Irak ogarnia wojna domowa. Korzystając z chaosu, amerykan?ska administracja wprowadza nowe przepisy prawa, które pozwalają koncernom naftowym takim jak Shell czy BP uzyskac? kontrole nad irackimi zasobami ropy naftowej. Zamachy z 11 wrzes?nia 2001 roku. Administracja Busha w tajemnicy zleca natychmiast firmom Halliburton i Blackwater prowadzenie "walki z terroryzmem". Potężne tsunami dewastuje wybrzeża Azji Południowo-Wschodniej. Zanim mieszkan?cy otrząsną się z szoku, tamtejsze dziewicze plaże zostają wystawione na sprzedaż. Huragan Katrina wypędza z domów tysiące mieszkan?ców Nowego Orleanu. Kiedy próbują wrócic? do swego dawnego życia, okazuje się że nie będzie już mieszkan? socjalnych, a państwowe szpitale i szkoły nie zostaną ponownie otwarte. Fakty te są przykładami zastosowania w praktyce tego, co Naomi Klein nazywa doktryną szoku. Wykorzystując zdezorientowanie społeczeństwa spowodowane, wojną, atakiem terrorystycznym czy klęską żywiołową, rządy wprowadzają niepopularne reformy gospodarcze - często określane jest to mianem terapii szokowej. Badania historyczne oraz cztery lata wytężonej pracy dziennikarskiej Naomi Klein w strefach dotkniętych katastrofami, pozwoliły na zebranie materiału, który w ?Doktrynie szoku" służy do obalenia tezy, jakoby globalny kapitalizm zwyciężył w pełni demokratycznie. "Kapitalizm kataklizmowy" nie narodził się 11 wrzes?nia 2001 roku. Naomi Klein szuka jego intelektualnych korzeni u Miltona Friedmana, w jego pracach i działalnoś?ci na wydziale nauk ekonomicznych Uniwersytetu Chicago jeszcze w latach pięc?dziesiątych. Wpływy teorii tego amerykań?skiego ekonomisty odczuwane są po dzis? dzien?. ?Doktryna szoku? stara się wykazac? związki polityki gospodarczej, kampanii wojskowych typu ?Szok i przerażenie? i finansowanych przez CIA tajnych prób z wykorzystaniem elektrowstrząsów oraz deprywacji sensorycznej. Prowadzone w latach pięc?dziesiątych eksperymenty posłużyły do napisania podręczników tortur wykorzystywanych w bazie Guantánamo. Film pokazuje, w jaki sposób doktryna szoku doprowadziła do zdarzen?, które odmieniły oblicze s?wiata - od wojskowego zamachu stanu Pinocheta w Chile w 1973 roku przez przemiany ustrojowe w Polsce po 1989 az? po masakre? na placu Tiananmen w 1989 i upadek Związku Radzieckiego w roku 1991. Wywód Klein radykalnie różni się od tego, co zwykle słyszelis?my na ten temat. Po raz kolejny Naomi Klein stworzyła dzieło, które niewątpliwie zmieni kontekst naszych publicznych debat i prywatnych rozmów o polityce i gospodarce.
TWÓRCY
Naomi Klein jest dziennikarką, pisarką oraz filmowcem. Jej twórczos?c? wielokrotnie nagradzano. Poprzednia bestsellerowa książka ?No Logo? została przetłumaczona na dwadzieścia osiem języków. ?New York Times? nazwał ją biblią uchu alterglobalistycznego. Współpracuje jako autorka felietonów z ?The Nation? oraz ?Guardianem?. Dla czasopisma Harper's pisała reportaże z Iraku. W 2004 roku nakręciła film dokumentalny ?The Take?, o okupowanych przez robotników fabrykach w Argentynie. Wykładała w London School of Economics w ramach programu stypendialnego im. Ralpha Milibanda. The University of King?s College w Nowej Szkocji przyznał jej honorowy tytuł Doctor of Civil Laws. Michael Winterbottom urodzony w Blackburn w 1961 r., studiował filmografię na Uniwersytecie Oxfordzkim oraz w Bristolu. Jako reżyser debiutował w 1989 r., przez wiele lat pracował dla telewizji. Laureat wielu nagród, m.in. Złotego Niedźwiedzia (?Droga do Guantanamo?) oraz BAFTA (?Na tym s?wiecie?). Nominowany do m.in. Złotej Palmy, Europejskiej Nagrody Filmowej oraz Złotego Lwa (?Kodeks 46?). Współzałoz?yciel (z Andrew Eatonem) Revolution Films. Wielbiciel nowej fali niemieckiego kina. Twórca takich filmów jak: ?Cena Odwagi?, ?9 Songs?, ?Aleja Snajperów|? i ?Więzy Miłos?ci?. Mat Whitecross w 2004 r. rozpoczął współpracę z Winterbottomem jako montażysta (?9 Songs?). Laureat Srebrengo Niedz?wiedzia (?Droga do Guantanamo?), nominowany do Złotego Niedz?wiedzia oraz nagrody BAFTA. Jest uznanym reżyserem teledysków Jay-Z, The Magic Numbers oraz Coldplay.
PRASA O FILMIE
?Na widzach nie robią wrażenia obrazy walk, wybuchów, nawet s?mierci i rozrywanie na strzępy ciał. Takie zdjęcia - opatrzone czerwonym paskiem z liczbą zabitych i rannych ? pokazują codzienne dzienniki telewizyjne. W dzisiejszych filmach o wojnie jest wizja s?wiata po przejs?ciach, zranionego i podzielonego. Przejmujące portrety ludzi, którzy muszą życ? z biegiem dos?wiadczen? i koszmarnymi wspomnieniami.? Krzysztof Kwiatkowski, Newsweek ?W tym roku uderzenie ma byc? mocne. [...] Prorokini obecnego kryzysu, głosząca potrzebę "trzeciej drogi" Naomi Klein przemówi z ekranu w filmie Michaela Winterbottoma "Doktryna szoku".? Tadeusz Sobolewski, Gazeta Wyborcza ?Berlin?ska premiera ?Doktryny szoku? jest sporym wydarzeniem tegorocznego festiwalu. Pozostając wiernym literze tekstu Klein, brytyjski filmowiec uczynił ją bardziej czytelną nawet dla osób słabo orientujących się w s?wiecie globalnej ekonomii. [...] Poglądy, z którymi oczywis?cie można się nie zgadzac?, są w filmie wyłożone bardzo przekonująco i satysfakcjonująco artystycznie. [...] Film idealnie trafił w swój czas i można się spodziewac? sporego zainteresowania i dyskusji wokół niego. Winterbottom ostrzega przed konsekwencjami sytuacji, z którą mierzymy się włas?nie teraz. Magdalena Michalska, Dziennik
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.