PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=104277}
5,9 2 272
oceny
5,9 10 1 2272
Becket
powrót do forum filmu Becket

Niedostatki wynikają m.in. ze sposobu pokazania zachowań i wzajemnych relacji bohaterów, którzy są trochę zbyt archetypiczni, jakby żywcem wyjęci ze sztuki Szekspira. Nie ma tu natomiast próby oddania klimatu epoki, analizy dramatów ludzkich w kontekście dawnych, obcych nam czasów. Pod tym względem film zbliża się do produkcji hollywoodzkich, ukazujących ścieranie się ludzkich osobowości, dla których historia jest tylko jakimś tam tłem i nie ma w sobie żadnej egzotyki ani specyfiki, poza scenograficzną.
A propos scenografii, to tu też jest różnie. O ile romańska w wyrazie otoczka architektoniczna w zasadzie oddaje klimat epoki, o tyle rekwizyty z dziedziny rzeźby i malarstwa są momentami kuriozalne. Nagrobek biskupa w początkowych scenach filmu ma cechy formalne o wiele późniejszej rzeźby sepulkralnej - mógłby powstać gdzieś w XV w., a nie w XII, w którym toczy się akcja (kompletnie nie pasuje on do wystroju romańskiej krypty). W scenach rzymskich z kolei na ścianach są freski ewidentnie wzorowane na dziełach Giotta, który tworzył z górą 100 lat po okresie, którego dotyczy film.
Ale to tylko moje czepiactwo, które wynika z tego, że od kina europejskiego wymaga się więcej w kwestii oddania realiów historycznych. Tak czy siak pod tym względem „Becket” i tak zdecydowanie wyprzedza amerykańskie produkcje z tego czasu, które podejmując tematy historyczne szły na łatwiznę aż do bólu.

ocenił(a) film na 10
A_Doinel

Ze mnie żaden znawca ale czy nie istnieją (Lub nie istniały vide RF w wypadku nagrobków królów Francji ) pomniki nagrobne z tego czasu ?

ocenił(a) film na 6
Raedwald

istnieją, nawet wcześniejsze, ale wyglądały zupełnie inaczej - były bardziej hieratyczne, sztywne; fałdy szat były bardziej syntetyczne, a twarze nierealistyczne (w nowożytnym rozumieniu realizmu); jednym słowem były utrzymane w ówczesnej konwencji, którą określa się jako styl romański (we Francji w tym czasie rodzi się już wczesny gotyk). Rzeźba w nagrobku pokazanym w filmie jest realistyczna, cechuje ją finezja, 'walorowe' potraktowanie ciała i szat. Tego typu posąg mógł powstać najwcześniej pod koniec epoki gotyku, a cechy formalne wskazują już raczej na renesans (we Włoszech takie rzeczy zaczęły powstawać w XV w.). Takich byków scenograficznych jest w filmie więcej. Niestety. Gdzie byli konsultanci?
Ale to i tak pikuś w porównaniu z hollywoodzkim filmem Curtiza o św. Franciszku, gdzie akcja toczy się na przełomie XII/XIII w., a w jednym z pomieszczeń na ścianach freski ewidentnie nowożytne (na oko - XVII w.)...

A_Doinel

co to "fresk historyczny" ?

ocenił(a) film na 6
m_k_preis

tak określa się film epicki, zrobiony z rozmachem, ukazujący istotne wydarzenia historyczne, które dzieją się często na przestrzeni wielu lat. Porównanie do fresku jest tu nieprzypadkowe, bo w tej technice malarskiej było łatwiej (niż np. w obrazie sztalugowym) oddać dane wydarzenie z całym rozmachem, z wieloma postaciami, z potężną scenografią, często też z kontekstami odnoszącymi się do innych czasów i miejsc. Wynikało to z charakteru podłoża: ściany, sklepienia czy sufitu, gdzie było mnóstwo miejsca na rozwlekłe przedstawienia danego wydarzenia. O ile w malarstwie ta rozwlekłość odnosi się do płaszczyzny, to w filmie do czasu trwania - stąd freski historyczne to często filmy minimum 2-godzinne.

A_Doinel

6/10??? skąd sie biorą takie SMUTASY??

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones