PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=32581}

Fanny i Aleksander

Fanny och Alexander
8,0 15 150
ocen
8,0 10 1 15150
8,2 17
ocen krytyków
Fanny i Aleksander
powrót do forum filmu Fanny i Aleksander

9/10

ocenił(a) film na 9

Do tego filmu zabierałem się od pół roku. Teraz, kiedy go już obejrzałem, nie żałuję tych trzech godzin nawet w najmniejszym stopniu.

Dzieło Bergmana jest filmem niezwykle trudnym, wymagającym bardzo dobrego skupienia, którego nie sposób odczytać jednoznacznie, a także w jeden sposób rozumieć. To raczej mozaika znaczeń i interpretacji, z których każdy może wybrać swoją. Która była właściwa według Bergmana - to raczej pozostanie zagadką.

"Fanny i Aleksander" jest wyraźnie podzielony na dwie części po półtorej godziny każda - pierwsza jest już świetna, za to druga arcydzielna (stąd ocena całości - 9/10). Pierwsza ukazuje w bardzo dokładny sposób życie arystokratycznej rodziny, jej z jednej strony zepsucie, a z drugiej bardzo mocną wzajemną więź - tworzy "świat w świecie", co symbolicznie wyraża sztuka Szekspira w teatrze. Jest to zarazem jedynie wprowadzenie, które ma na celu nakreślić kształ rzeczywistości, której częścią jest bohater - Aleksander. To, że jest to nakreślone w sposób niezwykle precyzyjny i szczegółowy, ma na celu uwypuklenie kontrastu tej części życia Aleksandra z późniejszą. Najpierw obraca się na salonach, jako rozpieszczone "dziecko swoich rodziców", po śmierci ojca i ślubie matki z biskupem dojrzewa psychicznie.

Ojciec Aleksandra (symbolicznie dyrektor teatru) to człowiek dobry, sprawiedliwy - wraz z jego śmiercią destrukcji ulega teatr domu Ekdahlów, i pozostaje w tym stanie do momentu, kiedy Aleksander dorośnie do roli nowego (a raczej przyszłego) dyrektora. Biskup jest tu paradoksalnie najbliżej nie Boga, a diabła (w przeciwieństwie do ojca jest ukazywany w czerni). Jest zły, surowy, zaślepiony w swej ortodoksyjnej wierze, a raczej w jej braku - wydaje się, że nie wierzy w Boga, tylko w swą własną (w swych oczach) doskonałość. Z groźbą jego ręki wiszącej nad swoim karkiem Aleksander dojrzewa - nabiera ludzkich cech, stawia opór, a wreszcie podświadomie doprowadza do śmierci ojczyma.

Ciekawa jest scena, w której biskup dowiaduje się o hisorii opowiedzianej przez Aleksandra, który posądza go o uwięzienie i doprowadzenie do śmierci poprzedniej żony i dzieci. Kiedy biskup pozostaje sam, zachowuje się w sposób, który może wskazywać na strach, a co za tym idzie - prawdę zawartą w domysłach Aleksandra.

Osobiście skłaniam się do następującej interpretacji:
W scenie, w której Isaac próbuje uwolnić Fanny i Aleksandra z rąk biskupa, nie udaje mu się. Wszystko, co widzimy potem, to wytwór umysłu Aleksandra - zapis rzeczywistości takiej, jaką chciałby postrzegać, rozwoju wypadków, którego pragnie, a który jest mało prawdopodobny w świecie, w którym funkcjonuje - jest to zatem zapis jego psychicznego dojrzewania.

Słowa padające na samym końcu przez ducha biskupa w kontekście całego obrazu powalają na kolana: "Nigdy się ode mnie nie uwolnisz". Z jednej strony słowa te ściągają na ziemię "rozmarzonego" Aleksandra, z drugiej są ostrzeżeniem przed tym, że czyny, których się dopuszczamy, nie znikają z czasem - one trwają, żyją w świadomości nawet nie tyle innych, co nas samych, czasem w sposób oczywisty, częściej ukryte głęboko w podświadomości.

Wybitne dzieło, wrócę do niego z całą pewnością za kilka (naście?) lat, by zobaczyć więcej.

9/10

Krocz

bardzo dobra recenzja
Masz podobne odczucia jak moje. Może nie jest to najlepszy film jaki obejrzałem, co nie znaczy, że jest przeciętny (zdecydowanie wykracza poza przeciętność). Zostaje na długo w pamięci i skłania do przemyśleń. Kilka elementów wydawało mi się być całkiem poza historią, ale może lepiej zrozumie gdy obejrzę następnym razem, a na pewno obejrzę (pomimo aż 3h), gdyż jest to świetny film - zdecydowanie Bergman trzyma poziom.

ocenił(a) film na 10
Krocz

Możliwe że obejrzałam film za wcześnie, jeszcze zbyt romantyczną duszą ;-) ale lubię interpretować dzieło Bergmana jako film o potędze sztuki i wyobraźni. Magiczne zwycięstwo jakie barwny, żywy, nieco rubaszny świat Ekdhalów odnosi nad surową szarością pastora jest marzeniem Bergmana, nie Aleksandra. Bergman, korzystając z praw przynależnych autorowi, pozwolił swojemu bohaterowi żyć w świecie, w którym zerwanie granicy między rzeczywistością a wyobraźnią jest możliwe.
Przy takim podejściu Fanny i Aleksander to w gruncie rzeczy pochwała życia, nie gorzki film o dorastaniu (a w każdym razie nie tylko...). Co do zasady jednak zgadzam się z Twoją opinią. To fantastyczny film, do którego można podchodzić pod różnym kątem i pod każdym zobaczy sie coś ciekawego.

ocenił(a) film na 9
Su_albo_Andy

"To fantastyczny film, do którego można podchodzić pod różnym kątem i pod każdym zobaczy sie coś ciekawego."

Praktycznie definicja wybitnego filmu :)

użytkownik usunięty
Krocz

Naprawdę dużo mi wyjaśniła ta interpretacja, wielkie dzięki:D.

Krocz

"Słowa padające na samym końcu przez ducha biskupa w kontekście całego obrazu powalają na kolana: "Nigdy się ode mnie nie uwolnisz". Z jednej strony słowa te ściągają na ziemię "rozmarzonego" Aleksandra, z drugiej są ostrzeżeniem przed tym, że czyny, których się dopuszczamy, nie znikają z czasem - one trwają, żyją w świadomości nawet nie tyle innych, co nas samych, czasem w sposób oczywisty, częściej ukryte głęboko w podświadomości."

Moja interpretacja była trochę inna - chodzi o relację między rodzicem, a dzieckiem, która determinuje całe późniejsze życie i właściwie to nigdy nie odchodzi w przeszłość. Można to zresztą odnieść do samego Bergmana, którego ojciec jest pierwowzorem postaci biskupa. Choć Bergman podczas kręcenia filmu miał ponad 60 lat, trudno powiedzieć, żeby pokazywał tę postać z punktu widzenia rozumiejącego, dojrzałego człowieka. Zamiast tego widzimy go wciąż oczami przestraszonego dziecka - jako budzącego grozę tyrana.

ocenił(a) film na 9
bogominog

I tym właśnie charakteryzują się wielcy twórcy - interpretacji ich filmów jest równie wiele, ile widzów.

Pozdrawiam.

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones