PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=90812}
7,2 4 144
oceny
7,2 10 1 4144
7,1 14
ocen krytyków
Tetsuo Człowiek z żelaza
powrót do forum filmu Tetsuo - Człowiek z żelaza

Cyber punk?

ocenił(a) film na 10

Często spotykam się z interpretacją Tetsuo jako filmu cyber punkowego. Jednym z przesłań z niego płynących jest kruchość ciała człowieka oraz sam człowiek jako forma niedoskonała, co niesie za sobą chęć upgrade'owania się i zostania (pół)maszyną. Wszystko pięknie, tylko jak na moje oko, to nie jest cyber punk, tylko transhumanizm. Transhumanizm zakłada, że ciało jest zbędnym, niedoskonałym opakowaniem do umysłu. Celem jest stanie się formą wyższą z pomocą nowoczesnej technologii (homo superior, czy raczej cyber sapiens). Cyber punk z kolei, dotyczy raczej pewnej estetyki. Rzeczywistość zdominowana high end'ową technologią, brud, rozkład moralny, bohaterowie buntownicy, korporacje mające olbrzymi wpływ na mieszkańców miast, gangi, subkultury, uzależnienie od technologii, wszechobecne modyfikacje ciała itd. Czołowymi przykładami są Neuromancer W. Gibsona, Ghost in the Shell, a wg niektórych Matrix. Zmierzam do tego, że Tetsuo zawiera filozofię transhumanizmu, ale nie dostrzegam w nim TYPOWEJ estetyki charakterystycznej dla cyber punku (choć na siłę można dopasować do niego poszczególne elementy składające się na CP).

Masaru

Bardzo ciekawa opinia jednak nie do końca się zgadzam jeśli chodzi o transhumanizm. Nazywanie Tetsuo cyberpunkiem to nadużycie bo estetycznie ten film jest raczej horrorem industrialnym z kolei GiTS na przykład estetycznie jest cyberpunkiem ale treść ma przepełnioną właśnie transhumanizmem. W Tetsuo nie ma moim zdaniem ani tego ani tego bo bohater filmu nie panuje nad własną przemianą, nie jest ona w tym przypadku kolejnym krokiem z ewolucji do cyberewolucji a raczej chorobą.

ocenił(a) film na 9
Masaru

ja zakładam ze cyberpunk bardzo często przeplata się z trashumanizmem np w komiksach Franka Millera (hard Boiled czy Ronin) lub filmach (świetnym przykładem jest tutaj Robocop). Jakiś czas temu prowadziłem wykład na temat nurtu cyberpunkowego w kinie, komiksie,literaturze i wtedy, chyba faktycznie nieco na wyrost, postawiłem tetsuo obok akiry i GITS. Teraz biję się w pierś;)
Estetyka cyberpunkowa na początku faktycznie była mocno hermetyczna i zamknięta w obrębie konkretnych schematów ale trzeba przyznać że w drugiej połowie lat 80-tych zaczęłą ewoluować, stając się bardziej elastyczną (vide "zamieć" stephensona).

ocenił(a) film na 10
Masaru

hm, jeśli jeszcze żyjesz, to może mi powiesz, czy po tylu latach nadal sprowadzasz punk (jakikolwiek) do estetyki.

Wszyscy trzej (w tym pan "prowadziłem wykład") punka poznalibyście po fryzurze, a nie po myśli.

W momencie, gdy punk staje się estetyką w obrębie mainstreamu (jednym z gatunków filmowych jak horror czy western, jednym ze stylów w modzie, jak drwalobrody, wygodną konwencją dla standardowych przygód w komiksach, jak japońskie licea), nie jest już punkiem.

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones