Międzynarodowy Festiwal Filmowy T-Mobile Nowe Horyzonty to nie tylko 200 filmów pełnometrażowych, ale również dziesiątki krótkich form. Podczas zbliżającej się edycji (18-28 lipca) po raz kolejny odbędą się Konkurs Polskich Filmów Krótkometrażowych, prezentujący najciekawsze nowe krótkie dokumenty, animacje i fabuły, oraz Konkurs Europejskich Filmów Krótkich, w którego programie znajdą się, podobnie jak w Międzynarodowym Konkursie Nowe Horyzonty, filmy wykraczające poza granice konwencjonalnego kina.
W konkursie polskich filmów zostanie pokazanych łącznie 71 filmów. Wśród nich najlepsze filmy ze szkół filmowych z Łodzi, Katowic, Warszawy oraz Gdyni (np. pokazywana w Cannes
"Olena" Elżbiety Benkowskiej). Odkrywamy nowe nazwiska, jak
Tomasz Popakul (jego animacja
"Ziegenort" była prezentowana na festiwalu w Rotterdamie) czy
Marta Prus (
"Osiemnastka"), Powracają do nas twórcy, którzy swoje pierwsze filmy pokazywali na naszym festiwalu. W tym roku swoje najnowsze krótkie metraże pokażą m.in.
Bodo Kox (
"Opera z mydła"),
Julia Kolberger (
"Mazurek"),
Jagoda Szelc (
"Punkt wyjścia"). Filmy w konkursie będą oceniane i nagradzane przez międzynarodowe jury.
W Panoramie zaprezentujemy dwa filmy nowelowe w reżyserii uznanych europejskich reżyserów, nakręcone dla portugalskiego Guimarães, Europejskiej Stolicy Kultury w 2012 roku. Pierwszym z nich będzie zestaw trzech krótkich metraży w reżyserii Francuza
Jean-Luca Godarda, Brytyjczyka
Petera Greenawaya i Portugalczyka
Edgara Pêry - 3X3D. Wybitni twórcy zgłębiają wpływ technologii 3D na światowe kino oraz badają, jak jest odbierana przez widzów. Trójwymiarową przygodę rozpoczyna
Peter Greenaway, który w
"Just in Time" bawi się stroną wizualną filmu, tworząc jednorodną przestrzeń drogą superpozycji obrazów.
Jean-Luc Godard w eksperymentalnym eseju wizualno-literackim
"The Three Disasters" zapowiada swój nowy film
"Adieu au langage".
Edgar Pêra przedstawia zaś humorystyczną wersję historii kinematografii w formie wykładu 3D w sali kinowej (Cinesapiens). Film zakończył 52. Tydzień Krytyki w Cannes.
"Centro Histórico" to z kolei cztery nowele filmowe. Fin
Aki Kaurismäki prezentuje śmiertelnie poważną komedię o życiu samotnego baristy z historycznego centrum miasta (
"Tavern Man"). Portugalski eksperymentator
Pedro Costa wskrzesza swojego bohatera z filmu
"Colossal Youth" – Venturę pochodzącego z Wysp Zielonego Przylądka, który ponownie skonfrontuje się z własną pamięcią (Sweet Exorcism). Bohaterami epizodu Hiszpana Victora Erice’a są dawni pracownicy największej w Europie fabryki włókienniczej w Rio Vizela, zamkniętej w 2002 roku (Broken Windows). Wreszcie ponad stuletni mistrz portugalskiego kina,
Manoel de Oliveira z pomocą grupy turystów kreśli nową teorię podboju (
"O Conquistador, Conquistado").