Ditte pochodzi ze znanej rodziny piekarzy Rheinwaldsów. Lubi być w ruchu i jest właścicielką galerii sztuki. Kiedy dostaje wymarzoną pracę w Nowym Jorku, postanawia przeprowadzić się wraz ze swoim chłopakiem Peterem. Przyszłość jest jasna, życie jest proste i pełne radości. Nagle jednak charyzmatyczny ojciec Ditte, Rikard, piekarz i dostawca królewskiego dworu, zostaje dotknięty ciężką chorobą. Ditte odwołuje przeprowadzkę do Nowego Jorku, aby być z ojcem. Jej własny sposób na życie wisi na włosku. Rikard chce, aby zajęła jego miejsce w rodzinie i firmie Rheinwaldsów, zaś Peter ciągnie ją w przeciwnym kierunku, aby nie porzucała ich wspólnych marzeń. Film jest opowieścią o roli każdego z nas w naszych rodzinach, o miłości i umiejętności kierowania swoim losem. To również historia o tym, w jaki sposób nasi rodzice wprowadzili nas w dorosłość, i co właściwie należałoby począć z tym ?dorosłym? życiem. Pytanie o prawdziwą naturę naszej tożsamości staje się niezbędne dla Ditte, która została przyzwyczajona do całkowitej swobody wyboru, ale teraz jest rozdarta pomiędzy opieką nad rodziną i własnymi marzeniami. Nagle staje przed trudnymi wyborami zostając jednocześnie celem dla wściekłości i rozgoryczenia ojca, który chce ocalić dzieło swojego życia. Co będzie ważniejsze dla Ditte: dumne tradycje rodziny, czy odkrywanie własnego terytorium? ?Rodzina? jest jednocześnie obrazem przepaści pomiędzy pokoleniem Ditte i pokoleniem jej ojca, który dorastał w tradycji, nie przywiązując dużej wagi do tego, co chciałby zrobić ze swoim życiem.
PRACA O FILMIE
Film opowiada o perspektywie śmierci seniora rodu, która wpływa na wszystkich członków rodziny. Bohaterką filmu jest najstarsza córka, Ditte (Lene Maria Christensen), która jest przymuszana do podjęcia kluczowych decyzji, które będą mieć wpływ na całe jej życie. Czy powinna kontynuować karierę artystyczną, czy też przejąć rodzinną piekarnie? Czynnikiem podjęcia tej decyzji są też pragnienia jej chłopaka-artysty, drugiej żony ojca i jego dzieci, które nie są gotowe na przejęcie piekarni. Aktor grający ojca wywiera najsilniejsze wrażenie, jako człowiek walczący z własną śmiertelnością. Jego odpowiedzią na raka mózgu jest gniew na niesprawiedliwość losu, jaki spotkał go w jego pracowitym życiu. Kirk Honeycutt, The Hollywood Reporter Film rozpoczyna się krótką kroniką rodu Rheinwaldsów, którzy wyemigrowali z Niemiec do Danii i w kilka pokoleń stworzyli imperium piekarskie. Montaż poprzez archiwalne materiały filmowe i stare zdjęcia, sugeruje nam epos rodziny. Film Christensen opowiadający o nagradzającym i wymagającym charakterze więzi rodzinnych, skupia się jednak tylko na dwóch postaciach: Richardzie (Jesper Christensen, niespokrewniony z reżyserką), oraz na jednej z jego dwóch dorosłych córek, Ditte (Lene Maria Christensen, także niespokrewniona). Ditte chciałaby wierzyć, że może wybrać własną drogę pomimo wszystkiego, co zawdzięcza rodzinie. W niemożliwej walce próbuje pogodzić wizję ojca, co do przyszłości firmy, jej własne pragnienie, aby być ze swoim tatą w czasie jego ostatnich miesięcy na ziemi, ofertę pracy marzeń w Nowym Jorku i potrzeby chłopaka, Petera (Pilou Asbaek), który jest bardziej wstrząśnięty ich niedawną decyzją o aborcji, niż wydaje się okazywać. Boyd Van Hoeij, Variety
WYPOWIEDŹ REŻYSERKI PERNILLE FISCHER CHRISTENSEN
Wszyscy wradzamy się w coś, co już jest, w rodziny. W okoliczności, rodziców, rodzeństwo, miłość i pragnienia, normy obyczajowe, zwyczaje, wartości, w język. Zostajemy nazwani. Jesteśmy czyimś synem lub córką. Należymy do kogoś. Otrzymujemy to jako dar, ale także jest to nam narzucane. Rodzina jest zarówno przywilejem, jak i obowiązkiem. Jeżeli mamy szczęście, możemy liczyć na nasze rodziny, ale zwykle możemy też liczyć na to, że będą się czegoś spodziewać także od nas. Marzymy o stałej i niezmiennej rodzinie, ale życie samo jest zmianą. Czasami możemy to kontrolować: możemy wyjść za mąż, rozwieść się, podróżować, zostać w domu, mieć dzieci lub zdecydować się ich nie mieć. Kiedy indziej rodzina zmienia się na naszych oczach. Pojawiają się nowi członkowie, inni odchodzą, czasami ci najbardziej ukochani i potrzebni. Musimy się odnaleźć w tym wszystkim, dowiedzieć się, kim jesteśmy i co zrobić z tym, co zostało nam dane. Możemy oddać cześć naszemu ojcu i matce, ale też powiedzieć im NIE, zawieść ich i odrzucić. Możemy zbudować życie, które jest nasze. Stworzyć własne rodziny, powołać nowych członków rodziny do życia, które dla nich przygotowaliśmy...
PERNILLE FISCHER CHRISTENSEN
Urodzona w 1969 r. Debiut Fischer Christensen TELENOWELA (2006) miał swoją premierę na Festiwalu Filmowym w Berlinie w 2006 r., gdzie otrzymał Srebrnego Niedźwiedzia - Grand Prix Jury oraz nagrodę za Najlepszy Debiut. TELENOWELA zdobyła też nagrodę duńskich krytyków Bodil dla najlepszego filmu 2007 roku. Jej drugi film, DANCERS, miał premierę w 2008 roku. ?Rodzina? (2010) jest trzecim filmem fabularnym w karierze Pernille Fischer Christensen.
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.