i ekipy wyjątkowe doświadczenie. Bracia postanowili nakręcić swój pierwszy hollywoodzki film używając takich samych metod jak dotychczas. Nietypowość polega m.in. na tym, że sceny powstają chronologicznie (według scenariusza), a aktorzy często improwizują. ?Powinna powstać książką o metodzie Duplassów, bo to fascynująca sprawa. Moim zdaniem najfajniejsze jest to, że kręcą sceny w tej kolejności, w której są w scenariuszu. Pracując nad filmem przeżywamy historię bohaterów i poznajemy ją tak, jak potem obejrzą ją widzowie. Aktorzy mówili potem, że dzięki takiej pracy lepiej poznawali swoich bohaterów i czuli jakby naprawdę przeżywali to, co grają.? ? mówi Chrissan Verges. Kolejna nietypowa metoda pracy to nieokreślenie co dokładnie się wydarzy w konkretnej scenie. ?Po prostu uruchamiamy kamerę, a aktorzy grają. Próbowaliśmy ustawiania ich i tak dalej, ale coś nam nie pasowało. Postawiliśmy na realizm i kręcenie a?la dokument. To się sprawdziło.? ? mówi Jay. Zarówno Duplassowie, jak i aktorzy oraz ekipa cenią sobie nowatorskie podejście. ?Byłam zachwycona tym, jak używają kamer. Często kręcili dwoma na raz, żeby móc potem wyłapać najlepsze momenty. To zapewniało aktorom komfort pracy.? ? mówi Marissa Tomei. Ponieważ zrezygnowano z ustawiania aktorów w ustalonych miejscach, cały plan był oświetlony, żeby aktorzy mogli swobodnie się po nim poruszać. ?Ustawianie oświetlenia było trochę pracochłonne, ale bardzo ułatwiało dalszą pracę. Używaliśmy kamer HD, więc kiedy zaczęliśmy, mogliśmy kręcić kilka godzin.? ? tłumaczy Verges. Jeszcze pięć lat temu nie byłoby to możliwe, ale technika poszła do przody. Kręcąc ?Cyrusa? używano m.in. kamer RED. ?Powstało m.in. piętnastominutowe ujęcie, którego nie nakręcilibyśmy tradycyjną kamerą. Wybierając 35milimetrówkę obsługiwalibyśmy ogromny sprzęt. Nieraz sam chwytam za kamerę, a nie należę do siłaczy, więc nie dałbym sobie rady. RED ułatwiła nam sprawę.? ? mówi Jay. To, co najbardziej charakteryzuje filmy Duplessów to improwizacja. ?Piszą scenariusz, ale aktorzy dużo improwizują. Jakieś dwie trzecie dialogów w tym filmie to improwizacja.? ? mówi Verges. Twórcy ufają swoim aktorom na tyle, by pozwalać im improwizować. ?Współpracujemy z bardzo inteligentnymi i zdolnymi ludźmi. Doskonale się rozumiemy i zazwyczaj udzielamy wskazówek typu : ?Jesteś wściekły i twoje zadanie to wyładować złość i wyjść z pokoju.? A potem idziemy do drugiego aktora i mówimy : ?Jest wściekły, a twoje zadanie to nie dopuścić, żeby wyszedł z pokoju.? A potem włączamy kamerę.? ? mówi Jay i dodaje : ?Dobrzy aktorzy odegrają to tak, że to będzie strzał w dziesiątkę.? Improwizacja to dla aktorów swoboda, ale i odpowiedzialność. ?Bohater zaczyna żyć własnym życiem. Czasem zapomina się o scenariuszu. Często powtarzaliśmy daną scenę kilka razy w poszukiwaniu nowych smaczków. Niejednokrotnie kompletnie odchodziliśmy od scenariusza. Uwielbiam improwizację, ale to jak pisanie scenariusza na nowo.? ? mówi John C. Reilly. Po każdym dniu zdjęć bracia Duplessowie przeglądali nakręcony materiał i wybierali to, co ich zdaniem wyszło najlepiej. ?Zawsze porządnie to omawialiśmy i staraliśmy się być obiektywni.? ? zapewnia Jay. W efekcie powstał bardzo osobisty film pokazujący jak reżyserowie patrzą na świat. ?To ciepła, wzruszająca historia i właśnie taka miała być. Inna, niż te, które w każdy weekend wchodzą do kina.? ? mówi Jonah Hill. ?Mam nadzieję, że film przemówi do ludzi. Liczę na to, że wywoła uśmiech na ich twarzach, ale i skłoni do refleksji. Życie bywa trudne, więc zależy nam na tym, by nieustannie przypominać ludziom, jak ważne jest to, by iść przez nie z humorem.? - mówi Jay Duplass. ?To film dla ludzi, którzy cenią kino pokazujące prawdziwe życie. Chcemy, by widzowie mieli wrażenie, że słuchają rozmów, które sami przeprowadzali. Jako twórcy staramy się zrozumieć naturę człowieka i pokazać ją w ciepły sposób. Pokazać widzom, że każdy z nas ma podobne problemy i nie jest sam. Nasi bohaterowie są dziwaczni, ale powiedzmy sobie szczerze ? są tacy jak my.? ? dodaje Mark Duplass.
O OBSADZIE
JOHN C. REILLY (John) ma na swoim koncie nominację do Oscara i liczne nominacje do Złotego Globu. Zagrał wiele ról ? zarówno komediowych jak i dramatycznych. Jego występ w ?Chicago? wyróżniono m.in. nominacją do Oscara, tego samego roku wystąpił w ?Gangach Nowego Jorku? i ?Godzinach?. Jest pierwszym aktorem w historii, który wystąpił w trzech filmach wyróżnionych w jednym roku nominacjami do najważniejszych Oscarów. Za rolę w ?Idź twardo : Historia Deweya Coxa? nominowano go do dwóch Złotych Globów. Aktor był też współautorem piosenki, którą nominowano do nagrody, Reilly użyczył głosu do animowanego ?9?, wystąpił też z Salmą Hayek w ?Asystencie wampira?. Urodził się w Chicago jako piąte z szóstki dzieci. Studiował w Goldman School of Drama?, debiutował w 1989 roku rolą w ?Ofiarach wojny? Briana de Palmy. Kilkakrotnie współpracował z Paulem Thomasem Andersonem (zagrał u niego m.in. w ?Magnolii? i ?Boogie Nights?) i Juddem Apatowem (?Ricky Bobby ? demon prędkości?, ?Przyrodni bracia?). Za rolę w ?Życiowych rozterkach? otrzymał nominację do IFP Spirit Award. Zaczynał od gry w teatrze i w 2005 roku wrócił do korzeni ? wystąpił na Broadwayu w ?Tramwaju zwanym pożądaniem?. Wcześniej zagrał u boku Philipa Seymoura Hoffmana w ?True West?. W 2000 roku otrzymał Outer Circle Critics Award i nominację do nagrody Tony za rolę ?The Grapes of Wrath?. JONAH HILL (Cyrus) jest jednym z najpopularniejszych aktorów komediowych młodego pokolenia. Największy sukces przyniosła mu rola w ?Supersamcu?; na swoim koncie ma też role w ?Jak być sobą?, ?Czterdziestoletnim prawiczku?, ?Wpadce?, ?Funny People? i ?Get Him to the Greek?. Ma zaledwie 26 lat i już jest gwiazdą komedii. Najnowsze filmy z jego udziałem to ?Było sobie kłamstwo?, a także animowane ?Megamocny? i ?Jak wytresować smoka?. Aktor interesuje się też pisaniem ? obecnie pracuje nad ?The Adventurer?s Handbook?, zamierza też wyprodukować film i zagrać w nim. Ma też napisać scenariusze do ?Pure Imagination? i ?21 Jump Street?. MARISA TOMEI (Molly) ma na swoim koncie zarówno dramatyczne role, jak i komediowe. Współpracuje z wielkimi wytwórniami, ale i twórcami