Recenzja filmu

Kolory raju (1999)
Majid Majidi
Hossein Mahjoub
Mohsen Ramezani

Droga do środka życia

W Teheranie, w szkole dla niewidomych dzieci, zbliża się koniec roku szkolnego. Po chłopców przyjeżdżają rodzice, aby zabrać ich do domów. Nie pojawia się tylko ojciec Mohammada. Kiedy wreszcie
W Teheranie, w szkole dla niewidomych dzieci, zbliża się koniec roku szkolnego. Po chłopców przyjeżdżają rodzice, aby zabrać ich do domów. Nie pojawia się tylko ojciec Mohammada. Kiedy wreszcie przyjeżdża, pyta nauczyciela o możliwość pozostawienia chłopca w szkole, ten jednak odmawia. Ojcu nie pozostaje więc nic innego, jak wyruszyć z synem w drogę powrotą do domu. Przez cały czas roztaczają się przed nami piękne, barwne krajobrazy irańskiej wioski. A gdy ta historia przepłynie już przed naszymi oczami, pozostaje niezwykłe wrażenie, że byliśmy w tej wiosce, czuliśmy zapach zboża, słyszeliśmy wiatr, który świszczy w uszach i dotykaliśmy gałęzi, kamyków i twarzy innych ludzi. A wszystko to za sprawą fenomenalnej gry małego Mohsena Ramezani, który wcielił się w postać Mohammada. Mohsen, który naprawdę jest niewidomy, stworzył postać tak autentyczną, w tak prosty sposób prawdziwą, iż nie odczuwa się, że to gra - mamy wrażenie, że wszystkie gesty i uczucia, jakimi Mohsen obdarzył Mohammada, są jego własnymi. Dotknięty kalectwem Mohammad nie jest przepełniony goryczą, o którą łatwo w jego sytuacji. To chłopiec otwarty na życie, dostrzegający jego piękno oczyma duszy. Piękna nie może zobaczyć tak, jak inni, ale może je dotknąć. A przecież nawet ci, którzy widzą, nie zawsze potrafią wyłowić "kolory raju". Mohammad jest nimi wypełniony po brzegi duszy. Najbardziej poruszające są sceny, w których niewiele jest słów, zaś narratorem są dźwięki natury - tyle tu śpiewu ptaków, szumu wiatru, szelestu liści. To proste, a jednocześnie nieogarnione piękno, którego na świecie jest tak dużo. Film Majidi ukazuje, w jak prosty sposób można do niego dotrzeć. Mohsen Ramezani, odtwórca roli Mohammada, powiedział: "Zobaczyłem rzeczy, których wcześniej nie widziałem - lasy, morze, góry, step, kwiaty, rzeki i mnóstwo innych. Teraz wiem, jak wygląda świat". Tak wiele tu prostych i wzruszających momentów. Choćby scena, w której Mohammad, w oczekiwaniu na ojca, słyszy kwilące pisklę, które wypadło z gniazda. Zbliża się do tego głosu, delikatnymi ruchami dłoni odnajduje pisklę. I wtedy słyszy inny głos - zbliżającego się kota. Wie, że to zagrożenie dla pisklęcia. Mohammad przepędza kota, wspina się na drzewo i odnajduje gniazdo, z którego pisklę wypadło. Jest w tym chłopcu wiele dobroci i niewinności. A dostrzegać to zdaje się tylko jego babcia, która kocha go całym sercem. Bardzo wyraźna jest ta niezwykła, piękna i czysta więź Mohammada z ukochaną osobą. Na uwagę zasługuje jednak również gra Hosseina Manjuba, który wcielił się w bardzo wyrazistą postać ojca Mohammada. Dominuje w nim pragnienie ułożenia sobie życia na nowo. Twierdzi, że martwi się o przyszłość syna, ale czy tak naprawdę nie boi się o przyszłość swoją własną, z niewidomym dzieckiem, któremu musiałby być oparciem? Podobny zarzut stawia z resztą pod jego aresem babcia Mohammada. Pragnienie wyzwolenia się splecione jest z bardzo trudną miłością do syna, choć chwilami mogą pojawić się wątpliwości, czy ta miłość rzeczywiście istnieje. W niezwykle poruszającej scenie końcowej znajduje się jednak odpowiedź... Emocji, uczuć i wrażeń w filmie jest tak wiele, że widz napełniony jest nimi do granic możliwości. "Kolory raju" to poetycka opowieść o afirmacji życia, która wyraża się nie w mówieniu o nim wielkimi, podniosłymi słowami, ale w ukazywaniu jego prostoty, najpiękniejszych obrazów i dźwięków, w siegnięciu do natury, która otacza każdego. I każdy może odnaleźć swój sposób, by wypełnić się pięknem, które jest samą esencją życia, samym jego środkiem.
1 10 6
Czy uznajesz tę recenzję za pomocną?
Cisza. Na sali kinowej gasną światła. Ekran pozostaje czarny, pojawiają się na nim tylko małe, białe... czytaj więcej
Aleksandra Salwa

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones