Odkrycia na 31. Warszawskim Festiwalu Filmowym

Informacja nadesłana
https://www.filmweb.pl/news/Odkrycia+na+31.+Warszawskim+Festiwalu+Filmowym-113498
Ujawniamy tytuły, które składają się na tegoroczne Odkrycia – niekonkursową sekcję prezentującą intrygujące filmy twórców z całego świata, wyświetlane w tym roku na międzynarodowych festiwalach filmowych.
 
Alias Maria, reż. José Luis Rugeles Gracia, (Kolumbia, Argentyna, Francja 2015), 92 min.

W oddziałach partyzanckich w Kolumbii walczą tysiące nieletnich żołnierzy. 13-letnia Maria jest w partyzantce i ukrywa ciążę, bo jest to surowo karane. Konflikt zbrojny w Kolumbii widziany oczami żołnierki-dziecka. Festiwal: Cannes, sekcja Un Certain Regard.

Bob i jego drzewa / Bob and the Trees, reż. Diego Angaro, (USA, Francja 2015), 91 min.

Ekscentryczny drwal z Massachusetts wypowiada wojnę systemowi. Bob Tarasuk gra w filmie samego siebie. Festiwal: Karlowe Wary, Kryształowy Glob (Grand Prix) oraz Nagroda Jury Ekumenicznego.


Dawid / David, reż. Jan Těšitel, (Czechy 2015), 80 min.

Młody, lekko upośledzony mentalnie chłopak ucieka spod opiekuńczych skrzydeł rodziny i samotnie udaje się do stolicy w poszukiwaniu celu swojego istnienia. Festiwal: Karlowe Wary.

Deep Web, reż. Alex Winter, (USA 2015), 91 min.

Dokument odsłania kulisy jednego z najważniejszych wydarzeń związanych z cyberprzestępczością - aresztowania Rossa Williama Ulbrichta, znanego jako "Dread Pirate Roberts", twórcy i właściciela Silk Road - internetowego serwisu, gdzie sprzedawano m.in. narkotyki. W rolę narratora wcielił sie Keanu Reeves. Festiwale: SXSW w Austin i HotDocs w Toronto.

Dlaczego ja? / De ce eu?  / Why Me?, reż. Tudor Giurgiu, (Rumunia, Bułgaria, Węgry 2015), 130 min.

Oparta na faktach historia młodego, ambitnego prokuratora Cristiana Panaita. Dostaje sprawę, która dotyczy starszego kolegi oskarżonego o korupcję. Niebawem stanie przed trudnym wyborem między obywatelskim nieposłuszeństwem a konformizmem i rezygnacją z ideałów. Festiwal: Berlinale.

Fatima, reż. Philippe Faucon, (Francja 2015), 79 min.

Pochodząca z Afryki Fatima mieszka we Francji. Codziennie stawia na szalę własną godność i pracuje ponad siły, by zapewnić swoim córkom lepszą przyszłość. Scenariusz powstał na podstawie wspomnień Fatimy Elayoubi, która ponad 20 lat temu opuściła Maroko i zamieszkała pod Paryżem. Festiwal: Cannes, sekcja La Quinzaine des Réalisateurs.

Front w Dolinie Wakhan / Ni le ciel, ni la terre / The Wakhan Front, reż. Clément Cogitore (Francja, Belgia 2015), 100 min.

Pluton kapitana Bonassieu obozuje w afgańskiej dolinie. Pewnego dnia kilku żołnierzy znika bez śladu. Co się stało i dlaczego zaginieni mieli ostatnio identyczne sny? Festiwal: Cannes, sekcja Semaine de la Critique.

Łapacz snów / Dreamcatcher, reż. Kim Longinotto, (Wielka Brytania 2015), 98 min.

Brenda Myers-Powell przez 25 lat stała na ulicy jako uzależniona od narkotyków prostytutka. Dziś jako współzałożycielka organizacji "The Dreamcatcher Foundation" pomaga kobietom będącym ofiarami przemocy seksualnej, wyzysku i handlu. Festiwal: Sundance, nagroda za reżyserię.

Maryland / Disorder, reż. Alice Winocour, (Francja, Belgia 2015), 101 min.

Vincent, były żołnierz, cierpi na zespół stresu pourazowego. Ma ochraniać żonę bogatego libańskiego biznesmena, handlującego bronią. W roli Vincenta wystąpił Matthias Schoenaerts. Festiwal: Cannes, sekcja Un Certain regard.


Mewy / Chaiky / The Gulls, reż. Ella Manzheeva, (Rosja 2015), 87 min.

Elza, żona rybaka mieszka w Republice Kałmucji. Chce go zostawić, ale nie starcza jej odwagi. Poetycka opowieść, w której Kałmucja nie jest tłem, ale stanem umysłu. Festiwal: Berlinale, sekcja Forum.

Miasto – wyspa / Island City, reż. Ruchika Oberoi, (Indie 2015), 110 min.

Trzy historie z Mumbaju o kontroli i obawie przed jej utratą, pustce w codziennym życiu i miałkości relacji. Pełne emocji opowieści o współczesnym wielkim mieście, w których przeplatają się absurd, komedia i dramat. Festiwal: Wenecja, nagroda dla młodego reżysera.

Mój syn / Gluckauf  / Son Of Mine /, reż. Remy van Heugten, (Holandia 2015), 102 min.

Mocny dramat o trudnej relacji ojca i syna na tle holenderskiej prowincji Limburgia słynącej niegdyś z kopalń węgla. Świetna historia, aktorstwo i zdjęcia przypominają realistyczny styl filmów braci Dardenne. Festiwal: Rotterdam.

Muszę wiedzieć / Necesito Saber  / Need To Know, reż. Mariko Saga, Matias Rojas Valencia, (Chile, Francja 2015), 16 min.

Maria, lekarz z Santiago pracuje w wiejskim szpitalu w południowej części Chile. Gdy dwunastoletnia Paola pojawia się w szpitalu, Maria odkrywa przerażającą tajemnicę. Podejrzewając dramat rodzinny postanawia śledzić dziewczynę do jej domu. Festiwal: Cannes, sekcja La Quinzaine des Réalisateurs.

Parabellum, reż. Lukas Valenta Rinner, (Argentyna/Austria/Urugwaj 2015), 77 min.

Grupa przedstawicieli klasy średniej wyrusza na trening przygotowujący ich na przyjście końca świata. Czarna komedia mieszkającego w Argentynie reżysera austriackiego. Autorski film katastroficzny. Festiwal: Rotterdam.

Podziemne zapachy / Underground Fragrance, reż. Pengfei, (Francja/Chiny 2015), 75 min.

Wiosna w Pekinie. Yong Le sprzedaje meble z rozbiórek, ale nie wiedzie mu się najlepiej. Mieszka w przeznaczonym dla przyjezdnych z prowincji podziemnym schronie podzielonym na maleńkie pomieszczenia. Jak wszyscy sąsiedzi liczy na lepsze życie. Festiwal: Wenecja, sekcja Venice Days, nagroda FEDEORA (Europejskiej Federacji Krytyków Filmowych).

Przegrani / Karatsi / Losers, reż. Ivaylo Hristov, (Bułgaria 2015), 97 min.

Ujmująca opowieść o czwórce przyjaciół z prowincjonalnego miasteczka sfilmowana w czerni i bieli. Festiwal: Moskwa, trzy nagrody, w tym Grand Prix  - statuetka Złotego Świętego Jerzego.

Rosyjski dzięcioł / The Russian Woodpecker, reż. Chad Gracia, (Wlk. Brytania 2015), 80 min.

Jak daleko posuniesz się, by odkryć prawdę? Bohater na tropie mrocznych sekretów katastrofy w czarnobylskiej elektrowni, których ujawnienie może zagrozić jego życiu. Festiwal: Sundance, nagroda dla najlepszego dokumentu.

Ryuzo i siedmiu najemników / Ryuzô to 7 nin no kobun tachi / Ryuzo and His Seven Henchmen,  reż. Takeshi Kitano, (Japonia 2015), 125 min.

Emerytowany boss yakuzy przybywa na pomoc swojemu synowi. Obok niego do walki stają kompani sprzed lat. Staruszkowie nie są tak sprawni jak kiedyś, ale wciąż oddaliby za siebie życie. Festiwale: Montreal i Melbourne.


Strach / La peur / The Fear, reż. Damien Odoul, (Francja 2015), 93 min.

Młody żołnierz podczas pierwszej wojny światowej opisuje swoje doświadczenia w listach do ukochanej. 100 lat po tej wojnie reżyser wciąga widza w okopy i pokazuje uniwersalny portret żołnierza. Festiwal: Toronto.

Śpiący olbrzym / Sleeping Giant, reż. Andrew Cividino, (Kanada 2015), 89 min.

Podczas wakacji nad jeziorem, chłopięca rywalizacja zmieni bieg wydarzeń i uwolni skrywane emocje. Utarczki i sprzeczki przerodzą się w walkę, testującą granice przyjaźni… Festiwal: Cannes, sekcja Semaine de la Critique.

Tyle miłości /  Much Loved, reż. Nabil Ayouch (Maroko, Francja 2015), 108 min.

W muzułmańskim Maroku prostytucja jest nielegalna. Noha, Randa, Soukaina i Hlima narażone na fizyczną i psychiczną przemoc, zachowują godność i radość życia… Film został zakazany w Maroku, a reżyserowi i ekipie grożono śmiercią. Festiwal: Cannes, sekcja La Quinzaine des Réalisateurs.

Vice Versa / Haahayot Cahana / Vice Versa, reż. Amichai Greenberg. (Izrael 2015), 58 min.

W świecie, w którym fizyczny dotyk przed ślubem jest zakazany, przyszły rabin stanie przed decyzją, która może zaważyć na jego całym życiu. Festival: Palm Beach.

Wieczne życie / Das Ewige Leben / Life Eternal, reż. Wolfgang Murnberger, (Austria, Niemcy 2015), 120 min.

Bohater kryminalnych powieści Wolfa Haasa, Simon Brenner („Kostucha” WFF 2009), powraca, jako były już policjant do rodzinnego Grazu. Kilka dni później budzi się z kulą w głowie i zanikami pamięci. Nie mogąc liczyć na żadną pomoc, rozpoczyna prywatne śledztwo. Festiwal: Beaune - Międzynarodowy Festiwal Filmów Policyjnych, nagroda Prix Sang Neuf (Świeża Krew).

Ziemia i cień / La Tierra y La Sombra  / Land and Shade, reż. César Augusto Acevedo, (Kolumbia/Francja/Holandia/Chile/Brazylia 2015), 79 min.

Trudny powrót do rodziny po 17 latach. Alfonso wraca do rodzinnej wsi, gdzie niesprawiedliwość i wyzysk wpędzają mieszkańców w biedę i choroby. Najwyższej klasy kino artystyczne z gatunku "slow cinema". Festiwal: Cannes, nagroda Camera d'Or (za najlepszy debiut).
 

WFF odbywa się w Kinotece i Multikinie Złote Tarasy w dniach 9 -18 października 2015. Przedsprzedaż biletów na WFF rozpoczyna się w czwartek, 1 października, w Kinotece.

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones