Najbardziej kontrowersyjny obraz Davida W. Griffitha, opierający się na rasistowskiej sztuce Thomasa Dixona "The Clansman: A Historical Romance of the Ku Klux Klan". Opowiada on o czasach Wojny Secesyjnej przez pryzmat dwóch amerykańskich rodzin, Stonemanów z północy oraz Cameronów z południa. W filmie czarni niewolnicy oraz abolicjoniści przedstawiani są jako destrukcyjna siła ponosząca odpowiedzialność za konflikt wewnątrz USA, natomiast członkowie Ku Klux Klanu gloryfikowani i ukazywani jako główni pozytywni bohaterowie.
Historia dwóch amerykańskich rodzin: Stonemanów oraz Cameronów ukazana na tle Wojny Secesyjnej, w której bohaterom przyszło stanąć po przeciwnych stronach barykady. Film ukazuje ich wojenne losy oraz wpływ, jaki wojna wywarła na ich życie, a wszystko to w odniesieniu do ważnych historycznych wydarzeń tamtego okresu takich jak zamach na Abrahama Lincolna, oraz narodziny Ku Klux Klanu.
Określany mianem jednego z najważniejszych w historii kina obraz Davida W. Griffitha. Jest to historia dwóch bliskich sobie rodzin: Stonemanów i Cameronów, które w okresie wojny secesyjnej stają po przeciwnych stronach barykady. Ze względu na sławetną sekwencję odsieczy Ku Klux Klanu film często określany jest jako rasistowski.