Belle Williams (Queen Latifah) jest demonem szybkości. Żółtą taksówką, którą osobiście przebudowała, mknie niczym odrzutowcem ulicami Nowego Jorku. Nikt jej nie dorówna, ale Belle marzy o lepszym życiu – chce zostać kierowcą rajdowym i zmierzyć się z równymi sobie na prawdziwym torze wyścigowym... Zbieg okoliczności chce, że na drodze Belle staje Andy Washburn (Jimmy Fallon), nadgorliwy gliniarz, który nie tylko nie radzi sobie w pracy, lecz także nie potrafi prowadzić samochodu. Washburn, który na każdym kroku podpada przełożonym, na własną rękę ściga gang pięknych brazylijskich włamywaczek, rabujących największe nowojorskie banki. Pozbawiony prawa jazdy Andy przekonuje Belle, by pomogła mu schwytać szefową gangu, wyrachowaną i zimną jak lód Vanessę (Gisele Bündchen). Ma przy tym pełne pole do popisu – może do woli łamać prawo i jeździć tak, jakby nie obowiązywały ją żadne ograniczenia prędkości... Chcąc nie chcąc, Belle i Washburn zostają partnerami, jakich świat dotąd nie widział. Muszą wkroczyć do akcji i rozpracować gang pięknych włamywaczek – o ile wcześniej nie pozabijają się nawzajem... ”New York Taxi” to zwariowana komedia akcji, amerykańska wersja słynnego filmu Luca Bessona, który stał się najbardziej kasowym filmem w historii francuskiego kina.
Realizacja
”New York Taxi” wyreżyserował Tim Story, który zdobył uznanie przebojową komedią ”Barbershop”. Reżyser mówi: ”Gdy zobaczyłem pierwszą wersję ‘Taxi’, która łączyła w sobie ekscentryczny humor z zapierającymi dech w piersiach scenami akcji, pomyślałem, że to wymarzony film dla mnie. Zależało mi, aby uchwycić ducha oryginału, a zarazem wnieść do niego coś od siebie”. Nad amerykańską wersją ”Taxi” Tim Story i jego scenarzyści, Robert Ben Garant, Thomas Lennon i Jim Kouf, pracowali wspólnie z autorem francuskiego oryginału, Lukiem Bessonem. ”Od lat jestem fanem Luca Bessona” – mówi Garant. – ”Nie mogę wprost uwierzyć, że dane mi było spotkać się z nim osobiście. Ma zamek, a w nim garaż, w którym podziwiać można niesamowitą kolekcję samochodów”. Gdy Jim Kouf przyjechał do Paryża, by spotkać się z Bessonem, na własnej oczy przekonał się, jak wielkim powodzeniem cieszy się we Francji ”Taxi”. Jak mówi: ”Po spotkaniu z Lukiem, jadłem obiad w restauracji i wspomniałem kelnerowi, który mnie obsługiwał, że pracuję nad amerykańską wersją ”Taxi”. Kelner był wniebowzięty. Powiedział, że nie może się doczekać, kiedy zobaczy nasz film, bo wszystkie trzy francuskie filmy z serii oglądał po wielokroć”. Trzeci ze scenarzystów, Thomas Lennon, przyznaje, że dzięki pracy nad filmem mógł puścić wodze fantazji: ”Trudno wyobrazić sobie lepszy film dla scenarzysty” – mówi. – ”Mogłem opisać pościgi samochodowe po centrum Manhattanu i nowojorskim dworcu centralnym, które nawet na papierze wydawały się nieprawdopodobne z logistycznego punktu widzenia. Tim Story zdołał je jednak nakręcić. Nie mam pojęcia, jakim cudem mu się to udało...”. Mimo iż głównym bohaterem wersji francuskiej był taksówkarz o imieniu Daniel, twórcy postanowili, że bohaterką ich filmu będzie kobieta, w którą wcieli się Queen Latifah. Dzięki niej powstał film, który wyłamuje się ze schematów tradycyjnego ”kina kumplowskiego”. Grana przez Latifah Belle jest silna i pewna siebie. Nie przebiera w słowach i nie bez racji uchodzi za ”demona szybkości”. Chłopak Belle, Jessie (grany przez Henry’ego Simmonsa) nie potrafi dotrzymać jej kroku. Marzy o stabilizacji u jej boku, zdaje sobie jednak sprawę, że nie bardzo może na to liczyć... Podobnie jest z granym przez Jimmy’ego Fallona Washburnem, który zakochany jest w swej przełożonej, porucznik Marcie Robbins (Jennifer Esposito). Marta trzyma go na dystans i Andy nie ma odwagi wyznać jej prawdy. Zwykle w tego typu filmach mamy do czynienia z odwrotną sytuacją – to kobieta próbuje uwieść policjanta, który nie zwraca na nią uwagi... Queen Latifah przyjęła rolę w ”New York Taxi”, bo – jak sama przyznaje – czekała na film, który pozwoli jej w pełni zaprezentować talent komediowy i sprawność fizyczną: ”Scenariusz zapowiadał film łączący komedię z kinem akcji. Na planie mogłam prowadzić samochód i wykonać kilka popisów kaskaderskich, przy których świetnie się bawiłam. Muszę przyznać, że noszę w sobie gen kina akcji – uwielbiam wyskakiwać z samolotów, pędzić na motorze na złamanie karku i uprawiać karate. Długo szukałam okazji, by popisać się swoimi umiejętnościami na ekranie i w końcu ją znalazłam. Grana przeze mnie Belle od dziecka marzy, by zostać kierowcą rajdowym. Każdy odłożony grosz wydaje na taksówkę, którą buduje – chce, by był to najszybszy samochód na świecie”. Rolą Washburna debiutuje w filmie kinowym wszechstronnie utalentowany komik, pisarz i muzyk Jimmy Fallon, który zdobył uznanie dzięki występom w telewizyjnym programie ”Saturday Night Live”. Przez lata szefowie najróżniejszych hollywoodzkich studiów bezskutecznie próbowali namówić Fallona, by wystąpił w którymś z ich filmów. Kierownik produkcji Robert Simonds mówi: ”Jego agent żartował, że ‘New York Taxi’ to 59 film, który mu proponowano. Mieliśmy prawdziwe szczęście – w końcu powiedział ‘tak’”. Jimmy Fallon tak mówi o swym bohaterze: ”Washburn od dziecka chciał być oficerem policji. Uwielbia być gliniarzem. Problem w tym, że nie umie prowadzić samochodu. Nie powinien siadać za kierownicą”. Reżyser Tim Story przyznaje, że twórcom zależało na tym, by dochować wierności duchowi oryginału, którego bohaterem był nieudolny gliniarz. Jak mówi: ”Washburn, podobnie jak policjant z filmu Bessona, zachowuje się czasami jak zwykły głupek, ale nie wolno zapominać, że ma przy tym nieszablonowe podejście do pracy i myśli nieschematycznie. Jimmy Fallon uczynił z tej roli prawdziwą perełkę”. Jimmy Fallon mówi: ”Tim Story to bardzo cierpliwy reżyser. Dawał mi dobre wskazówki, ale pozwalał też improwizować. Czasami trzeba iść na żywioł: włączyć kamerę i zobaczyć, co się stanie”. Na planie panowała atmosfera niczym nie skrępowanej zabawy. Queen Latifah mówi: ”Od początku wiedzieliśmy, że zmarnujemy sporo taśmy. Trudno się nie śmiać, gdy pracuje się z kimś takim jak Jimmy. Musieliśmy włożyć dużo wysiłku w to, by nas sobą zapanować. Pomogło nam to, że oboje uwielbiamy tę samą muzykę. Dzięki temu w mgnieniu oka odnajdowaliśmy wspólny rytm”. Bohaterowie grani przez Queen Latifah i Jimmy’ego Fallona muszą pokonać dzielące ich różnice, by wspólnymi siłami stawić czoła gangowi niezwykle sprytnych i pięknych brazylijskich włamywaczek, które organizują serię zuchwałych napadów na nowojorskie banki. ”Brazylijskie włamywaczki są równie niesamowitymi kierowcami, co Belle” – mówi Queen Latifah. – ”Belle obserwuje je w akcji i jest nimi zaintrygowana. Dla niej to osobiste wyzwanie – Staje do walki i nie ma zamiaru przegrać”. Jimmy Fallon twierdzi, że nie ma nic niezwykłego w tym, że filmowy gang składa się z pięknych kobiet: ”Mamy rok 2004 i włamywacze nie są tym, czym byli kiedyś. Naszymi przeciwniczkami są dwumetrowe brazylijskie supermodelki. Nie widzę w tym nic dziwnego – są bardziej stylowe i milsze dla oka...” – mówi. Na czele gangu stoi zjawiskowa Vanessa, w którą wciela się debiutująca na ekranie modelka Gisele Bündchen. By zagrać w filmie, Bündchen na osiem miesięcy zrezygnowała z pracy na wybiegu: ”Chciałam spróbować czegoś nowego. Marzyłam, by zagrać w komedii, bo liczyłam, że będę się dobrze bawić na planie. Nie myliłam się” – mówi. ”Vanessa i Belle uzupełniają się nawzajem, co czyni z nich idealne przeciwniczki” – mówi Tom Story. Gisele Bündchen tak mówi o granej przez siebie bohaterce: ”Vanessa wie, co robi i jest bardzo pewna siebie. Jest przy tym inteligentna i niczego się nie boi. Podczas gdy członkinie jej gangu rabują banki, ona siedzi w samochodzie i czeka. Jeśli coś im nie wyjdzie, w każdej chwili może uruchomić silnik i odjechać w siną dal. Tak już jest...”. Nadopiekuńczą matkę Washburna gra legendarna, dwukrotnie nominowana do Oscara Ann-Margret. ”Mamusia chodzi wiecznie podpita. Niezła z niej sztuka – żyje we własnym, małym światku, który kocha” – mówi aktorka. – ”Mieszka z synem, któremu gotowa jest wybaczyć wszystko. A jest co wybaczać...”. Jimmy Fallon dodaje: ”Matka Washburna jest jego najlepszą przyjaciółką. Jest zdrowo kopnięta. W jej domu pełno jest niedopitych drinków. Nigdy nie gotuje, wszystko zamawia na telefon. Kocha życie i baluje 24 godziny na dobę”. Obok aktorów jednym z głównych bohaterów filmu jest sam Nowy Jork, który staje się tłem zapierających dech w piersiach pościgów samochodowych, co wymagało rozwiązania skomplikowanych problemów natury logistycznej. ”Bohaterkami naszego filmu są dwie najszybsze kobiety świata, które ścigają się ulicami jednego z najbardziej zatoczonych miast na świecie. Jakimś cudem udaje im się śmigać ulicami Nowego Jorku jakby były one zupełnie puste...” – mówi Robert Simonds. Zdjęcia do filmu rozpoczęto w nowojorskiej dzielnicy Lower East Side. Przez trzy tygodnie ekipa przemierzała z kamerą okolice Manhattanu, by uchwycić na ekranie niepowtarzalną atmosferę miasta z jego charakterystycznym krajobrazem i jedyną w swoim rodzaju architekturą. Scenograf Mayne Berke mówi: ”Aby nie tracić cennego czasu, kręciliśmy wyłącznie w miejscach, które widzom bezbłędnie kojarzą się z Nowym Jorkiem”. Grana przez Queen Latifah Belle jeździ w filmie taksówką marki Ford Crown Victoria, którą przed rozpoczęciem zdjęć poddano gruntownej przebudowie godnej samochodu wyścigowego. ”Po wszystkich tych przeróbkach moja taksówka bardziej przypominała uliczny odrzutowiec” – mówi aktorka. ”Musieliśmy zachować zasadę złotego środka. Z jednej strony chcieliśmy, by był to samochód, o którym marzy każdy z widzów, z drugiej zależało nam, by taksówka nie wyglądała jak pojazd rodem z filmu fantastyczno-naukowego” – mówi Mayne Burke. Model Crown Victoria uzupełniono więc o elementy zaczerpnięte z Forda Mustanga i akcesoria szpiegowskie. Kierownica na oczach widzów przekształca się w kierownicę wozu Formuły 1. Na masce pojawiają się dopalacze, dodatkowe odpowietrzniki i zawory, spoiler i gigantyczne tłumiki. W miejsce nowojorskiej tablicy rejestracyjnej pojawia się rejestracja z New Jersey. Samochód, którym jeżdżą włamywaczki – napędzany V-12 model BMW 760Li – także kryje w sobie niejedną tajemnicę. ”Dziewczyny wiedzą, że prędzej czy później ktoś ruszy za nimi w pościg, wpadliśmy więc na pomysł specjalnego kamuflażu. Opracowaliśmy nowy rodzaj lakieru samochodowego, który można odrywać od karoserii całymi płatami. Po kilku próbach osiągnęliśmy zamierzony efekt” – mówi Berke. Zdjęcia we wnętrzach i sekwencje akcyjne nakręcono w Los Angeles. Twórcom zależało, by większość scen nakręcić w plenerach, z udziałem aktorów, kilkadziesiąt ujęć wymagało jednak zastosowania efektów specjalnych. Ich koordynator Ray McIntyre, Jr. mówi: ”W całym filmie jest może z 80 do 90 ujęć z wykorzystaniem niebieskiego ekranu”. Druga ekipa realizowała sceny pościgów, w których wzięli udział nie tylko odtwórcy głównych ról, lecz także liczni kaskaderzy i zawodowi rajdowcy. Kręcenie tych scen nadzorował koordynator pracy kaskaderów i reżyser drugiej ekipy Brian Smrz, który ma swoim dorobku takie filmy jak ”X-Men 2”, ”Raport mniejszości” i ”Mission: Impossible II”. Na planie Smrz wykorzystał supernowoczesny dźwig, który na cześć jego konstruktora, rosyjskiego wynalazcy i projektanta Anatolija Kokusza, nazwano ”Rosyjskim ramieniem”. Zdalnie sterowany dźwig z kamerą montowano na dachu dżipa, co pozwalało uchwycić na taśmie zapierające dech w piersiach sceny akcji. ”Po raz pierwszy użyto tego dźwigu na planie filmu fabularnego. Dotąd korzystali z niego realizatorzy reklamówek samochodów” – mówi Brian Smrz. – ”Dzięki niemu kamera może obracać się o 360 stopni, podnosić się na ponad 4 metry w górę i błyskawicznie opuszczać na dół, do poziomu ulicy”. Finałową pogoń za włamywaczkami nakręcono w plenerach Henry Hudson Parkway w Nowym Jorku, Garden State Parkway w New Jersey i na estakadzie 110 Harbor Freeway w południowym Los Angeles.
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.