?Jeśli zamierzasz przeczytać tę książkę, daruj sobie. Po kilku stronach będziesz miał jej dość. Zapomnij o tym pomyśle. Ratuj się.? -- Chuck Palahniuk?Udław się? Szokujący pisarz Chuck Palahniuk (?Podziemny krąg? (Fight club?)) i reżyser Clark Gregg, zapraszają na wywrotową opowieść o Viktorze Mancinim ? kanciarzu, seksoholiku, aktorze występującym w kolonialnym miasteczku, synu, facecie wiecznie dławiącym się w restauracjach? a także anty-romantycznym bohaterze naszych czasów. Victor (Sam Rockwell) musi zapłacić za leczenie swojej chorej psychicznie matki (zdobywczyni Oscara, Anjelica Huston). Nie jest to tanie, więc decyduje się na prosty przekręt ? chadza do ekskluzywnych restauracji, dławi się i czeka, aż ktoś łaskawie wykona manewr Heimlicha. A szef restauracji wręczy mu czek. Jego praca jest równie nietypowa ? odtwarza rolę osiemnastowiecznego, irlandzkiego sługi w historycznym parku rozrywki. Gdy akurat nie usługuje pielgrzymom, spektakularnie się nie dusi lub nie odwiedza matki, która i tak go nie poznaje ? uczęszcza na spotkania anonimowych seksoholików (albo uprawia anonimowy seks w jakiejś publicznej toalecie.) Nic dziwnego, że Victor czuje się zagubiony. Gdy matka daje mu do zrozumienia, że jest gotowa, by opowiedzieć mu o ojcu, w Victora wstępuje nadzieja ? liczy, że uzyska odpowiedzi na dręczące go pytania. Z pomocą kolegi- seksoholika, Denny?ego (Brad William Henke), Victor zaprzyjaźnia się z lekarką matki (nominowana do Złotego Globu Kelly Macdonald), która insynuuje, że tajemnica jego pochodzenia jest bardziej szokująca, niż się tego spodziewał? Czy Victor Mancini, to życiowy nieudacznik, czy może? pewnego rodzaju zbawca? ?Udław się? dostało Special July Prize for Best Work by an Ensemble Cast (za wyborowe role obsady) na tegorocznym Sundance Film Festival. To romantyczna satyra o pożądaniu, utraconej wierze, traumach z dzieciństwa, uzależnieniach, dziwnych fantazjach, blokadach (fizycznych, jak i emocjonalnych), a także dawaniu drugiej szansy, odkupieniu i prawdziwej miłości ? czyli o życiu. Fox Searchlight Pictures i ATO Pictures przedstawiają film produkcji Contrafilm/ATO Pictures Production, przy współpracy Aramid Entertainment ? ?Udław się? według scenariusza i w reżyserii Clarka Gregga, na podstawie powieści Chucka Palahniuka. Producentami są Beau Flynn, Tripp Finson, Jonathan Dorfman i Temple Fennell, a producentami wykonawczymi Mike S. Ryan, Derrik Tseng, Gary Ventimiglia i Mary Vernieu.
ADAPTUJĄC POWIEŚĆ PALAHNIUKA, MOŻNA SIĘ UDŁAWIĆ
?Wszystkie nasze poczynania to drobne oszustwa, dzięki którym inni mają nas pokochać lub pragnąć. Moi bohaterowie to po prostu zwykli ludzie.? --Chuck Palahniuk ?Udław się? to czwarta powieść Palahniuka ? satyryczne spojrzenie na seks, pracę, tożsamość i wieczną chęć posiadania. Jego wcześniejsza książka, ?Podziemny krąg? (?Fight Club?) stała się fenomenem, a na jej podstawie nakręcono świetnie przyjęty przez krytykę film, w którym zagrał Brad Pitt. Również ?Udław się? jest historią przełamującą tabu. Opowiada o złym wychowaniu, wyuzdanym seksie, konsumpcjonizmie, uzależnieniach, kolonializmie i reliktach z przeszłości, medycynie, przekrętach, porażkach i przerażającej sile miłości. To książka o ludziach, którzy nie potrafią otrząsnąć się z marazmu i nagle zostają wyrwani z otaczającej ich rutyny. Gdy producent wykonawczy, Gary Ventimiglia wręczył Clarkowi Greggowi manuskrypt, ten zapragnął zaadaptować książkę. Potraktował to jako wyzwanie i miał własną wizję przeniesienia prozy Palahniuka na srebrny ekran ? chciał stworzyć pokręconą, iście palahniukowską wersję komedii romantycznej. ?Nigdy wcześniej nie czytałem książki, która byłaby tak boleśnie prawdziwa, a jednocześnie zabawna? ? mówi Gregg. ?Palahniuk jest uważany za mrocznego, nihilistycznego pisarza, ale dla mnie ?Udław się? to coś więcej. Dostrzegłem w tej powieści pewnego rodzaju nadzieję i romantyzm. Palahniuk błyskotliwie opisuje to, co dzieje się w naszym społeczeństwie. Musiałem zająć się adaptacją, choćby nie wiem co.? Clark Gregg znany jest jako aktor, reżyser teatralny jeden założycieli nowojorskiej Atlantic Theater Company. Zadebiutował jako scenarzysta thrillerem ?Co kryje prawda? (?What lies beneath?) z Harrisonem Fordem. Występował na deskach wielu teatrów, grał w filmach, a także telewizji ? ostatnio w sitcomie ?Nowe przygody starej Christie? (?The New Adventures of Old Christine?) z Julią Louis-Dreyfus. Nigdy wcześniej nie reżyserował filmu i debiutując tak kontrowersyjną produkcją wiedział, że to ryzykowne? Zależało mu na błogosławieństwie Palahniuka. ?Chuck był bardzo cierpliwy. Przeniesienie tej surrealistycznej historii ze stron książki na ekran zajęło mi półtora roku, może nawet dwa lata.? ? wspomina Gregg. ?Podobnie jak każdy inteligentny pisarz, Chuck rozumie, że aby adaptacja była udana, nie może być stuprocentową kopią książki. Gdy rozmawialiśmy po raz pierwszy, poradził mi abym nie trzymał się powieści zbyt wiernie. To było koniecznie ? w samym głosie Victora tkwił potencjał, ale nawet nagrywając książkę na taśmę, nie uzyskałbym takiego efektu, jak oryginał. Musiałem przestać myśleć o tej historii jak o książce i zamienić ją w scenariusz.? Gregg w dużej mierze opierał się na osobistym odbiorze książki. ?Moja matka nie jest Idą, a ja nigdy nie pracowałem w wiosce z epoki kolonialnej, ale ta historia wydała mi się boleśnie bliska? ? wspomina. ?Opowiada o pożądaniu i obsesji, ale także o tym, jak trudno poradzić sobie z przeżytą traumą, by na nowo nauczyć się kochać i być kochanym?. Zależało mu także na tym, aby w filmie nie zabrakło palahniukowskich kontrastów. ?W książce zachwyciło mnie to, że była przepełniona nie tylko czarnym humorem, ale i wzruszającymi motywami. Stworzenie filmu, w którym zostanie zachowana równowaga między tymi elementami było cudownym wyzwaniem?. Beau Flynn i Tripp Vinson z Contrafilmu (których wcześniejsze filmy, to między innymi ?Patrol (?The Guardian?) z Kevinem Costnerem i disnejowska ?Dżungla? (?The Wild?) podeszli do produkcji z wielkim entuzjazmem ? byli gotowi na wszystko, by przenieść ?Udław się? na ekran. Znali Gregga od lat, śledzili jego dokonania aktorskie i scenopisarskie. ?Zawsze wiedzieliśmy, że Clark sprawdzi się też jako reżyser. Od razu zdecydowaliśmy, że chcemy wyprodukować ?Udław się? ? wspominają Flynn i Vinson. ?Nie było mowy o tym, że film nie powstanie?. Wszyscy zdawali sobie sprawę z tego, jakim wyzwaniem jest ekranizacja książki Palahniuka. Zwłaszcza, że ?Podziemny krąg? (?Fight club?) w reżyserii Davida Finchera ma status niemal kultowy. Jednak Flynn mówi ?Clark świetnie rozumie tę książkę, bo jest bardzo podobny do Victora. Tak naprawdę, każdy z nas ma w sobie coś z głównego bohatera. Pomijając szaleństwa, od których nie stroni powieść, opowiada ona o matce i synu, który na nowo poznaje czym jest miłość. Clark odnalazł się w tej historii.? Gdy scenariusz był już gotowy, Jonathan Dorfman i Temple Fennell z ATO Pictures zajęli się finansami. Firma należy do Dorfmana, Fennella i muzyka, Dave?a Matthewsa. Podejmuje się realizacji filmu tylko wtedy, gdy cała trójka oszaleje na punkcie scenariusza. Tak było z ?Udław się?. Dorfman wspomina ? ?Każdy z nas dostał kopię scenariusza i już następnego dnia wiedzieliśmy, że chcemy zrobić ten film. Nie znaliśmy książki, zachwyciła nas jej adaptacja.? Powierzenie reżyserii debiutantowi było ryzykowne. ?Niezależne produkcje często są powierzane debiutantom. Nasz poprzedni film ? ?Joshua? ? też był reżyserskim debiutem George?a Ratliffa. Spisał się świetnie, więc nie mieliśmy obaw. Clark to uznany artysta, dojrzały facet i co najważniejsze ? włożył w ?Udław się? całe serce. Miał wyraźną wizję i doskonale wiedział, jak zabrać się za tę kontrowersyjną historię.? Dorfman dodaje ?Liczyliśmy się z porównaniami do ?Podziemnego kręgu? (?Fight club?)Finchera. Ku naszej uciesze, Clark od początku uprzedzał, że nie będzie się na nim wzorował. Reżyseria tego filmu była dla niego prawdziwym chrztem bojowym, ale wspieraliśmy go.? Jak mówi sam Palahniuk ?Ten film zostanie klasykiem. Tak jak ?Absolwent? (?The graduate?), czy ?Harold i Maude? (?Harold&Maude?). Jest zabawny, a jednocześnie tragiczny. Clark Gregg świetnie się spisał, jestem bardzo zadowolony.?
BOHATEROWIE, NA WIDOK KTÓRYCH MOŻNA SIĘ UDŁAWIĆ
?Zależało mi na tym, aby Victor uwierzył, że stać go na więcej, niż kiedykolwiek sądził. By znalazł w sobie pokłady dobra i pokazał się bliskim z innej strony.? -- Postcards from the Future: The Chuck Palahniuk Documentary (2003)Chuck Palahniuk Twórcy wiedzieli, że sukces zależy także od dobrania odpowiedniej obsady. Nieoceniona okazała się Mary Vernieu ? producent wykonawczy filmu. Jest uznaną reżyserką castingową, współpracowała między innymi z Quentinem Tarantino, Davidem O. Russellem i Darrenem Aronofskym. Skompletowana obsada okazała się idealna i nagrodzoną ją nawet na tegorocznym Sundance Film Festival. Przede wszystkim trzeba było znaleźć aktora, który nie będzie się bał wyzwania jakim niewątpliwie jest rola Victora Manciniego? ekscentryka, kanciarza, manipulanta, ale jednocześnie uroczego, zabawnego faceta, który niespodziewanie zakochuje się i zmienia. Clark Gregg od razu pomyślał o Samie Rockwellu, z którym już kiedyś współpracował. Rockwell słynie z grania niekonwencjonalnych postaci ? wcielił się między innymi w Chucka Barrisa w ?Niebezpiecznym umyśle? (?Confessions of a dangerous mind?)George?a Clooneya, mordercę w ?Zielonej Mili? (?Green Mile?), a ostatnio oglądaliśmy go w takich filmach jak ?Joshua?, ? Zabójstwo Jesse'ego Jamesa przez tchórzliwego Roberta Forda (?The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford?) i dramacie ?Snow Angels?. Jak mówi reżyser ?Sam jest jednym z niewielu współczesnych aktorów, który idealnie potrafi się odnaleźć w absurdalnej tragikomedii. ?Udław się? łączy w sobie różne gatunki i odtwórca głównej roli musi być w pełni wiarygodny. Sam jest wprost stworzony do roli Victora. Angażuje się w stu procentach i jest bardzo pracowity. Bez przerwy wracał do książki i oglądając nagrane sceny orientowałem się, że nie raz dodawał od siebie ulubione fragmenty powieści.? Palahniuk też był zadowolony z doboru obsady. ?Gdy dowiedziałem się, że główną rolę poświęcono Samowi Rockwellowi, ucieszyłem się. Po tym, jak zagrał w ?Zielonej Mili?, czy ?Niebezpiecznym umyśle? nie wyobrażam sobie kogoś idealniejszego.? Rockwell zachwycił się scenariuszem. ?Historia była oryginalna, a Clarkowi udało się uchwycić niepodrabialny styl Palahniuka. Takie połączenie Kena Keseya z Johnem Irvingiem.? Skusiła go też perspektywa zagrania tak złożonej postaci, jaką jest Victor ? człowiek pełen słabości, uzależniony od seksu i dostrzegający w sobie psychiatrycznego mesjasza. Określa go mianem ?dysfunkcyjnego Casanovy?. ?Victor to połączenie wielkich, filmowych antybohaterów. Widzę w nim zarówno Jacka Nicholsona z ?Pięciu łatwych utworów?, Paula Newmana z ?Nieugiętego Luke?a", Alberta Finneya z ?Toma Jonesa?, jak i Johna Travoltę z ?Gorączki sobotniej nocy?, czy Billy?ego Boba Thorntona ze ?Złego Mikołaja?. To fascynujący facet, taki współczesny Hamlet ze swoim własnym kompleksem Edypa. Niezłe ziółko, ale jego historia, to tak naprawdę opowieść o kolesiu, który chce dorosnąć i zakochuje się. To nietypowa historia miłosna. Żeby wczuć się w rolę, Rockwell uczęszczał na spotkania dla seksoholików. ?Z początku nie rozumiałem Victora. Poszedłem na kilka spotkań, obejrzałem dokument o tym uzależnieniu i w kółko czytałem książkę Chucka. Dzięki temu udało mi się zbudować tę postać, zwłaszcza że Clark dokładnie mi wyjaśnił, czego oczekuje.? Rockwell nabył także nową umiejętność ? dławienie się na życzenie. ?To, co robi Victor jest intrygujące. Stawia się w sytuacji zagrożenia i upokorzenia, a dzięki niemu inni ludzie zostają bohaterami. Ratują mu życie, co poprawia im samoocenę, a Victor na swój pokręcony sposób przez chwilę czuje się mniej samotny.? Rockwell używał kawałków melona, ale ekipa była zdumiona jego poświęcenie,. ?On naprawdę się dławił!? ? opowiada Jonathan Dorfman. ?Wszyscy byliśmy gotowi na to, by przeprowadzić manewr Heimlicha.? Beau Flynn dodaje ?Bez przerwy krzyczeliśmy ?Cięcie!? bo baliśmy się, że Sam się udusi. To fenomenalny aktor ? trzymał wszystkich w napięciu, obawialiśmy się o jego życie. Jest dumny z tego, że sceny wypadły wiarygodnie. Kosztowało go to wiele wysiłku, pod koniec każdego dnia zdjęć był wykończony. Dzięki jego poświęceniu film jest realistyczny.? Mniej niebezpieczne były sceny, w których Rockwell zagrał z Anjelicą Huston ? swoją filmową matką, Idą. ?Jest niewiarygodnie utalentowana. To aktorka z prawdziwego zdarzenia.? ? komentuje Rockwell. Zdobywczyni Oscara, Anjelica Huston, kilkukrotnie zagrała już nietypowe matki ? między innymi w ?Naciągaczach? (?The Grifters?) [nominacja do Oscara], czy ?Pociągu do Darjeeling? (The Darjeeling Limited?), w którym jej synów zagrali Owen Wilson, Adrien Brody i Jason Schwartzman. ?Udław się? przedstawia nietuzinkowe oblicze matczynej miłości. Chuck Palahniuk opisuje Idę jako kobietę o tak niszczycielskiej naturze, że nigdy niczego nie stworzyła, nie wykształciła nawet własnej osobowości. Clark Gregg od początku widział w tej roli Anjelicę Huston. ?Ida potrafi być potworem. Anjelica nigdy nie bała się takich wyzwań. Tchnęła w tę postać życie. Zagrała kobietę, która kocha syna ponad wszystko, mimo że nie zawsze potrafi to okazać. Udało jej się uchwycić i przekazać ważne przesłanie naszego filmu ? że nawet skrzywdzeni i skomplikowani ludzie umieją kochać i być kochanymi. Byłem w szoku, że udało jej się tego dokonać.? Huston zainteresowała się tym projektem dzięki swojemu bratankowi. ?Jestem fanką ?Podziemnego kręgu?, ale kiepsko znałam książki Palahniuka. Bratanek zobaczył u mnie scenariusz do ?Udław się? ? powiedział, że to fantastyczna powieść. Już po pierwszym przeczytaniu scenariusza byłam zachwycona. Po trzecim wiedziałam, że muszę w tym zagrać.? Mimo, że w opowieści nie brakuje mrocznych momentów, Anjelica dostrzegła w niej to samo, co Gregg ? historię miłosną. ?Według mnie ?Udław się? opowiada o miłości, jej wynaturzeniach i o tym, czego po niej oczekujemy. Victor i Ida bez wątpienia bardzo się kochają, choć nie jest to prosta i cukierkowa miłość. Victor postrzega życie w taki, a nie inny sposób, bo ma chorą psychicznie matkę.? Huston od razu zafascynowała postać Idy ? dawnej rewolucjonistki bez zdolności wychowawczych, która popadła w demencję. ?Jest twarda, a jednocześnie wrażliwa, łatwo ją zranić.? ? zauważa Huston. ?To fantastyczna rola. Zagranie zarówno młodej, jak i starszej Idy było nie lada wyzwaniem.? Do podjęcia ostatecznej decyzji skłoniło ją to, że od razu zaufała Clarkowi Greggowi, mimo że to jego reżyserski debiut. ?To wrażliwy, ale i pewny siebie facet. Nam, jako aktorom, świetnie się z nim pracowało.? ? wspomina. Cieszyła ją także możliwość zagrania z Samem Rockwellem. ?Przypomina mi współczesnego Humphreya Bogarta. Jest pełen energii, to fascynujący aktor.? Matka nie jest jedyną kobietą, z którą Victor Mancini ma problemy. Uwielbia je, ma na ich punkcie obsesję, ale nigdy nie był typem, który się zakochuje. Aż nagle poznał doktor Paige Marshall, gotową na wiele, by ocalić Idę. Do roli Paige, twórcy szukali aktorki, która tchnie w tę postać zarówno humor, jak i rozbrajającą szczerość; będzie potrafiła kłamać jak z nut, ale i nie stroni od prawdy, a przy tym jest naprawdę seksowna. Wciąż przewijało się nazwisko Kelly Macdonald ? szkockiej aktorki, która zdobyła uznanie rolą w ?Trainspotting?Danny?ego Boyle?a, nominowano ją do Złotego Globu za rolę w ?Dziewczynie z kawiarni? (?Girl from the cafe?), a ostatnio wystąpiła w nagrodzonym Oscarem ?To nie jest kraj dla starych ludzi? (?No country for old men?) braci Coehn. Gregg mówi ?Zostałem jej fanem, gdy tylko obejrzałem ?Trainspotting?. Gdy zabieraliśmy się do ?Udław się?, Kelly pracowała w Stanach nad ?To nie jest kraj dla starych ludzi?. Od razu uznałem, że jest stworzona do roli Paige i będzie potrafiła zbudować silną, kobiecą postać, która uwolni Victora od duchów przeszłości. To świetna aktorka, a jedną z kluczowych spraw było to, by widzowie czuli, że Paige jest zupełnie inna od ludzi, których spotykał na swojej drodze Victor.? Do przyjęcia roli przekonał ją tkwiący w filmie humor. ?Czytając scenariusz śmiałam się do rozpuku? ? wspomina Macdonald. ?Mieszkałam wtedy u przyjaciółki i wciąż pytała, co czytam, bo słyszała mój śmiech zza ściany. Urzekł mnie humor i ekscentryzm historii, a przede wszystkim jej przesłanie.? Zaintrygowało ją także to, że Paige skrywa tajemnicę, a łączący ją z Victorem związek jest nietypowy. ?Ona bardzo przypomina Victora ? też jest skryta, ma problemy z zaufaniem. Są dziwną parą, ale łączy ich prawdziwe uczucie, które dopadło ich znienacka i zmieniło.? Macdonald była wniebowzięta mogąc zagrać u boki swej idolki, Anjelici Huston, ale większość scen, w których wystąpiła to aktorskie pojedynki między nią, a Rockwellem. Sam Rockwell uważa, że Macdonald stworzyła w tym filmie niebywałą kreację ? ?Dzięki niej, Paige ma w sobie kobiecą słodycz, mimo że według scenariusza to silna, trochę oschła osoba. Kelly dodała jej wdzięku.? Również Brad William Henke wniósł do swojej postaci coś od siebie. Znamy go z ról w ?Ty i ja, i wszyscy których znamy? (?Me and you and everyone we know?), czy ?Dalekiej północy? (?North Country?). W ?Udław się? wciela w się Denny?ego ? uzależnionego od masturbacji kiepskiego aktora, który uświadamia sobie jaką siłę ma miłość. Clark Gregg od początku widział w tej postaci potencjał. ?Początkowo wydaje się, że Denny to idiota, przygłupi kumpel Victora. Z czasem jednak okazuje się, że przechodzi nie mniejszą metamorfozę, a wręcz umożliwia Victorowi dalszy rozwój? ?wspomina reżyser. ?Od razu wyobraziłem go sobie jako dużego, choć wrażliwego faceta. Spodobał mi się kontrast między nim, a drobnym Victorem. Dzięki Bradowi między tymi dwoma postaciami wytworzyła się prawdziwa więź. Uchwycił więcej, niż oczekiwałem.? Dorfman dodaje ?Dla mnie Brad okazał się największym zaskoczeniem. Stworzył fantastyczną postać z krwi i kości.? Obsadę uzupełniają fantastyczni aktorzy drugoplanowi ? między innymi Joel Grey (zdobywca Oscara, a prywatnie ? teść Clarka Gregga) w roli Phila, Heather Burns, w roli szefowej Victora, Jonah Bobo, jako młody Victor, Viola Harris, która wcieliła się w rolę chorej psychicznie Evy, Bijou Philips - filmowa Ursula, Matt Malloy w roli detektywa, czy Gillian Jacobs wcielająca się w dziewczynę Denny?ego ? striptizerkę o pseudonimie Cherry Daiquiri. ?Brawa należą się także Clarkowi za to, że umiał poprowadzić tych wspaniałych aktorów. Moim zdaniem, głównym atutem filmu są niebanalne postaci ? to zasługa aktorów, ale i reżysera.? Gregg wcielił się także w rolę Lorda High Charliego pracującego w tej samej wiosce, co Victor. Reżyserował w kostiumie historycznym i jak sam przyznaje ? ?Czasem nie traktowano mnie serio. Nie dziwne, miałem na sobie pantalony i koszulę z żabotem.?
WIZUALIZACJA DŁAWIENIA
?Nawet największy szarak, może prowadzić sekretne życie. Taka perspektywa mnie pociesza.? -- Chuck Palahniuk Jak na film niezależny przystało, ?Udław się? nakręcono zaledwie w dwadzieścia pięć dni. Większość zdjęć odbyła się w hrabstwie Essex w New Jersey, które idealnie się do tego nadało ? znajduje się tam zarówno opuszczony szpital psychiatryczny, jak wioska kolonialna, czy zoo. Udało się korzystać z tych obiektów za darmo, tak jak z pozostałości planu ?Rodziny Soprano?, którą właśnie przestano kręcić. Producent Tripp Vinson wspomina ? ?Mieliśmy niewiarygodny fart. Nie stać by nas było na stworzenie podobnego planu, a okazał się bardzo pomocny.? Mimo ograniczeń budżetowych, Clark Gregg jest zadowolony z efektów pracy. ?Tim Orr [zdjęcia] i Roshelle Berliner [scenografia] spisali się świetnie. Udało im się stworzyć świat ?Udław się?.? Orr kręcił na taśmie szesnastomilimetrowej, ale chciał uniknąć typowego, ziarnistego efektu, z którego słyną filmy niezależne. Miał wizję, według której świat bohaterów był nieco fantastyczny. Beau Flynn komentuje ? ?Tim idealnie nadawał się do pracy nad tym filmem. Podobnie jak Clark, nie chciał by obraz był szary i stłumiony lecz pełen kolorów. Udało mu się osiągnąć idealną równowagę.? Gregg dodaje ? ?Praca kamery fenomenalnie oddaje kontrasty fabuły ? w jednej chwili obraz jest ziarnisty, a w następnej ? kolorowy i pełen życia.? Przed Roshelle Berliner było nie lada wyzwanie ? stworzenie wioski Dunsboro, w której pracuje Victor i szpitala świętego Antoniego, w którym leczy się Ida (opłacanego z pieniędzy zarobionych przez Victora na dławieniu się w restauracjach.) Pisząc o funkcjonowaniu Dunsboro, Palahniuk wzorował się na opowieściach przyjaciół, którzy pracowali w Disneylandzie. Pracownikom powtarza się tam, aby nigdy nie wychodzili z roli. Tak powstało miejsce pracy, w którym niesubordynację każe się zakuciem w dyby. Berliner miała szczęście ? w New Jersey do 2006 roku działał taki specyficzny, historyczny park rozrywki. Możliwość wykorzystania tej lokalizacji była prawdziwym zrządzeniem losu. Jak komentuje Vinson ? ?Roshelle spisała się świetnie. Idealnie oddała klimat takiego miasteczka; jednocześnie uchwyciła to, że podupada.? Za szpital świętego Antoniego posłużyło niemniej specyficzne miejsce ? opuszczony szpital psychiatryczny w Cedar Grave w New Jersey. Zbudowano go na przełomie XIX i XX wieku na ponad trzystu akrach ziemi. To ogromny obiekt ? postawiony z czerwonej cegły, w wiktoriańskim stylu; z własną elektrownią, pralnią, a nawet teatrem. W 2007 roku w okolicy otworzono nowy szpital, a Essex County Psychiatric Hospital zamknięto na dobre. Na jego miejscu mają powstać apartamentowce. Lokalizacja zapiera dech w piersiach i panuje w nim niesamowita atmosfera ? kilku członków ekipy twierdziło nawet, że widziało ducha? Dawni pacjenci w ramach terapii malowali mury, co zainspirowało Roshelle Berliner do stworzenia kilku dodatkowych malunków (niektóre są wyrazem uwielbienia dla Victora). Kolejnym niesamowitym miejscem okazał się kamienny dom, który Denny buduje ze swoją dziewczyną, Cherry Daiquri. Jak mówi reżyser ? ?To symbol ciężaru, jaki nosi każdy z nas. Denny okazuje się jedynym, który potrafi przekuć porażki w coś pozytywnego. Nie planuje, jak ten dom ma wyglądać ? w pewnym sensie pozwala mu przybrać kształt.? Kostiumografka, Catherine George, też musiała się napracować. Co prawda film jest komedią osadzoną w czasach współczesnych, ale? ?Pracownicy Dunsboro noszą stroje z czasów epoki kolonializmu, a jednocześnie cienko przędą, co widać także po kostiumach. Ważne było, by zachować równowagę? ? wspomina producent, Tripp Vinson. Bezcenni okazał się producent wykonawczy, a jednocześnie kierownik produkcji ? Mike Ryan. Jak mówi Beau Flynn ? ?Mike od razu powiedział, że zrealizowanie tego filmu nie będzie łatwe, ale on się tego podejmie. Świetnie się spisał.? Niemniej ważna była muzyka, którą skomponował Natan Larson (były gitarzysta zespołu Shudder to Think). Kontaktował się z Clarkiem Greggiem wyłącznie za pomocą telefonów i e-maili, nie spotkali się osobiście. Ścieżka dźwiękowa jest utrzymana w klimatach indie-rockowych, a twórcy szczególnie cieszyli się z tego, że udało im się na niej umieścić kawałek ?Reckoner? zespołu Radiohead. Okazało się, że pisząc ?Udław się?Chuck Palahniuk często słuchał Radiohead ? podobnie jak Clark Gregg, gdy pracował nad scenariuszem. Byli zachwyceni mogąc wykorzystać piosenkę ?Reckoner?. Jak komentuje Dorfman ? ?Wszyscy jesteśmy fanami Radiohead. Poczynając od ich kawałka, udało nam się stworzyć fajny, indie-rockowy album.? Produkcja miała się rozpocząć w lipcu 2007 roku. Kilka miesięcy później film zaakceptowano na Sundance Film Festival i twórców gonił czas. Jak wspomina Vinson ? ?Skończyliśmy w czwartek, a już w poniedziałek odbyła się pierwsza projekcja. Film świetnie przyjęto, to było niesamowite.? Palahniuk cały czas był dla twórców filmów wielkim wsparciem ? odwiedzał ich na planie, pojawił się także na premierze w Sundance. Jak mówi Dorfman ? ?To fantastyczny człowiek i jego pomoc była nieoceniona.? Dzięki obecności Palahniuka, Clark Gregg pamiętał o swojej podstawowej inspiracji ? pierwotnej reakcji na powieść. ?Dla mnie wszyscy bohaterowie ?Udław się? ? od Denny?ego, Cheery Daiquiri, przez Idę, aż po Victora ? to skrzywdzeni, cierpiący ludzi, którzy jednak pragną kochać i być kochanymi. Tyle, że próbują to osiągnąć w nietypowy sposób?.
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.