Jakie są szanse na wyrównanie rachunków? Danny Ocean (George Clooney) wraz ze swoim gangiem wykona swój najbardziej ambitny i ryzykowny skok z tylko jednego powodu? aby obronić jednego ze swoich ludzi. Potrzeba im jednak będzie czegoś więcej niż szczęście, żeby rozbić "Bank". Bezwzględny właściciel kasyna Willy Bank (Al. Pacino) nie miał pojęcia, w co się pakuje, kiedy zadarł z Reubenem Tishkoffem (Elliott Gould), przyjacielem i mentorem Danny?ego Oceana, na skutek czego pogrążony w depresji Reuben w ciężkim stanie trafił do szpitala. Bank przeliczył się? i to bardzo. Wprawdzie unieszkodliwił jednego z członków Jedenastki Oceana, ale pozostali mają się całkiem dobrze i obrali sobie jeden cel: dobrać się Bankowi do skóry właśnie tej nocy, która miała być dla niego największym tryumfem ? podczas otwarcia jego nowego kasyna, nie bez kozery nazwanego "Bank". Ich strategia jest dwojaka. Najpierw pogrążą go finansowo, udowadniając, że kasyno nie zawsze wygrywa. Ale to przecież tylko pieniądze. Nokautujący cios spadnie na osobisty powód do dumy i radości Banka: jego reputację jedynego właściciela hoteli, który otrzymał nagrodę Five Diamond Award, przyznawaną przez Royal Review Board, za każdy ze swoich hoteli. Plan jest skomplikowany, niebezpieczny i niemal niemożliwy do wykonania, ale gdy chodzi o członka ich ekipy, dla Jedenastki Oceana nie ma żadnych ograniczeń. W filmie Ocean?s 13 obok siebie ponownie wystąpią takie gwiazdy, jak: George Clooney, Brad Pitt, Matt Damon, Andy Garcia, Don Cheadle, Bernie Mac, Casey Affleck, Scott Caan, Eddie Jemison oraz Shaobo Qin, a także Carl Reiner i Elliott Gould. Do obsady dołączają Al Pacino, jako Willy Bank, oraz Ellen Barkin, która wystąpi w roli jego zaufanej pomocniczki, Abigail Sponder. Warner Bros. Pictures, we współpracy z Village Roadshow Pictures, przedstawia film wyprodukowany przez Jerry?ego Weintrauba oraz Section Eight Production, pod tytułem Ocean?s 13. Film wyreżyserował Steven Soderbergh, na podstawie scenariusza Briana Koppelmana i Davida Leviena. Za produkcję filmu odpowiadał Jerry Weintraub, a producentami wykonawczymi byli: Susan Ekins, Gregory Jacobs, Frederic W. Brost oraz Bruce Berman. Na czele zespołu filmowców stanęli scenograf Philip Messina, montażysta Stephen Mirrione, projektantka kostiumów Louise Frogley oraz kompozytor David Holmes. Ścieżkę dźwiękową filmu wydała wytwórnia Warner Sunset/Warner Bros. Records.
ZEMSTA JEST SŁODKA
Reżyser Steven Soderbergh mówi, że jeszcze zanim skończył pracę nad filmem Ocean?s Twelve: Dogrywka już zastanawiał się nad pomysłami do Ocean?s 13. "Kończyliśmy właśnie drugą część tej serii, a ja pomyślałem, że byłoby miło wrócić do Las Vegas i nakręcić tu kolejną z nich. W dużej mierze motywacją dla powstania tego filmu było to, że wszyscy chcieli znowu ze sobą pracować. Od początku jednak wiadomo było, że albo wchodzą w to wszyscy, albo nie robimy tego filmu ? wracają wszyscy albo nikt". Producent Jerry Weintraub dodaje: "W ciągu sześciu lat, które upłynęły od pierwszego filmu, sytuacja życiowa aktorów uległa zmianie. Nie dość, że wszyscy są rozchwytywani, to oprócz tego mają rodziny, dzieci i nowe zainteresowania. Wszystko to trzeba było wziąć pod uwagę. Tak naprawdę, tak dużą produkcję można zrealizować jedynie wtedy, gdy wszyscy są gotowi włączyć się do gry. Dałem im też jasne ostrzeżenie. Zadzwoniłem do każdego z nich 18 miesięcy wcześniej i powiedziałem: ?Zaczynamy zdjęcia latem 2006 roku. Przygotuj się, mamy na ciebie oko?. Gdy tylko im o tym powiedziałem, zrozumieli, że to dojdzie do skutku". Weintraub dodaje, że słowo "wszyscy" odnosiło się nie tylko do obsady filmu, ale również do "głównego sternika". "Dla mnie, jako producenta, na pierwszym miejscu jest Steven Soderbergh, a dopiero potem wszyscy inni. Nasz współpraca zawsze układała się wyśmienicie. Ten facet zasługuje na każdy możliwy komplement. Jest po prostu wielki". Dostosowanie do siebie harmonogramów pracy gwiazd takich, jak George Clooney, Brad Pitt, Matt Damon, Andy Garcia, Don Cheadle, Bernie Mac, Elliott Gould, Carl Reiner i inni wymagało kombinacji, których nie powstydziłby się sam Danny Ocean. Jednak aktor, który wcielił się w rolę Danny?ego Oceana wie, komu należy przypisać zasługi. "Chociaż to prawda, że Steven jest artystyczną siła napędową tych filmów, to Jerry Weintraub jest sercem i duszą tej serii ? i kropka." ? stwierdza Clooney. ? "Trzeba pamiętać o tym, że zebranie wszystkich tych osób w jednym miejscu nie jest rzeczą prostą ? nie dlatego, że nie mają na to ochoty, ale bardzo ciężko jest zgrać ze sobą wszystkie harmonogramy, ponieważ każdy ma inne zobowiązania. Znaleźć jeden okres, kiedy wszyscy są wolni, to trudne zadanie i tylko Jerry był w stanie tego dokonać. On wie, jak to zrobić ? wykorzystuje poczucie winy" ? droczy się aktor. Dodatkowo podnosząc rangę gwiazdorskiej obsady, Soderbergh i Weintraub obsadzili Ala Pacino w roli Willy?ego Banka, niegodziwego i bezwzględnego właściciela kasyna, który wyprowadza w pole Reubena Tishkoffa, bohatera granego przez Elliotta Goulda, odbierając mu jego udział w nowym kasynie w Las Vegas, oraz Ellen Barkin w roli Abigail Sponder, prawej ręki Banka. Członkowie gangu Danny?ego Oceana, podobnie jak aktorzy ich odgrywający, rozeszli się każdy w swoją stronę po swoim ostatnim skoku. Zawsze jednak gotowi są połączyć siły w jednym celu: aby wybawić z opresji kogoś ze swojego grona. "Od początku zależało mi na pokazaniu ? stwierdza Soderbergh ? że ci faceci są wprawdzie złodziejami i oszustami, ale pieniądze nie są dla nich jedyną motywacją. W tym przypadku to pewne, że motywuje ich przyjaźń i pragnienie zemsty. Zasada "jeden za wszystkich, wszyscy za jednego" mówi, że jeśli któryś z nich zostaje oszukany ? zwłaszcza w taki sposób, w jaki oszukano Reubena ? nadchodzi czas zemsty. I jest to bardzo mocne postanowienie". Filmowcy zdawali sobie sprawę z tego, że oprócz kwestii przyjaźni i chęci ponownego podjęcia współpracy, kluczowym elementem w procesie zbierania obsady będzie scenariusz. Ostatecznie zadanie jego przygotowania powierzono Brianowi Koppelmanowi i Davidowi Levienowi, którzy już wcześniej poznali środowisko zatwardziałych pokerowych graczy, przygotowując scenariusz do dramatu Hazardziści. "Brian i David napisali Hazardzistów, dramat o przyjaźni i pokerze, który niezwykle mi się spodobał" ? mówi Weintraub. ? "Opowiedziałem o nich Stevenowi, a kiedy spotkaliśmy się z nimi, obaj poczuliśmy, że to właśnie oni powinni napisać scenariusz do tego filmu". "Wiedziałem, kim są Brian i David, ponieważ mieliśmy wielu wspólnych znajomych, a poza tym bardzo spodobał mi się film Hazardziści. ? mówi Soderbergh. ? Lista ludzi, którzy naszym zdaniem potrafili wejść w ten specyficzny świat i podchwycić ten język oraz to poczucie humoru, nie była długa. Brian i David odnaleźli się w tym momentalnie. Spotkałem się z nimi na lunchu i już po paru minutach pracowaliśmy razem nad scenariuszem. To naprawdę ich działka; lubią filmy i bohaterów tego typu". "Można powiedzieć, że razem z Davidem przygotowywaliśmy się do napisania scenariusza do tego filmu przez większą część życia" ? przyznaje Brian Koppelman. ? "Długie lata poświęciliśmy na badanie kultury Las Vegas i stylu życia hazardzistów. Przeczytaliśmy wszystkie książki o mistrzach oszustwa i złodziejach, jakie tylko udało nam się zdobyć. Podczas spotkania ze Stevenem rozmawialiśmy o wielkich filmach poświęconych oszustwom, o specyfice skoków i o tym, jak ci bohaterowie zmienili się od czasu pierwszego filmu. Sprawiało nam to wielką przyjemność. Od razu znaleźliśmy wspólny język". "Tym, co decyduje o powodzeniu filmu o oszustwie, jest między innymi to, na ile zależy ci na ludziach, którzy biorą w tym oszustwie udział i jak bardzo chcesz pogrążyć ofiarę"? mówi David Levien. ? "W filmie Ocean?s Eleven: Ryzykowna gra Danny chce odzyskać swoją żonę i zniszczyć właściciela kasyna, Terry?ego Benedicta, więc wszyscy pracują razem nad tym niesłychanie skomplikowanym skokiem. Ocean?s Twelve: Dogrywka opowiada o tym, jak ci faceci robią użytek ze swoich umiejętności dosłownie po to, aby przetrwać ? wydobyć się z kłopotów, w jakie zaplątali się w pierwszej części serii. Natomiast głównym tematem Ocean?s 13 jest przyjaźń, co było świetnym punktem wyjścia dla tego filmu. Uwielbiamy tych bohaterów i wiemy, jak bardzo im zależy na sobie nawzajem, a więc gdy Reuben zostaje wykluczony z gry przez człowieka z zewnątrz, wszyscy łączą siły w jego obronie ? i to właśnie nadaje rytm całej historii. To nie jest skok dla samego skoku". "Można powiedzieć, że to skok dobroczynny" ? przyznaje Andy Garcia, występujący w roli Terry?ego Benedicta, celu ataku w pierwszej części serii, który dokonuje zemsty w drugiej części i staje się niespodziewanie sprzymierzeńcem gangu w nowym filmie. ? "Okazuje się, że mogą się ze sobą zaprzyjaźnić. Moim zdaniem, widzowie natychmiast to zaakceptują". Don Cheadle, który gra mówiącego dialektem Cockney inżyniera, Bashera Tarra, zauważa: "Robią to wyłącznie z uczciwych powodów, a to oznacza, że nie będą z tego mieli zysków. Ale osobiście uważam, że altruizmem mogą odznaczać się nawet złodzieje". Koppelman wyjaśnia: "Pomysł polegał na tym, aby "postawić kasyno na głowie" w taki sposób, żeby goście zawsze wygrywali, co byłoby katastrofą dla Banka. To także prawdziwe spełnienie marzeń dla każdego, kto kiedykolwiek odwiedził kasyno" ? dodaje ze śmiechem.
ROZGRYWAJĄCY
DANNY OCEAN Danny Ocean próbował ostrzec Reubena przed wchodzeniem w interesy z Willym Bankiem, lecz kiedy jest już po fakcie, myśli tylko o tym, jak pomóc swojemu przyjacielowi. Zwołuje wszystkich członków gangu, początkowo po to, żeby dodali otuchy Reubenowi, a ostatecznie, by wraz z nimi opracować plan naprawienia tej sytuacji. Jednak kiedy inni od razu zaczynają obmyślać plany zemsty, Danny twardo trzyma się "zasad". Najpierw ma zamiar porozmawiać z Willym i zaproponować mu odcięcie się od przeszłości gruba kreską. Dopiero po tym, jak Willy całkowicie odrzuca ofertę Danny?ego, cały gang zaczyna planować, jak rozbić "Bank". Nagroda tym razem nie będzie finansowa ani zawodowa, lecz osobista. "Sami niczego nie kradną, tylko pozwalają innym zgarnąć wygraną. Można by powiedzieć, że pomagają Bankowi rozdać jego pieniądze" ? mówi z uśmiechem Clooney. ? "Cudownie jest siedzieć przy stoliku, który jest rozpalany przez emocje wygrywających graczy. Przez takie "płonące" stoliki eksplodować może całe kasyno. Takie płonące kasyno to chyba marzenie każdego z nas". RUSTY RYAN Podczas gdy Danny Ocean to człowiek od pomysłów, Rusty Ryan, jego najbardziej zaufany wspólnik, odpowiada za taktykę ? to on wie, jak wprowadzić plany w życie. Rusty, zdeklarowany złodziej, zajęty jest właśnie kolejną "robótką", kiedy odbiera telefon od Danny'ego z informacją o Reubenie. Bez chwili wahania porzuca swój łup i przylatuje do Las Vegas. Rusty martwi się o Reubena i podobnie jak inni członkowie ekipy z ochotą dobrałby się Bankowi do skóry, ale popiera decyzję Danny?ego, żeby odciąć jego uczynek grubą kreską i dać mu kolejną szansę. Tak jak Danny, wie, że zasad się nie łamie. Jednak gdy Bank odrzuca ofertę, wraz z innymi nie może się doczekać momentu, kiedy zniszczą "Bank". Brad Pitt stwierdza: "Zasada jest jasna ? zadzierasz z jednym z nich, zadzierasz z całą resztą". LINUS CALDWELL Linus Caldwell (Matt Damon) chciał zawsze odgrywać ważniejszą rolę w planowaniu i wykonywaniu każdego skoku. W filmie Ocean?s 13 dostaje w końcu swoją szansę. Zdobywa też dziewczynę, ale ten romans jest integralną częścią planu. Linus, paradujący z "absurdalnym sztucznym nosem bez żadnego powodu", jak określa to Damon, zjawia się w "Banku", podając się za Lenny?ego Pepperidge?a, "rzecznika" bajecznie bogatego azjatyckiego magnata nieruchomości, którym tak naprawdę jest nikt inny jak członek gangu, chiński akrobata, Yen. Przedstawiając Yena jako króla hazardzistów, gotowego zaryzykować nawet 10 milionów dolarów w kasynie Banka, Linus jednocześnie stara się skupić na sobie wyłączną uwagę Abigail Sponder, prawej ręki Willy?ego Banka, co mu się w końcu udaje. "Wreszcie przypadł mi w udziale romansowy wątek w filmie z tej serii" ? mówi Damon, przyznając jednocześnie, że "chemia" między nim a panną Sponder (w tej roli Ellen Barkin) pojawiła się nie do końca spontanicznie. ? "Linus został wyposażony w wyjątkowo mocne feromony, które działały jak afrodyzjak, aby maksymalnie jego atrakcyjność. Wszystko pop to, aby zaprowadziła go do Diamentowego Pokoju. Diamentowy Pokój to miejsce, gdzie Bank przechowuje kolekcję diamentowych naszyjników firmy Tiffany & Co. dla swojej żony ? jeden naszyjnik z pięciu nieskazitelnych diamentów za każdy należący do niego hotel wyróżniony nagrodą Five Diamond Award. Naszyjniki, warte w sumie około 250 milionów dolarów, są przechowywane w niedostępnym pokoju na ostatnim piętrze kasyna "Bank", za grubą na pięć centymetrów i wstrząsoodporną szybą, dodatkowo zabezpieczone reagującymi na dotyk systemami alarmowymi z siedmiocyfrowymi kodami. Linus, gdy tylko znajdzie się w pokoju, musi odwrócić uwagę panny Sponder na tak długo, aby zamienić diamentowe naszyjniki na bezwartościowe podróbki. TERRY BENEDICT Początkowo kradzież diamentowych naszyjników nie była częścią planu. Jednak nieoczekiwanie pojawiła się pewna finansowa przeszkoda i trzeba było znaleźć kogoś z funduszami. Na pierwszy rzut oka ? a właściwie na każdy kolejny też ? mogłoby się wydawać, że Terry Benedict jest ostatnim człowiekiem, do którego Danny Ocean zwróci się o pomoc. Jednak zgodnie z tym, co mówi stara zasada: "Wróg mojego wroga jest moim przyjacielem", Benedict widzi osobiste korzyści w zniszczeniu kasyna Banka. Andy Garcia wyjaśnia: "Terry nie jest zadowolony z nowego hotelu Willy?ego Banka. Nie chodzi o to, że jest większy lub lepszy niż jego własny hotel ? po prostu zasłania jego basen. A Terry jest naprawdę dumny ze swojego basenu. W pewnym sensie Terry Benedict i Willy Bank są ulepieni z jednej gliny ? zbili swoje fortuny w podobny sposób i od dawna ze sobą rywalizują. Terry Benedict zawsze ma ochotę na dobrą potyczkę, zwłaszcza z budzącym respekt przeciwnikiem. Jego bogactwo już od dawna rośnie w szybkim tempie, więc Benedict czuje potrzebę stawienia czoła nowemu i z ochotą zadałby cios Willy?emu Bankowi. Jego zdaniem działanie na szkodę rywala zawsze jest korzystne, a jeśli można jeszcze na tym skorzystać finansowo, to jest już wręcz wspaniale". Benedict zgadza się pożyczyć Oceanowi i jego ekipie potrzebne im pieniądze, ale stawia twarde warunki. W zamian muszą ukraść drogocenną kolekcję diamentowych naszyjników należącą do Banka. I tak oto poprzeczka się podnosi. Soderbergh stwierdza: "Widzowie uwielbiają Andy?ego w tej roli, więc skoro ekipa miała wrócić do Vegas, Terry musiał jakoś znaleźć się wśród nich. Sądzę, że znaleźliśmy zabawny i zaskakujący sposób na to, aby włączyć go do gry". BASHER TARR Basher Tarr (Don Cheadle) jest inżynierskim geniuszem grupy, ale w filmie pokazuje również wrażliwą część swojej natury. Podczas gdy Reuben leży przykuty do łóżka i pogrążony w głębokiej depresji, Basher pisze do niego sentymentalne, podnoszące na duchu listy, w których mówi o nadziei i przyjaźni. Chociaż inni drwią sobie z niego, Cheadle stwierdza: "Basher wierzy, że pozytywne myśli mogą być świetnym lekiem, więc pomimo tego, że jest głęboko zaangażowany w wykonywanie planu, znajduje czas, by pisać do Reubena pocieszające listy". W przypadku tego bohatera słowa "głęboko zaangażowany" można rozumieć dosłownie. Grając postać Bashera, Cheadle spędza dużą część filmu pod ziemią, gdzie przygotowuje "poruszające" wydarzenie z okazji wielkiego otwarcia kasyna "Bank". Wykorzystuje w tym celu ogromny świder ? ten sam, którego użyto do wykopania łączącego Anglię z Francją Eurotunelu pod kanałem La Manche. Kiedy pierwszy świder z hukiem kończy swój żywot w samym środku prac, trzeba wymienić go na inny. Taka zabawka kosztuje, bagatela, 36 milionów dolarów ? to właśnie wtedy do akcji wkracza Terry Benedict. FRANK CATTON Frank Catton, mistrz sztuki iluzji, musi znaleźć się w środku kasyna Banka w noc wielkiego otwarcia. Aby ominąć ochronę, Frank wymyśla nową odmianę gry w domino, pod nazwą "?Nuff Said". Ponownie pojawiający się w roli Franka Cattona Bernie Mac mówi: "Frank świetnie się bawi, demonstrując tę grę. Jeśli kiedykolwiek grałeś w domino, to wiesz, jak żywiołowo może to wyglądać. Frank chce pokazać, że ta gra będzie wywoływała większe emocje niż poker i przyniesie większe zyski dla kasyna". Frank przedstawia grę "?Nuff Said" Bankowi na targach gier w Las Vegas i wzbudza jego zainteresowanie. Jednak gdy Bank ociąga się z zawarciem transakcji, Terry Benedict deklaruje, że umieści grę w jednym ze swoich kasyn, wiedząc, że żyłka współzawodnictwa sprawi, że Bank połknie przynętę. Mac mówi: "Willy Bank to urodzony morderca. Wyciśnie cię jak cytrynę i zostawi z niczym, jak zrobił to z Reubenem, i dlatego właśnie tak bardzo chcemy go zniszczyć. Tym razem chodzi o wyrównanie rachunków". VIRGIL I TURK MALLOY Po długich miesiącach planowania i obmyślania bracia Virgil i Turk Malloy niemalże doprowadzają całą operację do klęski, choć mają najlepsze intencje. Z oczywistych względów wszystkie kości, które mają trafić do kasyn, są dokładnie monitorowane od miejsca ich wytwarzania aż po stoły do gry, więc członkowie gangu wiedzą, że jest tylko jeden pewny sposób ich sfałszowania ? zrobić to w momencie produkcji. Virgil zostaje wysłany do Meksyku, aby przeniknąć do fabryki, gdzie produkowane są kości specjalnie zaprojektowane dla kasyna "Bank". Jednak gdy tylko dociera na miejsce i poznaje warunki pracy w fabryce, zapomina o swojej misji. Zamiast rozwiązać kwestię kości decyduje się zająć problemem pracowników i staje na czele strajku. Fabryka zostaje zamknięta, a czas ucieka, więc Danny wysyła Turka, żeby zmusił Virgila do bardziej gorliwej pracy. Ale nie jest to najlepszy pomysł. Turk rzeczywiście sprawia, że coś zaczyna się dziać, ale nie jest to do końca to, o co chodziło Danny?emu. Scott Caan, występujący w roli Turka, opowiada: "Turk ma za zadanie sprowadzić Virgila i całą operację z powrotem na właściwy tor, ale ostatecznie całkowicie angażuje się w strajk. To prawda, że od zawsze się kłócili, ale Virgil mimo wszystko jest jego bratem i pracował w tych przerażających warunkach, więc dla Turka ten kryzys jest w pełni uzasadniony. Całkowicie zapomina on jednak o głównym celu". Casey Affleck, który gra Virgila, mówi, że ich utarczki na ekranie stały się dla nich obu drugą naturą podczas zdjęć. "Nie możemy się przed tym powstrzymać" ? śmieje się aktor. ? "Gdy jesteśmy razem w jakiejś scenie i nawet jeśli nie została tak napisana, zaczynamy robić swoje. Scott coś rzuca, ja mu odpowiadam i po chwili tarzamy się po podłodze. To może wyglądać idiotycznie i głupio, ale świetnie się w ten sposób bawimy". LIVINGSTON DELL Livingston Dell, spec od elektroniki, który potrafi włamać się nawet do najbardziej skomplikowanego systemu zabezpieczeń, tym razem ma inne zadanie. Musi przejąć kontrolę nad automatycznymi tasownikami kart używanych w blackjacku, ale okazuje się, że nie jest to takie łatwe, na jakie wygląda. Eddie Jemison mówi o swoim bohaterze: "Livingston nie jest tak dobry, jak mu się wydaje. Ciągle próbuje, ale bez przerwy popełnia błędy, więc zmuszony jest prosić o pomoc swojego starego kompana, Romana Nagela (w tej roli Eddie Izzard). Uważam, że każdy film z tej serii napędzają kłopoty, z którymi zmagają się główni bohaterowie. Biorą oni na siebie zadania, które ich przerastają, i nigdy nie ma pewności, czy im się uda ? dlatego właśnie widzowie ich tak lubią". NIESAMOWITY YEN Prawdziwy chiński akrobata Shaobo Qin, odtwarzający postać Yena, musiał dotychczas wciskać się w ciasne miejsca i podejmować się wyjątkowo niebezpiecznych zadań. Jednak w filmie Ocean?s 13 w końcu ma szansę zakosztować życia wyższych sfer jako tajemniczy chiński magnat nieruchomości, pan Weng, który dzięki swojej 10-milionowej stawce, wraz ze swoim "rzecznikiem", Linusem, może zamieszkać w jednej z ekskluzywnych willi dla wytrawnych hazardzistów, przynależących do kasyna "Bank". Dzięki swoim akrobatycznym umiejętnościom Yen osiąga wyżyny również w inny sposób, ponieważ zmuszony jest sprawdzić, w jaki sposób będzie można wykorzystać niebezpieczne hotelowe szyby windowe dla celów diamentowego skoku. Qin stwierdza: "Moje role w pierwszym i drugim filmie z tej serii były dla mnie o wiele łatwiejsze, ponieważ wymagały przede wszystkim sprawności fizycznej, a akrobatyka jest dla mnie czymś naturalnym. Ten film był znacznie trudniejszy ? musiałem nauczyć się dużo więcej tekstu". SAUL BLOOM Legendarny komik Carl Reiner powraca w roli Saula Blooma, oszusta-weterana i znakomitego łgarza. W filmie Ocean?s 13 Saul podaje się za pretensjonalnego jegomościa, Kensingtona Chubba, który w niezbyt subtelny sposób sugeruje pannie Sponder, że to on trzyma w ręku klucz do przyznania hotelowi upragnionych pięciu gwiazdek. Saul natychmiast otrzymuje przyjęcie godne najważniejszych gości, podczas gdy pozostający incognito prawdziwy recenzent hoteli (w tej roli David Paymer) jest traktowany jako osoba nic nieznacząca, która dodatkowo zostaje przepuszczona przez prawdziwy magiel dzięki "uprzejmości" Jedenastki Oceana. Niech za cały komentarz wystarczy to, że w noc otwarcia kasyna Banka niebo pozostanie bezgwiezdne. "Nie ma nic lepszego niż zasłużona nauczka ? mówi z uśmiechem Reiner ? zwłaszcza gdy ktoś zasługuje na nią tak bardzo jak Willy Bank. Kwestia udzielenia nauczki była jedną z rzeczy, która niezwykle spodobała mi się w scenariuszu, ale najlepsze w pracy nad tym filmem było to, że znowu spotkałem wszystkich tych ludzi. Byłem zaszczycony, że mogłem ponownie pracować z tą obsadą, Stevenem i Jerrym". Kontakty zawodowe Reinera z Jerrym Weintraubem rozpoczęły się już w 1977 r., wraz z filmem Oh, God, wyreżyserowanym przez Reinera i wyprodukowanym przez Weintrauba. "Jerry nic się nie zmienił od tamtego czasu" ? mówi aktor. ? "To zawzięty człowiek, który poruszy niebo i ziemię, żeby dostać to, czego chce. Spełnił dotąd każdą ze swoich obietnic i dlatego zawsze mu ufam. Jerry nie rzuca słów na wiatr". REUBEN TISHKOFF Aktor-weteran, Elliot Gould, ponownie pojawia się w roli Reubena Tishkoffa, którego ciężkie załamanie nerwowe, wywołane zdradą Willy?ego Banka, stało się impulsem do ponownego spotkania Jedenastki Oceana. We wcześniejszych filmach z tej serii to właśnie na pomoc Reubena zawsze mogli liczyć członkowie ekipy. Po raz pierwszy spotykamy go w filmie Ocean's Eleven: Ryzykowna gra, gdzie sfinansował niecną kradzież, która kosztowała Terry'ego Benedicta 160 milionów dolarów. W produkcji Ocean?s Twelve: Dogrywka, kiedy ktoś wydał członków gangu Benedictowi, to właśnie Reuben podał im pomocną dłoń, zapewniając fundusze na ich europejską wyprawę. Teraz nadeszła ich kolej, żeby przyjść z pomocą Reubenowi i sprawić, że odzyska chęć do życia. Gould mówi: "Reuben zawsze był oparciem dla całej ekipy, ale był też w pewnym sensie niechętny nowym, młodym graczom rozdającym karty w tym biznesie. Za wszelką cenę chciał wrócić do gry i chociaż Danny bardzo zdecydowanie ostrzegał go przed wchodzeniem w interesy z Willym Bankiem, Reuben nie poszedł za jego radą. Reuben ma w sobie coś z dżentelmena ? wydawało mu się, że może zaufać Willy?emu tylko dlatego, że obaj uścisnęli kiedyś dłoń Frankowi Sinatrze. Wierzy, iż ludzie, którzy żyją już na tym świecie na tyle długo, że mogli uścisnąć dłoń tego artysty, przestrzegają pewnego kodeksu honorowego. Nie był więc przygotowany na to, że Willy może okazać się na tyle bezwzględny i pozbawiony wszelkich skrupułów.
CEL ATAKU
WILLY BANK Dołączenie Ala Pacino do gwiazdorskiej obsady filmu Ocean's 13 i obsadzenie go w ważnej roli Willy?ego Banka jest dziełem Jerry?ego Weintrauba. "Pracowaliśmy ze sobą w przeszłości" ? mówi Weintraub. ? "Jest moim starym znajomym. To znakomity aktor ? doskonale odnalazł się w tej różnorodnej obsadzie". Chociaż Pacino współpracował już z Weintraubem, w filmie Ocean?s 13 po raz pierwszy spotkał się ze Stevenem Soderberghiem. "Praca ze Stevenem była wspaniałym doświadczeniem" ? stwierdza aktor. ? "Soderbergh sprawia, że sceny nabierają życia na twoich oczach, co jest jedną z umiejętności wielkich reżyserów. Stwarza na planie specyficzny klimat i tworzy poczucie komfortu, dzięki czemu możesz w pełni wykorzystać swoje zdolności aktorskie". "Nie wydaje mi się, żeby był jakiś filmowiec ? a z pewnością nie z mojego pokolenia ? który nie podziwiałby Ala Pacino i nie chciałby skorzystać z okazji podjęcia z nim współpracy" ? mówi Soderbergh. ? "Do roli Willy?ego Banka potrzebowaliśmy kogoś, kto na ekranie wyglądałby na człowieka zdolnego zagrozić tym facetom. Wybór był ograniczony". Pacino opowiada: "Rozmawiałem ze Stevenem o tym, jak ten bohater łączy w sobie szaleńca i osobę darzoną wielkim respektem. Willy Bank jest megalomaniakiem. Jego hotele są dla niego wszystkim i to właśnie dlatego ma taką obsesję na punkcie nagród Five Diamond Awards. Te nagrody uczyniły go popularnym, ale stały się też celem jego życia, co jest jednak dosyć żałosne. Kiedy Willy po raz pierwszy rozmawia z Dannym Oceanem na temat Reubena, wydaje mu się, że zna swojego przeciwnika i że gang Oceana nie może się z nim równać. Czerpie jakąś perwersyjną przyjemność z tego psychicznego pojedynku. Bardzo się cieszę, że mogłem zagrać tę postać". ABIGAIL SPONDER Nawet taki egomaniak jak Willy Bank wie, że nie może wszystkiego zrobić sam i musi mieć przy sobie tę jedną zaufaną osobę. Ellen Barkin, jedyna kobieta wśród głównych postaci Ocean?s 13, dołączyła do gwiazdorskiej ekipy jako Abigail Sponder, wspólniczka Banka, która niemalże dorównuje mu swoją zawziętością. "Abigail dostaje polecenia od Banka, ale nie jest niczyją asystentką" ? stwierdza Barkin. ? "Jest twardą szefową, która czuwa, aby wszystko działało bez zarzutu, i jeśli trzeba, to bez wahania zajmie się brudną robotą. Ta kobieta mieszka w Vegas i pracuje non stop. Praktycznie nie ma prywatnego życia i dlatego właśnie jest tak podatna na pochlebstwa Lenny?ego Pepperidge?a i tak łatwo ją oszukać" ? dodaje aktorka, odnosząc się do scen uwodzenia z Mattem Damonem występującym w roli Linusa Caldwella, który z kolei wciela się w postać Lenny?ego Pepperidge'a. "Nie nawykła do tego, że ktoś ma nad nią przewagę, czy tym bardziej do tego, że oszukuje ją bez żadnych skrupułów". "Zabawnie jest występować w scenach komediowych ? dodaje Barkin ? zwłaszcza z kimś tak pomysłowym, spontanicznym i bystrym jak Matt. Świetnie się rozumieliśmy na planie". Barkin zadebiutowała na wielkim ekranie w wyprodukowanym przez Jerry?ego Weintrauba obrazie Diner, a u boku Ala Pacino pojawiła się w thrillerze Morze miłości, ale Soderbergh zdradza, że coś już wcześniej łączyło ją z filmami o Jedenastce Oceana. "Ellen tak naprawdę zagrała w pewnej scenie w filmie Ocean?s Twelve: Dogrywka, ale ostatecznie ten fragment został wycięty, więc byłem jej coś winny" ? śmieje się reżyser. ? "Właściwie tę scenę zagrała z Mattem i było tam erotyczne napięcie, więc kiedy zastanawialiśmy się, kto powinien zagrać pannę Sponder, wybór był prosty".
MIEJSCE ZBRODNI
Film Ocean?s 13 to powrót do miejsca, które hazardziści znają jak własną kieszeń: Las Vegas. "Przede wszystkim chcieliśmy wrócić do otoczenia znanego z filmu Ocean?s Eleven: Ryzykowna gra ? mówi Weintraub. ? "Vegas ma swój styl ? to światowa stolica rozrywki i naprawdę niesamowite miejsce". Chociaż niektóre sceny rozgrywające się poza budynkami były kręcone na planie w Las Vegas, logistyczne problemy ze znalezieniem nowego kasyna i przejęciem go na czas kręcenia filmu skłoniły ekipę filmową do nakręcenia większości zdjęć w kontrolowanym środowisku studia wytwórni Warner Bros. Soderbergh przyznaje: "Nakręcenie całości zdjęć w prawdziwych miejscach w Vegas zajęłoby dwukrotnie więcej czasu. Aby uzyskać ujęcia, których potrzebowałem, musiałem mieć całkowitą kontrolę nad otoczeniem. Kiedy zebrało się wszystkie te czynniki, sensownym rozwiązaniem okazało się być zbudowanie kasyna w studiu". Philip Messina, scenograf od dawna współpracujący z Soderberghiem, dołączył do ekipy, żeby nadzorować proces przemiany przepastnego studia w luksusowy hotel oraz ekskluzywne kasyno rodem z Las Vegas. "Powiedziałem Philowi, że chcę, aby to kasyno było piękne, ale żeby miało też w sobie coś szalonego" ? mówi reżyser. ? "Chodziło o to, by pokazać, że Willy Bank dopasował projekt całego kasyna do swoich szaleńczych wymagań". "Pomyślałem sobie, że to może być moja pierwsza i ostatnia szansa, żeby zbudować coś o tak wielkich rozmiarach, więc postanowiłem spróbować" ? mówi z uśmiechem Messina. Stylistyka hotelu i kasyna o nazwie "Bank" była autorskim pomysłem Messiny. "Hotel jest utrzymany w stylu quasi-azjatyckim. Musiał wyglądać wyraziście, ponieważ w Vegas wszystko jest przedstawieniem i musieliśmy coś takiego stworzyć. Vegas przytłacza mnie swoim wyglądem, ale jest w tym mieście również pewna swoboda stylistyczna, która jest bardzo pociągająca z punktu widzenia projektanta". Scenarzysta opowiada: "Jedną z pierwszych zasad, jakie złamaliśmy, było stworzenie wielopoziomowej sali gier. Wszyscy mówili nam: ?Nikt tak nie robi w Vegas?, a ja odpowiadałem, że właśnie dlatego ja chcę to zrobić. Większość kasyn ciągnie się kilometrami. My nie mogliśmy sobie na to pozwolić, więc postanowiłem, że powiększymy powierzchnię, budując w górę". Wielopoziomowe kasyno powstało w studiu nr 16, jednym z największych w Los Angeles. Dzięki swojemu rozmiarowi, idealnie nadawało się na duży plan zdjęciowy, jednak znaczną część jego powierzchni zajmowała olbrzymia cysterna, co stanowiło duże wyzwanie dla Messiny i jego ekipy. "Przez to, że pod podłogą sceny była pustka, a plan był tak wielki i podłoga musiała wytrzymać ogromny nacisk, trzeba było zmodyfikować jej budowę" ? tłumaczy Messina. ? "Musieliśmy wiele zrobić z tym studiem, zanim nawet zaczęliśmy coś na nim budować". Jednym z największych elementów w kasynie jest winda, ważąca prawie 17 ton. Jedna kabina przypadała na każdy z poziomów kasyna. Członkowie ekipy Messiny musieli dokopać się do fundamentów studia i podeprzeć je specjalnymi podstawami. To okazało się być jednym z najbardziej skomplikowanych zadań na planie. Oświetlenie kasyna również było przedsięwzięciem na ogromną skalę. Całe zostało zamontowane w obrębie planu, więc kiedy reżyser, aktorzy i statyści wchodzili na plan, nie były potrzebne żadne dodatkowe źródła światła. Messina wmontował oświetlenie we wszystkie stoły do gry, jak sam mówi, "z dobrym rezultatem, szczególnie jeśli chodzi o rzucanie światła na ludzi wokół stołów. Wiedzieliśmy, że oświetlenie zawieszone na suficie wytworzy we wnętrzu kasyna wystarczająco jasne światło, więc chodziło o to, aby tak wszystko zaaranżować, aby światło nie było tylko wielką jasną plamą". Do oświetlenia planów Soderbergh i Messina użyli także kilka dużych i charakterystycznych żyrandoli. Nad stołami do gry w kości wisi ważący cztery i pół tony żyrandol z dmuchanego austriackiego szkła, który do studia przetransportowano w dziesięciu skrzyniach. Wszystkie szklane nitki zostały ponumerowane i pięcioosobowemu zespołowi zmontowanie żyrandola, nitka po nitce, zajęło cały tydzień. Trzeba było podeprzeć dach studia, żeby utrzymać ten ciężar. Oprócz swojego wielkich dekoracyjnych walorów żyrandol pełnił także bardziej praktyczną funkcję, służąc reżyserowi za kluczowe źródło światła. W holu kasyna wisi rzeźbiony żyrandol wykonany przez znanego artystę konceptualnego, Jacoba Hashimoto, który przyjechał ze swojego włoskiego studia, aby osobiście nadzorować jego instalację. Żyrandol składa się z tysięcy oddzielnych elementów, które trzeba było przytwierdzać do sufitu planu jeden po drugim. Jedno z bardziej spektakularnych źródeł światła znajdowało się w Diamentowym Pokoju, gdzie Willy Bank przechowuje pięć diamentowych naszyjników. Żyrandol ten, zwany "Kaskadą" został wypożyczony z firmy Swarovski Crystal Company. Miał on sześć metrów wysokości i ponad pół metra średnicy, a każdy kryształ trzeba było oddzielnie nanizać na konstrukcję przymocowaną do sufitu. Oświetlenie w głównej Sali kasyna zostało zaprojektowane przez Messinę oraz jego żonę, Toscano Messinę, dekoratora wnętrz. Wyrzeźbieniem i wyprofilowaniem lamp wykonanych z włókna szklanego zajął się dział artystyczny. W ich wnętrzu kryło się żelowe oświetlenie filmowe, rozpraszające światło. "W gruncie rzeczy ? zauważa Messina ? był to sposób na zamaskowanie filmowych świateł, a jednocześnie zyskaliśmy rzeźbiarski element ozdobny". Na planie kasyna rozmieszczono różnorodne maszyny do gry, dostarczone przez firmę Aristocrat Technologies ? wszystkie sprawne, choć nie używano prawdziwych pieniędzy ? oraz 32 stoły, m.in. do gry w ruletkę, kości, blackjacka, pokera pai gow oraz, naturalnie, najnowszą grę w mieście: ?Nuff Said. Wszystkie stoły zostały oznakowane logiem kasyna "Bank", podobnie jak kości i tysiące żetonów. "Najtrudniej było powstrzymać statystów i ekipę od gry w czasie przerw" ? żartuje Messina. ? "Myślę, że podczas zdjęć na boku rozegrano niejedną partię". Weintraub stwierdza: "Phil stworzył jeden z najbardziej realistycznych planów zdjęciowych, jakie kiedykolwiek widziałem. Sprowadziliśmy ludzi na plan kasyna, a oni zapominali, że są w studio filmowym. Wykonał wszystko tak niesamowicie dokładnie, że moglibyśmy otworzyć prawdziwe kasyno, gdybym się chociaż trochę na tym znał" ? śmieje się producent. Soderbergh potwierdza: "Sądzę, że nie zobaczymy podobnego planu zdjęciowego przez bardzo długi czas... a może nawet nigdy. To była jedna z tych okazji, kiedy możesz zrobić coś niezwykłego, i Phil był idealną osobą do tego zadania". Zdjęcia kręcono też w różnych miejscach w południowej Kalifornii i okolicach, zwłaszcza w położonym głęboko na pustyni miasteczku Rosamond, w którym umieszczono meksykańską fabrykę kości do gry. Ponadto członkowie ekipy filmowej odwiedzili Las Vegas, aby nakręcić kilka kluczowych scen. Biuro Terry?ego Benedicta mieściło się w jednym z firmowych lokali w hotelu Bellagio, a Fontana Bar w tymże hotelu posłużył za centrum wystawowe, gdzie Frank Catton zaprezentował grę ?Nuff Said. Filmowcy skorzystali też z tego, że podczas zdjęć trwała rozbudowa hotelu Venetian, wykorzystując to miejsce jako teren budowy kasyna "Bank", gdzie Danny Ocean zaoferował Bankowi "Billy?ego Martina". Kolejną rzeczywistą lokalizacją była strefa odlotów linii Southwest Airlines na lotnisku McCarran International Airport w Las Vegas, gdzie nakręcono scenę z George?em Clooney?em, Bradem Pittem i Mattem Damonem.
