Otóż film totalnie mnie oczarował. Teraz, świeżo po obejrzeniu, ciężko mi uwierzyć iż znajdzie się
jeszcze jakaś produkcja która będzie w stanie mnie tak zachwycić. Czy są jeszcze jakieś filmy
podobne do tego? Poetyckie, surrealistyczne, hipnotyzujące, skłaniające do przemyśleń?
surrealistyczne - Pies Andaluzyjski, ale to chyba każdy widział, sama chciałabym coś w tym klimacie znaleźć, chyba czas dobrze poszukać na forum
"Sanatorium..." to jeden z moich ulubionych filmów, właśnie taki klimat lubię najbardziej. Sądzę więc, że pośród najwyżej ocenionych przeze mnie obrazów znajdziecie właśnie takie produkcje. Pierwsze nasuwa mi się na myśl inne arcydzieło Hasa, mianowicie "Rękopis znaleziony w Saragossie". Polecam również francuskie dzieło "Delicatessen" oraz węgierski film "Taxidermia" - mnie powaliły na łopatki...
nieco surrealistyczny, ale bez takiej scenografii: :"Szczęśliwy człowiek" L. Andersona, mi się podobał... W klimatach sennych i romantycznych, ale w kameralnej formie polski "Ryś" Różewicza, może n.p. "Jak w zwierciadle" Bergmana o schizofrenii, może Herzoga niektóre stare filmy?
Generalnie rzecz biorąc to te dwa najgłośniejsze filmy Hasa, czyli "Sanatorium" i "Pamiętnik znaleziony w Saragossie" to wiele osób zestawia z obrazami Tarkowskiego, Greenawaya, Bunuela, czasami też Angelopoulosa, "Pamiętnik" bywa porównywany do "Siódmej pieczęci" Bergmana, można popróbować, któregoś z tych twórców...
Salto (Różycki)
Stalker (Tarkowski)
Furman śmierci (Sjöström)
Filmy te rzucają na kolana, przynajmniej mnie rzuciły.