College to idealne otoczenie, w którym młodzi ludzie po raz pierwszy odkrywają, co się w życiu liczy - to chwile, gdy może zdarzyć się wszystko. Dave (Devon Sawa), Sam (Jason Segel) i Jeff (Michael C. Maronna) niedługo zostaną szczęśliwymi absolwentami Holden University i z pewnością otrzymają dyplom z wyróżnieniem za... oszustwa, intrygi i nieuczciwą konkurencję. Trzech kolesiów z jednego pokoju przez cztery lata nauki robiło wszystkich po mistrzowsku w balona. Czyżby teraz, na zakończenie college'u, jeden z największych frajerów w szkole miał ich wyrolować? Pewnego dnia niejaki Cool Ethan (Jason Schwartzman), żałosna gadzina z przerostem ambicji, niespodziewanie wkracza w ich beztroskie życie. Przypadkowo przyłapuje Dave'a na kantowaniu podczas egzaminu i zbiera na jego temat bogate materiały obciążające. Wkrótce trzej leseranci są zdani na łaskę i niełaskę podłego Cool Ethana, który grozi ujawnieniem materiałów, chyba że.... z pomocą swej nieetycznej wiedzy specjalistycznej zdobędą dla niego obiekt powszechnego pożądania: śliczną i inteligentną Angelę (James King). Dave zgadza się, przekonany, że będzie to najbanalniejsze ze wszystkich oszustw, jakie mają na koncie, i że niedługo powrócą do swych ulubionych zajęć, czyli picia browaru, rwania panienek i odpłatnego zlecania prac pisemnych pilniejszym studentom. Pojawiają się jednak dwa problemy. Po pierwsze: Cool Ethan wcale nie jest cool, a jego doświadczenia z kobietami są równe zeru. Po drugie, kiedy Dave poznaje Angelę, sam się w niej zakochuje. Ethan szybko orientuje się, że pomimo jego politowania godnych wysiłków. Angela nie jest nim zainteresowana. Rozwścieczony, rozpoczyna podwójną grę: próbuje poderwać Angelę odgrywając jej powiernika, a równocześnie postanawia ostatecznie pogrążyć trzech leserantów. Okazuje się jednak, że nie doceniał zgranego tria. Dave , Sam i Jeff stają nagle przed palącą potrzebą opracowania perfekcyjnego planu, dzięki któremu za jednym zamachem wymanewrują ze sceny maniakalnego Ethana, zdobędą dziewczynę i ocalą własną skórę. Czy Dave przekona Angelę, że to on jest wybrankiem jej serca? Czy trzej panowie przechytrzą obrzydłego kujona Ethana i zdobędą dyplom? Czeka ich ekspresowa lekcja życia, miłości ... i pożądania.
O początkach
"Luzacy" to nie do końca film realistyczny, ani też całkiem film wyssany z palca, ale oferuje ciekawe spojrzenie na bardzo szczególny okres w życiu człowieka. College to idealne otoczenie, w którym młodzi ludzie po raz pierwszy odkrywają, co się w życiu liczy - to chwile, gdy może zdarzyć się wszystko. "Osią filmu jest klasyczny wątek Cyrano de Bergeraca." - opowiada producent Erik Feig - "Opowiada o chłopaku, który zakochuje się w dziewczynie, próbuje zaangażować drugiego faceta w zdobywanie jej serca, a w efekcie nasz Cyrano sam zakochuje się w bohaterce. Scenariusz był początkowo tylko szkicem, który zaczął żyć własnym życiem. Wszyscy znamy historyjki z młodości, jakieś wspominki i przypadki, które chcieliśmy opowiedzieć i które znalazły się w scenariuszu. W każdym z bohaterów pozostała odrobina każdego z nas samych." W obsadzie znalazło się sześć młodych, błyskotliwych gwiazd kina i telewizji, znanych ze swego zacięcia do ról komediowych i talentu do improwizacji.
O produkcji
O trzeciej rano cały uniwersytet Redlands na obrzeżach Los Angeles plus 25 studentek ubranych w słodkie piżamki, obcisłe topy i bluzy, z włosami pracowicie nawiniętymi na wałki lub zwiniętymi w turban z ręcznika, zgromadziło się wokół pianina na parterze akademika. Po pokoju krążyły kubełki pop cornu, a stół zastawiony był puszkami Diet Coke. Impreza toczy się na całego, a dziewczyny wykrzykują muzyczne zamówienia do Jasona Schwartzmana, który zabawia towarzystwo statystek. Dziewczęta cała noc czekały, by zapełnić tło w scenie psychodelicznej serenady Ethana pod oknem zmysłowej Angeli. Trudno się zorientować, czy jesteśmy za czy przed kamerami. Jason, utalentowany muzyk i aktor, odkąd skończył 10 lat gra na perkusji w zespole PHANTOM PLANET. Napisał też trzy piosenki do filmu."Muzyka była zawsze jedną z najważniejszych rzeczy w moim życiu" - wyznaje młody aktor - "Od dzieciństwa gram na perkusji, a niedawno zainteresowało mnie też pianino i gitara. Zawsze chciałem spróbować swych sił w komponowaniu piosenek. Gdy przeczytałem scenariusz, zauważyłem, że dwie sceny zawierają piosenki i spytałem Deweya, czy mógłbym spróbować je napisać. Zgodził się i skomponowaliśmy je wspólnie. W poszukiwaniu natchnienia do piosenki "Kind of Guy" przejrzeliśmy setki numerów Cosmo Girl Magazine, aby sporządzić listę cech, których dziewczyny szukają w facetach." David Steinberg tworzył scenariusz przez cztery lata, podczas studiów na uniwersytecie Yale. Pierwszy zainteresował się nim Erik Feig z Artisan Entertaniment, ale ostatecznie tekst trafił do Neila Moritza z Destination Films. Producenci współpracowali już przy filmach "Koszmar minionego lata" i "Koszmar następnego lata" i postanowili zewrzeć szyki jeszcze raz. Chyba przy żadnym filmie przygotowania nie sprawiły producentom tyle frajdy co przy "Luzakach". Najczęściej odbywały się one nad pizzą podczas całonocnych sesji w salonie Deweya Nicksa albo w biurze Erika Feiga. Panowie przerzucali się historyjkami i puszczali wodze fantazji. "Od chwili gdy wzięliśmy na pokład Deweya, zabawie nie było końca." - wspomina Feig - Współpraca toczyła się jak po maśle. Proces przygotowania, casting, nawet wspólne przesiadywanie przed komputerem i dorzucanie nowych pomysłów traktowaliśmy jak zabawę. Reżyser Dewey Nicks stworzył atmosferę przypominającą beczkę śmiechu." Dla Deweya Nicksa, fotografa, który przerzucił się na kręcenie reklamówek i wideoklipów, ten film to debiut fabularny. Według Feiga "Dewey ma niezaprzeczalne wyczucie obrazu. Jego reklamówki nie tylko świetnie wyglądają, ale są to przezabawne historyjki z treścią."
Dobieranie obsady
Casting do filmu przebiegał z taką samą łatwością, jak reszta produkcji. Ekscentryczni, dziwaczni bohaterowie różnią się diametralnie punktem widzenia. Nie są do końca normalni, ale jako grupa doskonale się uzupełniają. "Do roli Dave`a od razu wybór padł na Devona Sawa." - wyjawia Nicks - "Przypomina mi młodego George`a Pepparda w "Śniadaniu u Tiffany`ego". Ma w sobie ponadczasowość, która świetnie sprawdza się w tej roli. Po zaangażowaniu Devona podpisaliśmy kontrakt z Jasonem Schwartzmanem. Wiedzieliśmy, że potrafi być jednocześnie dziwaczny, wrażliwy i cwany. Jason jest w rzeczywistości przeuroczym facetem, ale wcielił się idealnie w postać kujona. Uroda James King zapiera dech, ale poza tym umie ona doskonale improwizować. Zaskoczyła nas swoim poczuciem humoru i głębią, którą nadała swojej postaci. Jason Segel przedstawił swego bohatera jako stoickiego Kissingera, guru grupy, już dojrzałego i rwącego się na wolność, ale nie bardzo świadomego, do czego konkretnie. Bohater Michaela Maronny tryska szaleńczą energią. Lata w kółko jak nakręcony samochodzik. Laura Prepon to najseksowniejsza laska w New Jersey. Chyba nie zdaje sobie sprawy z wrażenia, jakie robi na facetach. Udało jej się z roli Reanny zrobić erotyczny magnes."
Kim są luzacy?
"Dave to kombinator." opowiada Sawa o swoim bohaterze "Całe życie tak manewrował, by osiągać wszystko jak najmniejszym kosztem i świetnie mu szło, dopóki nie poznał Angeli. Miłość rujnuje mu dotychczasowy sposób na życie." "Ethanowi trochę się poluzowały śrubki" śmieje się Schwartzman "Jest trochę przerażający, ale o wiele za słaby, żeby uchodzić za agresywnego." James King utożsamia się z Angelą. "Naprawdę polubiłam tę dziewczynę. Ma wielkie serce i chce wierzyć, że ludzie są dobrzy. Jest inteligentna, a nawet mądra, ale potrafi być i cwana. Wiem jak to jest zakochać się w jej wieku, nie być pewnym własnych uczuć." "Sam zdecydowanie dąży do celu" opowiada Jason Segel " Wiadomo, czego się po nim spodziewać. To opanowany, niezawodny oszust, który lubi, żeby wszystko przebiegało sprawnie." "Przezywaliśmy się Kłamca, Oszust i Złodziej." dodaje Michael Maronna " Ja byłem Złodziejem, i to diablo sprawnym. To było oczywiste, że połączymy siły: wszyscy nie lubimy się wysilać i opanowaliśmy sztukę radzenia sobie dzięki sprytowi." "Uwielbiam tę dziewczynę, jest powalająca. - wyznaje Laura Prepon - Fantastycznie grało się kogoś tak odmiennego od postaci, którą gram w serialu. Reanna nie ukrywa się. Jest całkowicie otwarta, pełna wiary w siebie i nic jej nie obchodzi, co o niej myślą inni."
Uniwersytet - arkadia młodości
Scenograf William Arnold, odpowiedzialny za wizualną stronę filmu, dopasował historię do miejsca, umieszczając akcję w leżącym na wschodzie kraju fikcyjnym Uniwersytecie Holden. Ekipa spędziła kilka tygodni na planie na uniwersytecie Redlands i Riverside, których kampusy stały się tłem dla najzabawniejszych scen filmu. Według Arnolda "Przekształcanie Los Angeles w krajobraz wschodni to spore wyzwanie. Wybraliśmy Redlands i Riverside, bo to stare budowle, otoczone potężnymi drzewami. Udało nam się nawet znaleźć ceglany budynek pokryty pnącym bluszczem." Arnold współpracował ściśle z reżyserem Deweyem Nicksem podczas tworzenia w studiach Occidental Studios w Hollywood pokoi z akademika. "Doskonale pracuje się z reżyserem, który zajmował się poprzednio fotografią. Nie tylko potrafił dokładnie opisać, czego chce, ale robił to bardzo precyzyjnie." "Pokój Dave`a, Sama i Jeffa to punkt centralny. Już na pierwszy rzut oka można ocenić, że ci, co tam mieszkają, nie przyjechali studiować. Pokój zawalony jest monitorami, ekranami laptopów, stosami książek telefonicznych i telefonów. Widz nie ma wątpliwości, że trzej panowie to leserzy pełną gębą. "Najbardziej podobało mi się, że film zakładał wprowadzenie migawek ze świata fantazji i fragmentów wspomnień. Pokój Ethana zamieniliśmy w kryjówkę, w której mógł w wyobraźni posiąść Angelę. Postawiliśmy tam dziecięce łóżeczko, a pokój nakryliśmy spadochronem, żeby uzyskać wrażenie przytulności. Wymyśliliśmy też rodzaj kapliczki, którą Ethan postawił dla Angeli." Chłopcy urządzili swoje miejsce spotkań na dachu akademika. To ich prywatny kąt. Dewey znalazł w jakimś piśmie zdjęcie starego busa Volkswagena na dachu. W takim samym nasi bohaterowie założyli swój klub. Tam świętują swoje dorastanie i swoje zwycięstwa." Zdjęcia rozpoczęły się 9 czerwca 2000 w Alhambrze w Kalifornii, a zakończyły na Uniwersytecie Południowej Kalifornii na przedmieściach Los Angeles. Sceny fantastyczne kręcono w studio Occidental Studios w Hollywood
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.