KOSTIUMY
Dla projektantki kostiumów, Louise Frogley, stworzenie ubrań dla tak wielu gwiazd ? z których większość gra do tego znanych już widzom bohaterów ? stanowiło nowe wyzwanie. "To naprawdę trudne przedsięwzięcia dla projektanta kostiumów. Jest tu tak wielu bohaterów, a każdy z nich musi być wyjątkowy" ? przyznaje Soderbergh, który wcześniej współpracował z Frogley przy trzech filmach: Angol, Traffic oraz Dobry Niemiec. Tworząc kostiumy dla ekipy Oceana, Frogley pragnęła złożyć hołd projektantowi kostiumów do filmu Ocean?s Eleven: Ryzykowna gra, Jeffrey?owi Kurlandowi, zmieniając jednocześnie pewne elementy, aby odzwierciedlić dzisiejszą modę. Dla George?a Clooneya i Brada Pitta idealne były czyste linie i proste fasony. "Jeśli chodzi o George?a Clooneya, to im prościej, tym lepiej" ? stwierdza Frogley. ? "Wizerunek, który stworzył w pierwszej części serii, bardzo nam się spodobał i postanowiliśmy podążyć tym śladem. George jest aktorem, który nie lubi zbytniego zamieszania. Poza smokingiem i jednym przebraniem zwykle nosi ciemnoszare garnitury i białe koszule". Frogley opowiada: "Brad chciał wyglądać zwyczajnie, z lekką nutką luksusu. Uważał, że jego bohater dojrzał, więc logicznym jest, że jego ubiór musi być prostszy. Chcieliśmy też, żeby w odróżnieniu od Danny?ego był kolorowy". Projektantka kostiumów mówi, że przy dobieraniu garderoby dla Terry?ego Benedicta dostosowała się do jego sprecyzowanego już wcześniej stylu. Frogley zauważa: Andy Garcia w filmie Ocean?s Twelve: Dogrywka niemalże non stop nosił fular. Pomyślałam, że pasuje on temu bohaterowi, ale tym razem postanowiłam pójść trochę dalej i nadać mu wygląd rodem z filmu Śmierć w Wenecji. Ubiór Matta Damona prawdopodobnie odzwierciedla największe zmiany postaci. Frogley stwierdza: "Jerry chciał, żeby Linus wyglądał o wiele dojrzalej. Nie jest już dzieciakiem, realizuje swoje własne przekręty i stał się ważniejszy dla organizacji Oceana, więc uznaliśmy, że powinien częściej zakładać garnitur. Matt domagał się też całkiem innego image?u dla swojej postaci Lenny?ego Pepperidge?a, skopiowaliśmy więc garnitur Towarzysza Mao i trochę go zmodyfikowaliśmy". Saul Bloom, odtwarzany przez Carla Reinera, również dysponował wyjątkową garderobą na potrzeby swojego fikcyjnego recenzenta hoteli, Kensingtona Chubba. "Zrobiliśmy z Kensingtona namiastkę Anglika ? a raczej interpretacją Anglika w amerykańskim wykonaniu. Używaliśmy często tweedów rodem z Harris, Irlandii i Szkocji. Były to zawsze tweedowe materiały, skóropodobne spodnie i koszule w stylu Tattersalla" ? objaśnia Frogley. "Don Cheadle tym razem chciał wyglądać bardzo "amerykańsko", ale jego górniczy strój to piękna marynarka od Yohji?ego Yamamoto, tyle że porządnie sfatygowany. Ubiór Bashera jest bardzo zwyczajny ? oczywiście z wyjątkiem momentu, kiedy "pożycza" strój od motocyklowego śmiałka, Fendera Roadsa" ? śmieje się projektantka. Oprócz garderoby pierwszoplanowych aktorów najwięcej czasu zajęło projektantce przygotowanie kostiumów dla pracowników kasyna "Bank". Frogley stwierdza: "Tworzyliśmy kasyno, które miało być najnowsze i najmodniejsze, więc pracownicy musieli mieć ciekawe ubrania". Soderbergh zauważa: "Fason ubioru wszystkich pracowników kasyna ? od woźnych po recepcjonistów ? musiał doskonale pasować do tego, co Phil tworzył na planie. Naprawdę myślę, że Louise świetnie się spisała, łącząc wszystkie te elementy". Aby zachować właściwe proporcje, Frogley przeglądała książki z zainspirowanymi Azją fotografiami i ilustracjami. "Braliśmy coś poważnego i trochę to "podkręcaliśmy", żeby wyglądało modnie i bardzo kolorowo" ? mówi projektantka. ? "Używałam wielu odblaskowych zieleni, pomarańczy i różów". W przypadku najważniejszych osób w kasynie "Bank", Willy?ego Banka i Abigail Sponder, Frogley współpracowała bardzo blisko z Alem Pacino i Ellen Barkin. Zapadła decyzja, że panna Sponder nie będzie ubierać się w stereotypowe ubrania wyższej kadry kierowniczej. Zamiast tego projektantka, aktorka i członkowie ekipy filmowej zgodnie uzgodnili, że będzie zawsze nosić sukienki podkreślające figurę, a jej ulubionymi barwami będą odcienie różu. Wybór padł na ten właśnie kolor z powodu palety barw kasyna, gdzie ta bohaterka pracuje i spędza większość czasu. Frogley wyjaśnia: "Pomysł polegał na tym, żeby Abigail miała swój "firmowy" kolor i udało się go zrealizować, ponieważ tego koloru używałam już wtedy dla ubiorów w hotelu. Chcieliśmy pokazać, że jest pracowniczką, chociaż nie nosi uniformu". Jeśli chodzi o Pacino, Frogley mówi, że na początku przygotowała serię przykładowych fotografii, aby pokazać aktorowi "na czym się wzorujemy, tworząc garderobę jego bohatera. Jego garnitury były od Battaglii. Bank oczywiście nosiłby garnitury szyte na zamówienie, ale chcieliśmy, żeby wyglądały one nieco krzykliwie. Pokazaliśmy Pacino wiele strojów w różnych kolorach, a jemu spodobało się to, co planowaliśmy".
DOŁĄCZ DO KLUBU
Podczas zdjęć do filmu Ocean?s 13 Jerry Weintraub nie chciał, aby gwiazdy jego obsady zaszywały się w swoich przyczepach podczas przerw, więc wyszedł z pomysłem stworzenia tak zwanego "Klubu Oceana". Weintraub wyjaśnia: "Chciałem, żeby wszyscy mieli swoje miejsce, gdzie mogliby spędzać wolny czas, ponieważ ten film jest o koleżeństwie. Wpadłem na ten pomysł, nasza producentka wykonawcza, Susie Ekins, stworzyła to miejsce, a Phil Messina je zaprojektował". Weintraub znalazł nieużywany pokój konferencyjny przylegający do jednej ze scen, na której kręcono zdjęcia, i przemienił go w klub z prawdziwego zdarzenia, z telewizją, "piłkarzykami", stołami do gry i czymś do poczytania. W klubie serwowano śniadania, lunche, a późnymi wieczorami również kolacje. Steven Soderbergh tak bardzo polubił to miejsce, że przetransportował tam swoje przenośne urządzenie Avid i używał klubu jako swojego pokoju montażowego podczas produkcji filmu. "Klub Oceana był świetnym pomysłem Jerry?ego" ? przyznaje reżyser. ? "Sam nigdy bym nie pomyślał, że ten klub stanie się idealnym miejscem, do którego ludzie mogą przyjść i odprężyć się". Teraz, kiedy zakończyliśmy zdjęcia, sądzę, że każdy będzie tęsknił za spędzonym tam czasem. To miejsce naprawdę miało pozytywny wpływ na produkcję filmu". Chociaż Klub Oceana został zamknięty na dobre po zakończeniu zdjęć, Weintraub postarał się, żeby przetrwał w pamięci aktorów i filmowców. Każdemu z nich wręczył kartę Klubu Oceana, na której widnieje napis: "Jesteś dożywotnim członkiem klubu. Jeśli jednak ktokolwiek z nas spotka innego członka klubu w jakimkolwiek miejscu na świecie, to ten, który nie ma swojej karty przy sobie, stawia kolejkę".
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.