PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=31695}

Dyliżans

Stagecoach
7,5 5 643
oceny
7,5 10 1 5643
7,5 13
ocen krytyków
Dyliżans
powrót do forum filmu Dyliżans

[opinia] - spoilery!

użytkownik usunięty

Reklamowany jako "najdoskonalszy przykład tradycyjnego westernu". Powagi całej sprawie dodawał sędziwy wiek produkcji. Balonik oczekiwań rozdął się do niebotycznych rozmiarów, wyszło jednak jak zwykle. Ciśnie mi się na usta fraza: "wiele hałasu o nic".

Od początku filmu bohaterowie ze zgrozą wypowiadają imię Geronimo, wodza Apaczów. W rozmowach przewija się również nazwisko Ringo Kida, uciekiniera z więzienia. Sądziłem, że to zapowiedź zażartej i długiej walki, w której główne role odegrają wspominani tak często panowie. Nici.

Przyznaję, nie jestem amatorem westernów. Nie wiem, czym dokładnie jest "tradycyjny western". Wiem natomiast tyle, że w westernach co rusz przewijają się podobne motywy. Oczekiwałem sprawdzonego zestawu wątków, który zawieść nie powinien. Niestety, historia w dziele Johna Forda rozkręca się powoli i jest niepotrzebnie rozwleczona na wątki oboczne (niezbyt wprawdzie eksponowane, ale z braku "trzęsienia ziemi", czyli czegoś, co mocniej trzymałoby widza przy ekranie, zwraca się uwagę na takie detale).

Pierwszy wystrzał z rewolweru został wykonany około 70 minuty (sic!) filmu. Zastrzegam, że mogłem nie zarejestrować czegoś na początku, ale z tego co pamiętam, nie wydarzyło się w pierwszych sekwencjach nic istotnego i jestem prawie pewien, że nikt nawet nie chwycił za broń palną. O Indianach, aż do ich ataku na dyliżans pod koniec filmu, tylko słyszeliśmy z ust głównych postaci. Nie liczę Siuksa, który pojawił się zaraz na początku filmu i który miał do odegrania epizodyczną rolę (poza tym to nie Siuksowie byli tu negatywnymi bohaterami, lecz Apacze). I to jest ten "najdoskonalszy przykład"?