kima niezależnego. Za rolę w filmie ?Mój kuzyn Vinny? otrzymała Oscara. Zagrała w takich filmach jak ?Zapaśnik?, ?Za drzwiami sypialni? (nominowano ją do Oscara), ?Dwóch gniewnych ludzi?. Odbyła podróż do Etiopii gdzie nakręciła krótkometrażowe ?Half the Sky? na podstawie książki Nicholasa Kristofa i Sheryl Wudunn. Najnowsze filmy z jej udziałem to dokumentalne ?The People Speak? z Joshem Brolinem i Viggo Mortensenem, ?The Night Job? i ?Crazy, Stupid, Love?. Wystąpiła w ?Nim diabeł dowie się, że nie żyjesz? Sidneya Lumeta za co nominowano ją do Independent Spirit Award. Gra też w teatrze ? ma na swoim koncie role w broadwayowskich ?Top Girls? i ?Salome? u boku Ala Pacino, a także ?Oh! The Humanity and Other Good Intentions?, ?We Won't Pay! We Won't Pay!?, ?Waiting for Lefty and Rocket to the Moon?. Należy do nowojorskiej Naked Angels Theater Company. CATHERINE KEENER (Jamie) ma na swoim koncie nominacje do Oscara i Złotego Globu; mówi się o niej, że współtworzyła niezależne kino amerykańskie lat dziewięćdziesiątych XX wieku (współpraca z Tomem DiCillo i Nicole Holofcener). Szerszej publiczności jest znana z ról w ?Być jak John Malkovich? Spike?a Jonze?a (pierwsza nominacja do Oscara), ?Czterdziestoletnim prawiczku? Judda Apatowa i ?Capote? (druga nominacja do Oscara). Pochodzi z Miami, studiowała literaturę i historię na Wheaton College w Massachusetts. Po ukończeniu studiów przeniosła się do Nowego Jorku i zaczęła pracować z Gail Eisenstadt (znaną reżyserską castingów). Dzięki niej otrzymała rolę w ?Tej ostatniej nocy? z Robem Lowe?em i Jimem Belushim. Przez krótki czas grała w serialu ?Ohara?, potem dostała role w ?Szkole przeżycia?, ?Backtrack? i ?Switch- trudno być kobietą?. W 1991 roku nawiązała współpracę z Tomem DiCillo ? za rolę w ?Johnny Suede? otrzymała nominację do Independent Spirit Award. W 1994 roku zagrała u DiCillo w ?Scene Six, Take On?, a rok później w ?Filmowym zawrocie głowy?. Niedługo potem wystąpiła w ?Rozmawiając, obmawiając? Nicole Holofcener z Anne Heche (druga nominacja do Independent Spirit Award). W 1996 roku zagrała w ?Gdyby ściany mogły mówić?? i ?Box of Moonlight? DiCillo; w 1997 roku w ?Blondynce?. Steven Soderbergh powierzył jej rolę byłej żony rabusia granego przez George?a Clooneya w ?Co z oczu, to z serca?. W 1999 roku zagrała w ?Być jak John Malkovich? Spike?a Jonze?a. Nominowano ją za to do Oscara, Złotego Globu i SAG Award. Nowe millenium zaczęła od ponownej współpracy z Nicole Holofcener ? wystąpiła w ?Pięknie i jeszcze piękniej? i otrzymała kolejną nominację do Independent Spirit Award. Można było ją oglądać w takich filmach jak ?Full Frontal : Wszystko na wierzchu?, ?Smoochy?, ?Simone?, ?Burn This? czy ?Balladzie o Jacku i Rose?. Za rolę w ?Capote? została nominowana do Oscara, SAG Award i nagrody BAFTA. W 2006 roku ponownie współpracowała z Holofcener ? zagrała w ?Przyjaciołach z kasą?, a rok później we ?Wszystko za życie? (na planie ponownie spotkała się z Seanem Pennem, z którym grała w ?Być jak John Malkovich?). Obsadę tego ostatniego filmu nominowano do SAG Award. Wystąpiła w dramacie stacji Showtime ?An American Crime?; za rolę Gertrude otrzymała nominacje do Emmy i Złotego Globu. Najnowsze filmy z jej udziałem to ?Synecdoche, New York? Charlie?ego Kauffmana, ?Hamlet 2?, ?Genua, włoskie lato?, ?Please give? Holofcener, ?Nailed? Davida O. Russella, ?Gdzie mieszkają dzikie stwory? Spike?a Jonze?a i ?Solista? Joe Wrighta z Jamie?em Foxxem i Robertem Downeyem Jr. Ma na swoim koncie nagrody przyznawane przez krytyków całego kraju (m.in. Nowego Jorku, Bostonu, Los Angeles), a także nominacje przyznawane m.in. przez Broadcast Film Critics, Chicago Film Critics i Online Film Critics. MATT WALSH (Tim) wraca do telewizji serialem ?Players?, który stworzył, wyprodukował, i w którym zagrał. Pracuje nad nim z Ianem Robertsem ? wcielają się w braci prowadzących bar. Razem z Robertsem, Amy Poehler i Mattem Besserem założył Upright Citizens Brigade ? grupę improwizacyjną działającą w Chicago. Od 1990 roku zgarniają pochwały, a także nagrody w dziedzinie komedii. Walsh kształcił komików, którzy są obecnie gwiazdami ? Eda Helmsa, Rona Corridy;ego, Roba Riggle?a. Grał w improwizowanym show na Comedy Central, w 2008 roku wyszło ?ASSSSCAT? ? improwizowane skecze Upright Citizens Brigade. W 2006 roku wyprodukował dla Comedy Central ?Dog Bites Man?, był korespondentem w ?The Daily Show with Jon Stewart?, występował w skeczach w ?Late Night with Conan O?Brien?.
O OBSADZIE
JAY I MATT DUPLASSOWIE (reżyseria/scenariusz) zdobyli uznanie filmem ?The Puffy Chair?, które w 2005 roku zdobyło nagrodę publiczności na Festiwalu Filmowym w Sundance, a także dwie nominacje do Independent Spirit Awards. W 2008 roku w Sundance wyświetlano ?Baghead?, które dystrybuowało Sony Pictures Classics. Bracia piszą scenariusze do różnych wytwórni, Jay realizuje też filmy dokumentalne, a Mark czasem gra (m.in. w filmach ?Humpday? i ?Greenberg?). Kolejny film jaki zrealizują to ?Jeff, Who Lives At Home?, który wyprodukuje Jason Reitman, powstanie też film ?Table 19?, do którego napisali scenariusz. MICHAEL COSTIGAN (produkcja) jest prezesem Scott Free ? wytwórni Ridleya i Tony?ego Scotta, która wyprodukowała w ciągu ostatnich lat takie filmy jak ?Welcom to the Rileys? Jake?a Scotta, ?Robin Hooda? Ridleya Scotta czy ?Niepowstrzymanego? Tony?ego Scotta. Pierwszym filmem jaki wyprodukował była ?Tajemnica Brokeback Mountain? Anga Lee ? adaptacja opowiadania Annie Proulx. Zaczynał w Sony Picutres, gdzie przez dziewięć lat pracował w dziale produkcji. Nadzorował produkcję takich filmów jak ?Skandalista Larry Flint?, ?Przerwana lekcja muzyki?, ?Aniołki Charliego?, ?Przekręt? czy ?Trzech facetów z Teksasu?. RIDLEY SCOTT (produkcja) to trzykrotnie nominowany do Oscara twórca, reżyser nagrodzonego dwoma Oscarami ?Helikoptera w ogniu? i ?Gladiatora?, który okazał się ogromnym przebojem i zdobył aż pięć Oscarów. Z Trzy razy nominowano go do nagrody BAFTA (za ?Gladiatora?, ?Thelmę i Louise? oraz ?American Gangster?), a także do takich nagród jak DGA czy Złoty Glob. Urodził się w South Shields w Anglii, a dorastał w Londynie, Kumbrii, Walii i Niemczech. Studiował w West Hartlepool College of Art. i London?s Royal Academy of Art. Wyjechał również na roczne stypendium do Stanów Zjednoczonych ? współpracował z takimi twórcami jak Richard Leacock i D.A Pennebaker. Po powrocie do Wielkiej Brytanii współpracował z BBC (jako scenograf). Po trzech latach założył swoją firmę ? RSA. To jedna z najbardziej znanych europejskich firm zajmujących się kręceniem reklam telewizyjnych. Wyprodukowane przez nią reklamy nagradzano m.in. na festiwalach w Wenecji i Cannes. Jako twórca filmów fabularnych zadebiutował w 1977 roku filmem ?Pojedynek?, za który otrzymał nagrodę na Festiwalu Filmowym w Cannes. Na swoim koncie ma takie filmy jak ?Obcy?, ?Łowca androidów? (nominowany do dwóch Oscarów), ?Legenda?, ?Osaczona?, ?Czarny deszcz?. W 1987 roku założył Percy Main Productions, które zrealizowało m.in. ?1492 : Wyprawę do raju? czy ?Wersję Browninga?. W 1995 roku założył wraz z młodszym bratem Scott Free Productions (zrealizowali m.in. ?Sztorm?, ?G.I Jane? czy ?Hannibala?). Firma produkuje obecnie seriale ?Wzór? i ?Żona idealna? , a wcześniej realizowała m.in. ?The Andromeda Strain? na podstawie powieści Roberta Schenkkana, ?Firmę CIA? (serial nominowany do Złotego Globu), ?Wzbierającą burzę? czy ?Obywatela Wellesa? i serial ?The Hunger? Jego najnowsze filmy to ?W sieci kłamstw?, ?Dobry rok?, ?Naciągacze?, ?Królestwo niebieskie?, ?Tristan i Izolda?, ?Siostry? oraz ?Zabójstwo Jesse?ego Jamesa przez tchórzliwego Roberta Forda?. Obecnie na ekranach gości ?Robin Hood?, w którym główną rolę zagrał Russell Crowe ? to piąty film, przy którym pracowali Crowe i Scott. TONY SCOTT (produkcja wykonawcza) wyprodukował wiele znanych filmów akcji łącząc fenomenalne efekty techniczne z trzymającą w napięciu akcją. Scott należy do reżyserów, których filmy zarabiają miliardy. Od połowy lat osiemdziesiątych kręci zapierające dech w piersiach filmy sensacyjne. Zazwyczaj pracuje nad kilkoma projektami na raz, nigdy nie zwalnia tempa. Na premierę czeka film ?Unstoppable? z Denzelem Washingtonem i Chrisem Pine?em. Jego najnowsze produkcje to ?Metro strachu?, ?Deja Vu? (przy którym po raz trzeci pracował z Denzelem Washingtonem). Zadebiutował w 1983 roku ? wyreżyserował ?Zagadkę nieśmiertelności? z Catherine Denevue, Davidem Bowie?em i Susan Sarandon. Stacja Showtime nakręciła na jego podstawie trylogię (1998), w jednym z epizodów wystąpili Giovanni Ribisi i David Bowie. W 1986 roku Scott nakręcił przebój wszechczasów ? ?Top Gun? z Tomem Cruise?em i Kelly McGillis. Ma na swoim koncie takie filmowe hity jak ?Wróg publiczny?, ?Zawód : Szpieg?, ?Domino?, ?Szybki jak błyskawica?, ?Odwet?, ?Prawdziwy romans?, ?Ostatni skaut, ?Fan? czy ?Gliniarz z Beverly Hills 2?. Urodził się w Newcastle w Anglii, ukończył studia malarskie w londyńskim Royal College Of Art. Kształcił się także w Leeds College ? zrealizował wtedy ?One of the Missing? na podstawie historii Ambrose?a Bierce?a. Film otrzymał dofinansowanie od Brytyjskiego Instytutu Filmowego. W roku 1973 wraz ze starszym bratem, reżyserem Ridleyem Scottem założył w Londynie studio zajmujące się realizacją filmów reklamowych. Zdobyli najważniejsze wyróżnienia branży reklamowej ? m.in. Clio, Złote i Srebrne Lwy przyznawane na Cannes International Television/Cinema Commercials Festival czy londyńskie Designers & Art Directors Awards. Kiedy realizował reklamy zainteresował się filmem : nakręcił dwa dokumenty dla telewizji. W 2002 roku zrealizował serię reklam dla BMW, w których wystąpił Clive Owen. W 1995 roku bracia Scott założyli firmę produkcyjną Scott Free mającą siedziby w Los Angeles i Londynie. Za jej pośrednictwem wyprodukowano m.in. nominowane do Oscara ?Zabójstwo Jesse?ego Jamesa przez tchórzliwego Roberta Forda?. Razem z bratem są producentami wykonawczymi seriali ?Wzór? oraz ?Żona idealna? JAS SHELTON (zdjęcia) współpracował już z braćmi Duplass przy ?Do-Deca-Penthatlon?. Pracował przy filmach fabularnych, teledyskach i reklamach telewizyjnych. Studiował na Uniwersytecie Teksańskim oraz prestiżowym Maine Photographic Institute. Jest autorem zdjęć do takich filmów jak ?The Garage?, ?Plastik Utopia?, ?Bloom? czy ?Z podniesionym czołem 2: Odwet?. ANNIE SPITZ (scenografia) pracuje obecnie przy filmie z Jamesem McAvoyem, Sethem Rogenem i Anną Kendrickiem (tytuł nieznany). Jest autorką scenografii do takich filmów jak ?The Wackness? z Benem Kingsleyem, ?Alice? czy ?Live with It?. Pochodzi z Chicago, studiowała na Uniwersytecie Michigańskim. Po studiach przeniosła się do Los Angeles, studiowała w American Film Institute Conservatory. JAY DEUBY (montaż) współpracował z twórcami filmów, które wyświetlano na festiwalach filmowych na całym świecie. Z braćmi Duplass współpracował wcześniej przy filmach ?To John?, ?The Puffy Chair? i ?Baghead?. Na swoim koncie ma prace przy takich produkcjach jak krótkometrażowe ?Momma?s Boy?, ?Interview?, ?Loveolution?. Pochodzi z Detroit, mieszka w Los Angeles. CHRISANN VERGES (koprodukcja) pracował przy takich filmach jak ?Mistrz? i ?Pani Harris? oraz ?Warm Springs? produkowane przez HBO. Pracował jako kierownik planu przy filmach ?Walkiria?, ?Radosne Purim?, ?Dziewczyny z kalendarza?, a także przy serialu ?Kochane kłopotu? i teledyskach takich artystów jak Miles Davis czy The Rolling Stones. MICHAEL ANDREWS (muzyka) to utalentowany kompozytor I muzyk, który zaczął przygodę z filmem od skomponowania muzyki do ?Donniego Darko?. Jest autorem muzyki do filmów nisko i wysoko-budżetowych oraz założycielem The Greyboy Allstars, Elgin Park i The Origin. Jego muzykę można usłyszeć w takich filmach jak ?Ja, ty i wszyscy których znamy?, ?Kwaśne pomarańcze? i ?Funny People?, a także serialach ?Luzaki i kujony?, ?Studenciaki? i ?Magia Niagary?. ROEMEHL HAWKINS (kostiumy) jest autorką kostiumów do takich filmów jak ?What Doesn?t Kill You?, ?Efekt motyla 3? czy ?Prawo ciążenia?. Zaczynała od świata mody, współpracowała z projektantem Richardem Tylerem. Jako jego stażystka pracowała przy pokazach Giorgio Armaniego i Yvesa Saint Laurenta. W 2004 roku została asystentką kostiumologa serialu ?Gotowe na wszystko?. Pracowała też przy serialach ?Ekipa?, ?Outnumbered?, ?Cavemen? i ?Women Without Men?.
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.