PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=9352}
7,9 18 542
oceny
7,9 10 1 18542
8,1 23
oceny krytyków
Sanatorium pod klepsydrą
powrót do forum filmu Sanatorium pod klepsydrą

Witam! Poszukuję amatora filmów Hasa. Przygotowuję prezentację maturalną - "Wojciecha Hasa przygody z literaturą. Porównaj sposoby adaptacji literatury w wybranych filmach reżysera" Wybrałam moje ulubione "Sanatorium pod klepsydrą" i "Pętlę" Na co powinnam położyć szczególny nacisk? od jakiej powinnam wyjść tezy? Czy powinnam skupić się na technicznych aspektach, takich jak stopień dokładności odwzorowania prozy czy raczej na na to, w jaki sposób robił to Has (ekspresjonizm, malarskość itd.) Będę wdzięczna za każdą najmniejszą wskazówkę :) Dziękuję!

ocenił(a) film na 9
magdalena_filmaniak

Nie jestem znawcą ani nawet specjalnym entuzjastą twórczości Hasa, ale spróbuję pomóc (w nicku widzisz mój rok urodzenia a z wykształcenia i życiorysu jestem plastykiem i nauczycielem).
Bardzo sprytnie/mądrze wybrałaś sobie te dwa filmy! Myślę, że wygrasz, jeśli skoncentrujesz się na tym, co je różni. Najogólniej - choć nie najprościej - mówiąc, "Pętla" jet intensywna (w naukowym znaczeniu tego słowa) a "Sanatorium..." ekstensywne. W pierwszym chodzi o to, żeby jak najskromniejszymi, tylko niezbędnymi środkami osiągnąć jak najmocniejszy efekt (pamiętaj - to był debiut fabularny reżysera, a w tamtych czasach włączenie się w walkę z alkoholizmem było mile widziane przez władzę - przynajmniej oficjalnie; tak więc był to film niejako na zamówienie społeczne), natomiast w drugim, by dać widzowi jak najwięcej materiału fabularnego i wizualnego, tak jakby rzucić mu pod nogi zawartość skrzyni ze skarbami - niech podziwia i wybiera.
Jeśli przyjrzeć się najlepszym "produktom" Hasa (Pożegnania, Jak być kochaną, Rękopis znaleziony w Saragossie, Lalka), to tworzą one też taki ciąg: od nastrojowych, subtelnych i oszczędnych "Pożegnań" po surrealistyczny i barokowo rozpasany "Pamiętnik...".
Nie chcę Ci tego narzucać, ale myślę, iż Has bardzo chciał robić filmy "dokładne" jak "Pożegnania", tymczasem najłatwiej mu wychodziły takie "bogato tkane" jak "Sanatorium..." i "Pamiętnik...". Ja doceniam zarówno jedne jak i drugie.
Co łączy wszystkie filmy Hasa? Myślę, że cecha charakterystyczna dla wielu polskich reżyserów "starej daty" (Wajda jest z tego znany!): dbałość o detal - zarówno w fabule, jak i w obrazie, scenografii. Pomimo skromnych w tych czasach możliwości finansowych i technicznych polskiej kinematografii nie znajdziesz u Hasa takich "niedoróbek" jak np. zgrubne, papierowe zbroje czy zegarki na ręku i mokasyny na nogach rycerzy w "Krzyżakach" Forda.
Życzę powodzenia.

ocenił(a) film na 10
jak45

Serdecznie dziękuję. Do różnic dotyczących formy i środków wyrazu dodałam podobieństwa ze względu na stosunek do oryginału literackiego i wszystko udało się super :)

ocenił(a) film na 10
magdalena_filmaniak

Wprawdzie już po maturach, ale być może szukasz jeszcze fanów Hasa? :)

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones