3 kobiety w różnym wieku/film/3+kobiety+w+r%C3%B3%C5%BCnym+wieku-2008-4730402008
pressbook
Inne
SYNOPSIS
Trzy kobiety z trzech różnych pokoleń - babka, matka i córka, każda zagubiona w swoim świecie. Przebojowa, 40-letnia Minou, konserwator dywanów, szuka swojej córki Pegah, która od kilku dni jest poza domem i nie odbiera telefonu. W międzyczasie Minou musi zawieźć chorą na amnezję matkę do lekarza. Po drodze jednak postanawia spotkać się z handlarzem, od którego chce odzyskać drogocenny, historyczny dywan obiecany wcześniej Narodowemu Muzeum Dywanów. Choć udaje jej się go odzyskać (a raczej bezczelnie zabrać) niebawem traci go z oczu, podobnie jak i matkę. W tym czasie Pegah wędruje przez pustynne tereny Iranu wraz z nowo poznanym autostopowiczem Babakiem, którego podwozi do pobliskich wykopalisk archeologicznych. Chłopak od razu zauważa zagubienie Pegah. Dla rozwiedzionej Minou bezskuteczne poszukiwania matki, córki i dywanu stają się pretekstem do rozmyślań nad własnym życiem. Dochodzi do wniosku, że tak naprawdę nie zna własnej córki. Podczas swych oddzielnych wędrówek, te trzy kobiety odnajdują wspólną tożsamość. Jednak czy te trzy generacje są w stanie odnaleźć się nawzajem, by ocalić swe dziedzictwo i dom rodzinny?
DYWAN JAKO WYRAZ KULTUROWEJ TOŻSAMOŚCI IRANU
Motywem łączącym każdą z trzech historii jest dywan, który pojawia się w życiu każdej z kobiet w innych okolicznościach. Dywan ma w Iranie szczególne znaczenie. To jeden z najważniejszych obiektów sztuki, mający ponadczasową wartość (analogiczną do wartości obrazów w kulturze Zachodu). Przez wieki kobiety własnoręcznie tkały dywany. Wplatały w nie motywy rodzinne, kulturowe, rodowe. W tkanie dywanu wkładały swe serce i duszę. W nim wyrażały bowiem swój talent, walory. Dywany symbolizowały ich osobowość, charakter, zdolności, temperament, stając się jedną z najcenniejszych rzeczy, jakie posiadały i ważną częścią ich wiana. W 3 kobietach w różnym wieku babka reprezentuje świat, kiedy powstawały dywany (obecnie tradycja ta zachowała się jedynie na wsi). Matka jest już tylko kontynuatorką tej pięknej tradycji, ale jedynie w sposób pośredni, zajmuje się bowiem konserwacją dywanów. Natomiast dla córki, reprezentującej pokolenie młodych, zbuntowanych Irańczyków o zupełnie innym światopoglądzie, ta tradycja jest już obca.
TRADYCJA A NOWOCZESNOŚĆ
Film pokazuje przepaść pokoleniową we współczesnym Iranie poprzez opowiedzenie przeplatających się historii córki, matki i babki ? reprezentujących trzy pokolenia irańskich kobiet, które pogubiły się w swych światach, będących odbiciem przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Chociaż każda z nich jest z innego pokolenia, w każdej z nich odbywa się wewnętrzna walka. Każda zakorzeniona jest jednocześnie i w przeszłości, i w teraźniejszości. Każda z nich zmuszona jest do kultywowania w sobie tradycji, od której uciec nie można, mimo że świat wokół się zmienia. Film w poruszający sposób pokazuje niepokój starszego pokolenia żyjącego przeszłością i niepotrafiącego odnaleźć się we współczesnych realiach Iranu. Babka wydaje się być całkowicie oddalona i zanurzona w przeszłości. Dywan, który ocaliła jej córka wywołuje w niej wiele wspomnień, sprawiając, że ta starsza kobieta mająca kłopoty z pamięcią, odbywa podróż śladami przeszłości. Matka reprezentuje pokolenie najbardziej ?zawieszone?. Minou próbując kontynuować dziedzictwo kulturalne, jednocześnie nie radzi sobie w realnym świecie. Należy do pokolenia Rewolucji Islamskiej. Mimo, że stała się niezależną, wielkomiejską, wytworną kobietą, jednocześnie ograniczona jest przez rodzinę i obowiązki. Pogubiła się w swym życiu i wciąż nie potrafi znaleźć porozumienia ani z matką, ani z córką. Kiedy szukając córki trafia na koncert jej przyjaciół - undergroundowego zespołu irańskiego, zdaje sobie sprawę, jak wielka luka dzieli ją od tego pokolenia. Córka należy już do nowych czasów. Ucieka z domu pełnego tradycji, by znaleźć własną drogę życiową i ambitnie zrobić coś nowego. Nieoczekiwanie jednak, jej podróż prowadzi ją do tradycji, z którą tak bardzo chciała zerwać.
KOMENTARZ REŻYSERKI
W 3 kobietach w różnym wieku zajmuję się trzema pokoleniami współczesnego Iranu, które szukają swej tożsamości u podstaw irańskiej kultury. Fabuła ma miejsce obecnie, we współczesnym Teheranie i opowiada o Minou, 40-letniej kobiecie, z życia której znikają nagle matka i córka. Czas spędzony na ich poszukiwaniu, staje się tak naprawdę czasem poszukiwania przez Minou samej siebie. Głównym założeniem filmu była opowieść o irańskim dywanie, który zawiera w sobie bogate, głębokie znaki irańskiej kulturalnej tradycji istotnej w życiu wszystkich Irańczyków, od przeszłości do teraźniejszości. W filmie pojawiają się trzy dywany symbolizujące pełny zakres irańskiej kultury wśród tych trzech generacji. Dywan, który został zgubiony symbolizuje zagubione więzi mojego ludu i różnych pokoleń. Te 3 kobiety portretują własne wątpliwości, poszukiwania i pragnienia poprzez ich niekończącą się podróż po różnych regionach Iranu. W tym filmie starałam się wyrazić obsesję tych 3 kobiet i 3 różnych pokoleń, opierając swą historię na realiach. Opowiadam o 3 kobietach, które zagubiły siebie i próbują wzajemnie się odnaleźć.
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.