PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=728720}

Szermierz

Miekkailija
6,7 1 646
ocen
6,7 10 1 1646
5,7 3
oceny krytyków
Szermierz
powrót do forum filmu Szermierz

Uwiódł mnie ten film. To jakiś rodzaj szarej baśni. Obraz, który w jednym zawarł fiński chłód i estetykę, estoński liryzm i rosyjską smutę. A do tego doskonałe tło muzyczne, piękne obrazy i nastrojowe kadry.

Jest tu i strach sytemu ZSRR i trudna historia czasów powojennych. Jest skomplikowana historia republik nadbałtyckich, w tym przypadku dotycząca Estonii i sentymentalna opowieść, której ważną częścią są dzieci. Jest rzadka, egzotyczna a jednocześnie arystokratyczna szermierka. Jest szczypta melodramatu.

Samotny bohater uciekinier, który dopiero na prowincji zaczyna odnajdywać sens swojej egzystencji ale także siłę na bunt przeciwko własnemu strachowi. Odnajduje inne wartości, które powodują, że już nie chce uciekać a swoim podopiecznym także jest coś zobowiązany. Czy odważy się jednak na leningradzkie ryzyko? W czasach stalinowskiego terroru i grozy NKWD?

Ciekawi sceneria dzieci z radzieckiej peryferii, które w zniszczonej i odrapanej sali odnajdują świat z innej bajki. Szermierkę - klasycystyczną dyscyplinę sportu. Fechtunek jest dla nich przygodą życia. Prawdziwym oderwaniem od przaśnej, ponurej, ubogiej rzeczywistości. A w przyszłości zaoferuje im może nawet awans społeczny. Ale rywalizacja i treningi pozwalają też być im lepszymi, mieć zajęcie, rozwijać się. Ładny jest też na tym tle motyw rywalizacji zespołowej. Outsiderzy z małego miasteczka przeciwko Moskwie, Leningradowi, Mińskowi, Krasnojarskowi. Prawdziwy Związek Republik..

Świetna postać dyrektora szkoła. Urzędnik systemu, stylistycznie przywodzący na myśl ponure postacie Jagody, Jeżowa czy Berii. Polityczny, małomiasteczkowy przedstawiciel systemu, który przede wszystkim nie chce kłopotów i zamieszania ale z chęcią pozbędzie się człowieka je sprawiającego. Intrygujący jest także jego komunistyczny akolita (Jaak Prints). Człowiek do zadań specjalnych, wręcz archiwalnych..

Co ciekawe aktorstwo nie jest w tym filmie porywające. To bardziej popis reżysera, mniej aktorów. Postacie są dobre ale teoretycznie skrojone w wielu momentach zbyt schematycznie. Trzeba natomiast mocno zaznaczyć, że wszystkie kreacje są wysmakowane pod względem wiarygodności wizualnej - zarówno stylizacji ubioru jak i wyglądu. Ogólnie silną stroną tego filmu jest także scenografia.

Warto też zauważyć, że jest to film, który w wielu momentach niebezpiecznie krążący wokół granicy oddzielającej kino ambitne od kina komercyjnego i często - niemal o włos - ale jednak jej chyba nie przekraczający. A może jednak o włos przekraczający? Wiele trudnych tematów i sytuacji jest jednak zbyt silnie ugładzonych.

W 2016 roku film był fińskim kandydatem do Oscara w kategorii najlepszego filmu nieanglojęzycznego a nawet dostał się do drugiego etapu wyboru (9 filmów z 81). Został także finalistą Złotych Globów w kategorii „Najlepszy film zagraniczny” (5 filmów)
Sądzę też, że wielbiciele kina rosyjskiego tudzież poświęconego klimatom rosyjskim (tak jak ja) pewnie będą go oceniali wyżej :)

............................................................ ............................................................ ..........
Film obejrzałem na 22. Festiwalu Filmowym „Wiosna Filmów” (Warszawa, IV.2016)

ocenił(a) film na 6
Gregory_deVar

Zaczarowałeś mnie tym co i jak napisałeś, na pewno obejrzę :)

ocenił(a) film na 9
Gregory_deVar

Piękna ta Twoja recenzja!
Zgadzam się z tym, co piszesz. Muszę jednak dodać, że akurat mnie gra aktorska (zarówno postaci dorosłych, jak i dzieci) bardzo podobała się i uważam, że była wiarygodna, świeża i pozwałała widzowi wniknąć bardzo mocno w świat przedstawiony.

Obejrzałam ten film wczoraj i ogromnie mi się podobał!

Gregory_deVar

Długo polowałam na ten film ale objerzałam, dokładnie uwiódł mnie ten film, a Pan Gregory_deVar uwiódł mnie swoją oceną filmu. pozdrawiam i zachęcam do obejrzenia filmu:)

ocenił(a) film na 8
Gregory_deVar

Bardzo fajna ocena, ale dam swoje 3 grosze. Film jest bardzo spokojny, zarówno aktorstwo jak i muzyka są bardzo powściągliwe. Taki motyw często widzimy w filmach dziejących sie w ZSSR. Przeważnie (tj. w amerykańskich i brytyjskich filmach) jaka powściągliwość wynika raczej z ogarniającej paranoi - źle mrugniemy to ktoś na nas doniesie. Chociaż strach bohatera przed wpadką jest widoczny to nie przytłacza on samej fabuły. Dzieci, które również dużo przeżyły zachowywały się powściągliwie. Dla mnie to składało się w pewną całość.

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones