Siergiej Eisenstein

Siergiej Michajłowicz Eisenstein

8,0
435 ocen pracy reżysera
powrót do forum osoby Siergiej Eisenstein

Wielbię!

użytkownik usunięty

Bóg montażu, który uważał za najważniejszy element udanego dzieła filmowego, najbardziej dokładną formę ekspresji i który wzbogacił o szereg nieznanych wcześniej technik - w każdym niemalże obrazie, poczętym przez jego geniusz, dobitnie podkreślał swój niecodzienny dar, przedstawiając bezkonkurencyjną, montażową biegłość - "Pancernik Potiomkin", "Aleksander Newski" czy "Iwan Groźny". "Montaż pionowy", "montaż atrakcji", "montaż polifoniczny"... - architekt kina, który poszerzył zakres artystycznego wyrazu.

Twórczość Jego odnacza się również dokładnie przemyślaną, trafną krytyką społeczną, artystycznym okazaniem dezaprobaty - rzucał analityczne, obrazoburcze i ważkie zarazem światło na społeczeństwo radzieckie i problematykę rewolucyjną, przeplatając nieskazitelną kompozycję, dbałość o każdy składnik techniczny, porażającą monumentalność z poruszającą historią, głębią, przesłaniem, sugestywnością i zesztukowaniem całości z często niezauważalnym symbolizmem - uwidacznia się to m.in. w "Strajku", wspomnianym już "Pancerniku...", "Październiku" czy "Stare i nowe".

Sięgnięcie do tematyki historycznej - na fali wzmożonego zainteresowania odtwarzaniem przeszłości - zaowocowało czymś przełomowym - epokowym osiągnięciem, najbardziej doniosłym gestem wyrządzonym w imię rozkwitu kina. "Aleksander Newski" (pod kątem scenograficznym - surowszy od pozostałości), "Iwan Groźny" lub "Spisek Bojarów" - wyśmienity popis inscenizacyjnego rozmachu, pole do popisu największych domen Eisensteina - dynamiki scen i montażu, a także zastosowaniem estetyki symboli. Dołączmy jeszcze przenikliwą analizę psychologiczną postaci historycznych, próbę ostatecznego roztrząsania niejasnej kwestii wagi historycznej konkretnej postaci i przynależności do dobra czy zła i liczne spekulacje, teoretyzacja Eisensteina, spowodowana częstą szczupłością źródeł historycznych - wszystko tworzy niedoścignioną, nienaganną, tytaniczną epopeję historyczną.

Także wybitny teoretyk, filozof X muzy, znawca tajników kinematografii i "łapacz" wszelkich filmowych szkopułów. Inteligencja, wszechstronność... Wiele by pisać, lecz pisanie o takiej Indywidualności przychodzi bowiem z trudem wręcz maratońskim, bo w kilka słów ująć taki geniusz, kunszt i rolę odegraną w historii kina to nie lada wyzwanie...

dokładnie....

pisze magisterkę o Siergieju Eisensteinie, od roku gromadzę informacje i ciągle dowiaduję się czegoś nowego. jego filmy analizowac można w nieskończoność. szczególnie polecam
książkę "Nieobojętna przyroda" - zbiór przemyśleń nad językiem filmowym. pozornie trudna, ale po wgłębieniu się w szczegóły uświadamia jak głęboki był to umysł... wielka szkoda że umarł tak szybko, jego rówieśnicy i przyjaciele dożywali lat 70 - 80ch, kto wie jak wielki byłby jego dorobek, gdyby pożył dłużej ....

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones