PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=9352}
7,9 18 542
oceny
7,9 10 1 18542
8,1 23
oceny krytyków
Sanatorium pod klepsydrą
powrót do forum filmu Sanatorium pod klepsydrą

Witam! Poszukuję amatora filmów Hasa. Przygotowuję prezentację maturalną - "Wojciecha Hasa przygody z literaturą. Porównaj sposoby adaptacji literatury w wybranych filmach reżysera" Wybrałam moje ulubione "Sanatorium pod klepsydrą" i "Pętlę" Na co powinnam położyć szczególny nacisk? od jakiej powinnam wyjść tezy? Czy powinnam skupić się na technicznych aspektach, takich jak stopień dokładności odwzorowania prozy czy raczej na na to, w jaki sposób robił to Has (ekspresjonizm, malarskość itd.) Będę wdzięczna za każdą najmniejszą wskazówkę :) Dziękuję!

ocenił(a) film na 9
magdalena_filmaniak

Nie jestem znawcą ani nawet specjalnym entuzjastą twórczości Hasa, ale spróbuję pomóc (w nicku widzisz mój rok urodzenia a z wykształcenia i życiorysu jestem plastykiem i nauczycielem).
Bardzo sprytnie/mądrze wybrałaś sobie te dwa filmy! Myślę, że wygrasz, jeśli skoncentrujesz się na tym, co je różni. Najogólniej - choć nie najprościej - mówiąc, "Pętla" jet intensywna (w naukowym znaczeniu tego słowa) a "Sanatorium..." ekstensywne. W pierwszym chodzi o to, żeby jak najskromniejszymi, tylko niezbędnymi środkami osiągnąć jak najmocniejszy efekt (pamiętaj - to był debiut fabularny reżysera, a w tamtych czasach włączenie się w walkę z alkoholizmem było mile widziane przez władzę - przynajmniej oficjalnie; tak więc był to film niejako na zamówienie społeczne), natomiast w drugim, by dać widzowi jak najwięcej materiału fabularnego i wizualnego, tak jakby rzucić mu pod nogi zawartość skrzyni ze skarbami - niech podziwia i wybiera.
Jeśli przyjrzeć się najlepszym "produktom" Hasa (Pożegnania, Jak być kochaną, Rękopis znaleziony w Saragossie, Lalka), to tworzą one też taki ciąg: od nastrojowych, subtelnych i oszczędnych "Pożegnań" po surrealistyczny i barokowo rozpasany "Pamiętnik...".