Zanim odejdą wody/film/Zanim+odejd%C4%85+wody-2010-5307322010
pressbook
Inne
SYNOPIS
W filmie Todda Phillipsa Zanim odejdą wody Robert Downey Jr. i Zach Galifianakis wcielili się w role przypadkowych kompanów wyruszających wspólnie w niezwykłą podróż, która zmienia całe ich życie. Peter Highman (Downey Jr.) za pięć dni ma po raz pierwszy zostać ojcem. Spieszy się na samolot z Atlanty do domu, gdyż pragnie towarzyszyć żonie podczas porodu. Jego plany legną jednak w gruzach, gdy spotka początkującego aktora ? Ethana Tremblaya (Galifianakis), który namawia Petera na wspólną podróż autostopem. Okazuje się ona wyprawą w odległe rejony kraju, podczas której zniszczonych zostanie wiele samochodów i wiele przyjaźni, a Peter nieraz straci zimną krew. Film powstał na podstawie scenariusza Alana R. Cohena i Alana Freedlanda oraz Adama Sztykiela i Todda Phillipsa, w oparciu o powieść Cohena i Freedlanda. W Zanim odejdą wody grają również: Michelle Monaghan (Moja dziewczyna wychodzi za mąż), nominowana do Oscara Juliette Lewis (Przylądek strachu, Dziewczyna z marzeniami) oraz zdobywca Oscara Jamie Foxx (Ray). Producentami filmu są Todd Phillips i Dan Goldberg, którzy wcześniej współpracowali przy produkcji Kac Vegas. Producentami wykonawczymi są Scott Budnick, Thomas Tull i Susan Downey. Na planie filmu ponownie spotkała się niezwykle kreatywna ekipa filmowa z Kac Vegas, łącznie z operatorem filmowym Lawrence?em Sherem, kierownikiem produkcji Billem Brzeskim, montażystką Debrą Neil-Fisher i projektantką kostiumów Louise Mingenbach. Warner Bros. Pictures we współpracy z Legendary Pictures przedstawia film Zanim odejdą wody, wyprodukowany przez Green Hat Films, w reżyserii Todda Philipsa. Film jest rozpowszechniany przez Warner Bros. Pictures, Warner Bros. Entertainment Company.
O FILMIE
?To prosty pomysł ? dwaj niedopasowani faceci zostają zmuszeni do wspólnej podróży samochodem? ? mówi reżyser i współscenarzysta filmu Zanim odejdą wody Todd Phillips. ?Robert Downey Jr. gra Petera Highmana ? architekta, który wraca do Los Angeles z podróży służbowej do Atlanty. Spieszy się, bo jego żona spodziewa się pierwszego dziecka, a zbliża się termin porodu. Wszystko idzie dobrze, dopóki nie spotyka na swojej drodze niedoszłego aktora Ethana Tremblaya, przez którego obaj zostają wyrzuceni z samolotu i ukarani zakazem latania w najbliższej przyszłości?. Od tej pory już nic nie jest ?proste?. Peter, który nie ma gotówki, środków na karcie kredytowej, dowodu tożsamości ani czasu, jest zmuszony pojechać do domu z człowiekiem, którego wolałby stłuc na kwaśne jabłko ? Ethanem. Mężczyzna, który wpędził Petera w tarapaty, siedzi teraz za kierownicą wynajętego samochodu i proponuje mu fotel pasażera. I choć wcale nie jest to dobre rozwiązanie, Peter nie ma innego wyjścia. Mimo że na początku Ethan cieszy się z towarzystwa, szybko przekonuje się, że jego spięty, nerwowy kompan nie będzie najlepszym partnerem do gry w dwadzieścia pytań i ? w przeciwieństwie do niego samego ? nie lubi zdawać się na łaskę losu. Natomiast Peter spostrzega, że właśnie połączył siły z człowiekiem, który może zniszczyć mu życie na więcej sposobów, niż potrafi sobie wyobrazić. ?Gdyby naprawdę był wśród nas ktoś taki jak Ethan, już dawno zostałby uduszony we śnie? ? oznajmia Downey. ?Jest niczym promień lasera, który skupia się akurat na tym, co najskuteczniej doprowadza cię do szału. Kimś, kto zje cały talerz gofrów, zanim powie, że ma alergię na gofry. Jestem pewien, że wiele osób zna takiego człowieka ? wręcz stworzonego do tego, by grać im na nerwach. Trzeba jednak przyznać, że Peter z natury ma wybuchowy temperament. ?Jest drażliwym, apodyktycznym, skłonnym do krytykowania innych facetem, który nie radzi sobie z panowaniem nad złością. A kto lepiej pomoże mu stawić czoła tym problemom niż Ethan Tremblay? Peter, który nawet w zwykłych sytuacjach jest nerwowy, teraz po raz pierwszy ma zostać ojcem, a do tego trafia w sam środek tego koszmaru, więc jest poirytowany do granic możliwości? ? dodaje Downey. Z kolei postać Ethana ukazuje nowe znaczenie pojęcia ?bycia na luzie?. Zach Galifianakis, który wciela się w rolę tego człowieka, przyciągającego kłopoty jak magnes, zauważa: ?Nic nie robi na nim wrażenia, żadna obelga go nie dotyka. Ethan żyje we własnej głowie. Nie ma talentu i jedzie do Hollywood, aby zbić na tym majątek. Tych dwóch spotyka się podczas serii niefortunnych zdarzeń, które są wyłącznie winą Ethana ? a on kompletnie nie zdaje sobie z tego sprawy. Później wszystko, co złe, także dzieje się z jego winy. Wszystko?. Phillips opowiada: ?Przy filmach takich jak ten ludzie zwykle powołują się na szczególną więź między aktorami. Mówią, że kluczem do ich powodzenia jest nić porozumienia między dwoma głównymi bohaterami. Ja uważam, że tym, co napędza Zanim odejdą wody, jest raczej nić niezrozumienia. To, że jest dwóch facetów, których nie łączy absolutnie nic i którzy bez przerwy się kłócą, wytwarza zarówno napięcie, jak i komizm?. Dan Goldberg, który produkuje wszystkie pełnometrażowe filmy Phillipsa od czasu ich współpracy przy hicie komediowym Ostra jazda z 2000 roku, mówi: ?Ta podróż toczy się własnym rytmem, w miarę jak jedno zdarzenie po drugim spowalnia ich po drodze?. Ale przemieszczając się z jednego końca kraju na drugi, Peter i Ethan odbywają także inną, jeszcze bardziej nieprzewidywalną podróż ? taką, podczas której jeden i drugi dowie się wiele nie tylko o swoim towarzyszu, ale także o sobie samym. Pod warunkiem, że obaj ją przeżyją. Scott Budnick, producent wykonawczy filmu, mówi: ?W tej opowieści są prawdziwe emocje i prawdziwe problemy, a Robert i Zach fenomenalnie uporali się z zadaniem oddania zarówno humoru, jak i emocji. Moje ulubione komedie to te z sercem?. Choć Ethan bywa wyjątkowo irytujący ? jak choćby wtedy, gdy niewłaściwie zarządza pieniędzmi, nie korzysta z przerw na pójście do toalety czy stacza samochód z wiaduktu ? Phillips przyznaje, że ma też pozytywne cechy, takie jak ?szczerość, niewinność i coś bardzo ludzkiego, co sprawia, że można się z nim utożsamić i kibicować mu mimo wszystko. Ethan to złożony bohater. Niedawno stracił ojca, który był jego najlepszym przyjacielem, i wciąż nie potrafi pogodzić się z jego śmiercią. Wszystko, co robi, podszyte jest desperacją i chęcią dogodzenia każdemu do takiego stopnia, że, próbując się z kimś zaprzyjaźnić, za bardzo się stara?. ?Wiele rzeczy robi tylko po to, by uniknąć samotności? ? uzupełnia Galifianakis. Natomiast Peter może wydawać się pewnym siebie, przebojowym człowiekiem, który musi mieć wszystko pod kontrolą, ale ? jak opowiada Adam Sztykiel, partner Phillipsa przy tworzeniu scenariusza ? ?czuje się, że jego zachowanie wynika z emocji i problemów, z którymi musi się uporać, a które są ukazane w opowieści. Pod maską samca alfa tkwi bezbronność i lęk przed odpowiedzialnością za dziecko?. ?Jako ojciec ? mówi Downey ? wiem, że najważniejsze pytanie brzmi: ?jak poradzę sobie z opieką nad kimś, nie mając żadnego doświadczenia???. Ten temat rozwinęli scenarzyści Alan R. Cohen i Alan Freedland, którzy także mieli udział w tworzeniu opowieści. ?Peter czuje się komfortowo, kiedy sprawuje kontrolę. A wszystko, co dzieje się w tym filmie, łączy się z utratą kontroli ? począwszy od jego niemożności powrotu do domu, skończywszy na poważniejszej kwestii gotowości do zostania ojcem? ? mówi Cohen. ?Chcieliśmy umieścić go w sytuacji, w której musi przemierzyć kraj w towarzystwie kogoś, kto sam jest praktycznie dzieckiem? ? dodaje Freedland. Ból, stres i frustracja Petera prawdopodobnie nie zmniejszyłyby się, gdyby wiedział, że mają one sens. Mimo to... ?Czytając scenariusz, byłam wzruszona? ? wspomina producentka wykonawcza Susan Downey. ?Jest bardzo zabawny, a przy tym bardzo ludzki. Komedie powinny się na tym opierać, podobnie jak dramaty powinny mieć w sobie szczyptę humoru. W Zanim odejdą wody poprzez znajomość z Ethanem Peter odkrywa swoją ludzką stronę i przygotowuje się na narodziny własnego dziecka. Staje się mężczyzną, zanim zostaje ojcem?. Mimo ?nici nieporozumienia?, którą Phillips obmyślił dla swoich bohaterów, Galifianakis i Downey od początku doskonale się rozumieli. Downey dobrze pamięta ich pierwsze spotkanie. ?Byłem w Venice w Californii, gdy podszedł do mnie jakiś dziwny facet i powiedział ?Cześć, chyba gram z tobą w filmie?. Pomyślałem wtedy: ?Chyba będę musiał go uderzyć?. A potem zdałem sobie sprawę: ?O Boże, przecież to Zach!??. ?Później zaprosiłem go do siebie na kolację, żebyśmy mogli omówić scenariusz? ? ciągnie Downey. ?Zapytałem go, czy musi stosować się do jakichś wskazówek żywieniowych, a on wysłał mi spis produktów, których będzie potrzebował, takich jak woda butelkowana z Barstow. Uwielbiam tę listę. Odczytuję ją gościom na przyjęciach?. ?Na planie opiekowaliśmy się sobą nawzajem ? na przekór temu, co działo się w filmie. Każdego ranka rozmawialiśmy o tym, jak dobrze zagrać scenę. Było świetnie. Spędzanie czasu z prawdziwym aktorem podnosi twój poziom? ? mówi Galifianakis. ?Moja reakcja na dany projekt zależy od możliwości obsadzenia filmu? ? mówi Phillips. ?Od razu patrzę na film z perspektywy dobierania obsady. Przy Zanim odejdą wody wiedziałem, że jeśli uda mi się zaangażować Roberta i Zacha, maksymalnie wykorzystamy potencjał filmu?. Przy Zanim odejdą wody Phillips współpracował z Galifianakisem po raz drugi ? po jego przełomowej roli w ubiegłorocznym hicie Kac Vegas, który okazał się najbardziej kasową komedią wszech czasów przeznaczoną dla widzów powyżej siedemnastu lat. Mówi: ?Przypadliśmy sobie do gustu, bo Zach wie, że rozumiem jego poczucie humoru ? a potrafi ono być dość szokujące?. Jednak w Zanim odejdą wody Galifianakis buduje postać, która wymaga dużej dozy subtelności. Budnick zauważa: ?Zach rozpracował każdy niuans osobowości Ethana Tremblaya i ustalił każdy szczegół ? jak Ethan będzie chodził, mówił, myślał. Wszystko to widać w każdym momencie, gdy pojawia się na ekranie?. A jednocześnie jego gra ma w sobie coś nieprzewidywalnego. ?Zach wnosi ze sobą wrażenie spontaniczności i jakiegoś niebezpieczeństwa. Uważam, że najlepsze komedie mają taką ukrytą nutę niebezpieczeństwa ? nigdy nie wiadomo dokładnie, co się stanie, co ktoś powie albo zrobi. W tym sensie jest on doskonałym aktorem komediowym? ? mówi Phillips. A w Zanim odejdą wody trafia na godnego współzawodnika ? Downeya. ?Robert jest nie tylko światowej klasy aktorem, ale jest także z natury zabawny. Nigdy nie obsadziłbym go w roli normalnego faceta, który ma stanowić kontrast dla komika? ? mówi Phillips. ?W Zanim odejdą wody nie ma takiego normalnego faceta, bo oboje są na swój sposób wypaczeni. Piękno wspólnej gry Zacha i Roberta polega na tym, że obaj są zabawni, ale ich humor pochodzi z innych źródeł, a ich style są tak różne, że nie wykorzystujemy ciągle tych samych rozwiązań?. Downey, Galifianakis, Phillips i Sztykiel ?rozłożyli scenariusz na części i złożyli go z powrotem? ? mówi Goldberg. ?Każdego dnia pojawiały się nowe rzeczy, które wzruszały mnie i rozśmieszały. Myślę, że widzowie filmu dostrzegą oblicza Roberta i Zacha, których wcześniej nie widzieli, i że będą zaskoczeni. Jako filmowiec zawsze na to liczę?. Phillips docenia sam proces powstawania filmu. ?Tak wiele zabawnych rzeczy dzieje się na planie? ? mówi i ilustruje to przykładem sceny przy schowku w samolocie. ?To się po prostu stało, kiedy oglądaliśmy rozplanowanie miejsc siedzących i schowek nad fotelami i zdaliśmy sobie sprawę, że możemy zbliżyć ich do siebie na małej przestrzeni. Zach zaproponował: ?Może otrę się o niego, sięgając do schowka??. A ja na to: ?Może najpierw podciągniesz koszulę, żeby wytrzeć nią okulary, tak żeby obnażyć brzuch??. Komedia to nie matematyka ? to jazz?. Robert Downey Jr. opowiada: ?Rozpoczynam każdy dzień od zastanowienia się, co się stanie, jeśli zrobię coś zgodnie z planem, a co ? jeśli zrobię fikołka i dodam od siebie coś nieoczekiwanego. Nasz plan żył ? tak samo jak człowiek ? i przez cały czas się rozwijał. Wspaniałe i zabawne w Toddzie jest to, że czasami jest przy nim tak nieprzyzwoicie, że aż robi się przyzwoicie?. Z tym punktem widzenia zgadza się Galifianakis, który tak samo jak reżyser docenia to, co ?nieprzyzwoite?. ?Todd i ja mamy takie samo poczucie humoru. Lubimy rzeczy, które mają w sobie element tabu ? rzeczy, które są zabawne właśnie dlatego, że nie należy się z nich śmiać. Jako komik uwielbiam, kiedy widzowie wybuchają śmiechem, zanim zdadzą sobie sprawę, że może nie powinni byli tego robić, i zaczynają mieć wątpliwości?. ?Nie twierdzę, że nie można poczuć się zgorszonym czymś, co Todd albo ja robimy w filmie? ? ciągnie z udawaną troską. ?Sam nierzadko bywam zgorszony tym, co robię w filmach?. ?W filmach drogi lubię to, że bohaterowie pracują bez siatki bezpieczeństwa. Zostawiasz ich samych i mówisz: ?radźcie sobie?? ? opowiada Phillips. ?Nie masz wsparcia w postaci przyjaciół i rodziny. Ludzie pojawiają się w twoim życiu na intensywne, ale ulotne chwile?. W Zanim odejdą wody pojawia się zatem cały wachlarz bohaterów drugoplanowych, z którymi Peter i Ethan przeżywają niezapomniane, a nierzadko pouczające momenty. Pierwszą z postaci jest Heidi, pracująca na własny rachunek dostawczyni produktów medycznych o wątpliwych zdolnościach rodzicielskich, którą Ethan odwiedza w jej domu w Birmingham, aby zaopatrzyć się w ?lekarstwo na jaskrę?. To jeden z serii wypadów, przez które bohaterowie zbaczają z obranego kursu. Heidi gra Juliette Lewis, która po raz trzeci wystąpiła w filmie Phillipsa. Koncertowała akurat w Londynie ze swoim zespołem, kiedy zadzwonił do niej reżyser. ?Umówiliśmy się, że między koncertami w Londynie i w Helsinkach pojadę na parę dni do miasta, którego istnienia nawet nie podejrzewałam ? Las Vegas w stanie Nowy Meksyk ? by zagrać dilerkę marihuany? ? wspomina. ?Kiedy dzwoni Todd, wszystko opiera się na zaufaniu. Nie znam roli, nie wiem, czego ode mnie oczekuje, ale wiem, że będzie to dobre i zabawne?. Zdobywca Oscara Jamie Foxx, który ostatnio grał u boku Downeya w Soliście, wciela się w rolę Darryla, kolegi Petera ze studiów, który teraz mieszka w Dallas. ?To był prawdziwy wyczyn, żeby zaangażować Jamie?ego do roli kolegi Petera ? i, jak twierdzi Ethan, być może prawdziwego ojca jego dziecka, które ma się niebawem urodzić? ? mówi Robert Downey Jr., odwołując się do jeszcze jednej rzeczy, którą Ethan doprowadza Petera do szału. Kilka minut po wejściu do domu Darryla Ethan dostrzega kilka zdjęć, zadaje kilka pytań, dodaje dwa do dwóch i wychodzi mu pięć. ?Dowiaduje się, że Darryl jest blisko z żoną Petera i wyciąga różne wnioski. Następnie zasiewa ziarno wątpliwości w głowie Petera? ? opowiada Phillips. ?Darryl pojawia się, aby wyświadczyć tym dwu przysługę, i wszystko idzie świetnie... ale do czasu. Potem wszystko bardzo szybko staje się dziwaczne? ? mówi Foxx o kolejnej scenie, w której Pether i Ethan znów lądują na autostradzie. ?Pracując z Robertem, Zachem i Toddem, nigdy nie wiadomo, czego się można spodziewać, ale ma się pewność, że będzie to szalone, kreatywne, pełne współdziałania doświadczenie?. Podróżnicy natykają się również na choleryka z Western Union, granego przez Danny?ego McBride?a; wzorowego pracownika ochrony lotniska, którego gra nagrodzony Grammy producent i wykonawca muzyki hip-hopowej oraz aktor RZA; a także wyjątkowo obojętnego agenta amerykańskiej Agencji Bezpieczeństwa Transportu, w roli którego wystąpił Matt Walsh ? lekarz pogotowia z filmu Kac Vegas. Tymczasem w Los Angeles powrotu Petera z niecierpliwością wyczekuje jego żona Sarah, grana przez Michele Monaghan, która wystąpiła u boku Downeya po raz pierwszy od czasu ich współpracy przy thrillerze komediowym Kiss Kiss, Bang Bang z 2005 roku. ?Sarah jest w pierwszej ciąży od około ośmiu miesięcy dwudziestu dziewięciu dni i naturalnie bardzo się denerwuje? ? opowiada Monaghan. ?Jej mąż nie dość, że ?zaginął w akcji?, to jeszcze podróżuje po kraju z człowiekiem, którego jedynym zmartwieniem jest znalezienie kogoś, kto zrobiłby mu trwałą! I wygląda na to, że dziecko pojawi się w domu wcześniej niż tatuś?. Ethan ma już jednego towarzysza: buldoga francuskiego imieniem Sonny, który ? gdy okoliczności zmuszą mężczyzn do wspólnej podróży wynajętym samochodem ? staje się trzecim uczestnikiem wyprawy, a przy tym pozostaje ostoją spokoju wśród narastającego chaosu. Rola Sonny?ego, choć bezsprzecznie męska, niemal w całości przypadła młodej buldożce wytresowanej przez Marka Hardena z firmy Boone?s Animals for Hollywood. Psa do scenariusza wprowadzono, gdy Phillips postanowił jeszcze bardziej wzmóc napięcie między głównymi bohaterami i wymyślił, że jeden z nich powinien być miłośnikiem psów, a drugi... niekoniecznie. Przeglądając stronę internetową firmy tresera zwierząt Boone?a Narra, reżyser odnalazł to, czego szukał, u Bodiego ? dorosłego buldoga francuskiego płci męskiej z charakterystycznymi dla tej rasy dużymi uszami, szeroko otwartymi oczami i zabawną miną. Niestety, ważący niemal 12 kilo Bodie był zbyt ciężki, aby można go było bez przerwy nosić na ramieniu, więc ? zaledwie kilka tygodni przed rozpoczęciem zdjęć ? Harden przeprowadził zakrojoną na szeroką skalę akcję poszukiwawczą o ściśle określonym celu: należało znaleźć buldoga francuskiego w wieku od sześciu do dziesięciu miesięcy, o kremowej sierści, nieco poniżej normalnej wielkości. Na początku szukał psa w schroniskach, następnie skontaktował się z ogólnokrajową siecią hodowców, aż wreszcie znalazł kogoś, kto miał dorosłą buldożkę ważącą niecałe 7 kilo. Choć Galifianakis żartuje, że Sonny została wytresowana tak, aby zasypiać na dźwięk słowa ?akcja?, Harden twierdzi, że to nie jego zasługa, a sprawa jej łagodnego usposobienia: ?To po prostu grzeczny, spokojny pies. Nie denerwuje się. Myślę, że szybko zorientowała się, że większość jej ujęć trochę potrwa, więc równie dobrze może się zdrzemnąć?. Galifianakis, który zaprzyjaźnił się z psią aktorką mimo alergii, wyznaje: ?Trochę zazdrościłem jej umiejętności zasypiania w pracy. Poza tym chrapie zupełnie jak ja?. Choć Sonny doskonale prezentowała się przed kamerami, z jednym trikiem nie dawała sobie rady. Na jeden dzień zastąpił ją zatem Bodie. Harden opisuje, w jaki sposób trik znalazł się w filmie. ?Buldogi francuskie nie są w stanie wyczyścić się w pewnych miejscach, w przeciwieństwie do innych psów. Nie wiem, czy winne są ich krótka szyja i szerokie barki, ale nie potrafią obrócić głowy do tyłu?. Z tego powodu niektóre używają łap: ?To naturalne zachowanie, które Bodie spontanicznie zademonstrował Toddowi podczas naszej pierwszej rozmowy? ? wspomina trener. ?Gdy tylko to zobaczył, nie było odwrotu. Powiedział: ?O Boże, da się go tak wytresować???. ?Uwielbiam komedię slapstickową? ? oświadcza Phillips, który w Zanim odejdą wody rozszerza definicję komedii slapstickowej, włączając do filmu pościg na autostradzie z udziałem wielu pojazdów, scenę z koziołkującym autem i strzelaninę z rozwścieczonymi agentami straży granicznej. ?Lubię włączać szokujące momenty, które sprawiają, że widz zawoła: ?Chwileczkę, a to skąd się wzięło??? ? ciągnie Phillips. ?Sekwencję z samochodem kręciliśmy w Las Cruces w Nowym Meksyku. Pozwolono nam przedrzeć się przez wiadukt i wylądować na drodze pod spodem. Zamknęliśmy autostradę na kilka dni, aby przygotować to i nakręcić, ale prawda jest taka, że nigdy nie wiadomo, jak zakończy się taki wyczyn. Ustawiliśmy zatem cztery czy pięć kamer i zdaliśmy się na żywioł. Samochód wylądował z powrotem na kołach, ale byliśmy przygotowani na to, że może zrobić wszystko?. Kręcenie Zanim odejdą wody samo w sobie było podróżą przez kraj. Zdjęcia plenerowe rozpoczęły się w Atlancie i okolicach, a następnie w miarę rozwoju akcji przesuwano się na zachód. Twórcy filmowali w Dallas, w głębi Teksasu oraz w różnych miejscach w Nowym Meksyku, takich jak Las Vegas i Santa Fe, do których wyjeżdżali z bazy w Albuquerque, aż wreszcie dotarli do Kalifornii. ?Wedle scenariusza muszą przejechać przez kraj w ciągu kilku dni, więc żeby to miało sens, trzeba było wybrać trasę południową, która nie jest tak długa jak szlak prowadzący przez północne stany? ? mówi scenograf Bill Brzeski. Specjalna jednostka śmigłowcowa została zaangażowana do nakręcenia kluczowej sceny w Wielkim Kanionie, w której Peter i Ethan siedzą na krawędzi urwiska, patrząc na rzekę Colorado daleko w dole. Między ujęciami zjechały tam autobusy pełne turystów z całego świata, a ekipa zaniepokoiła się, czy aby nie przestaną patrzeć pod nogi, gdy tylko dostrzegą Downeya i Galifianakisa. Na scenę na lotnisku, która otwiera film, złożyło się kilka elementów. Model pokładu samolotu skonstruowano w hali 11 studia Warner Bros.; chodnik, przy którym parkują Peter i Ethan, sfilmowano na lotnisku Ontario Airport w Kalifornii, a punkt odpraw i inne wnętrza terminalu zbudowano w Georgia World Congress Center w Atlancie. Wśród pozostałych plenerów w Georgii znalazły się: teren budowy w dzielnicy Buckhead w Atlancie; restauracja Waffle House i fragmenty autostrady nr 27 w Bremen; różne miejsca wzdłuż autostrad międzystanowych nr 75 i 675 oraz wewnątrzstanowych GA 20 i Metropolitan Parkway; szpital Gwinnett Medical Center w Lawrenceville; budynek 1010 Condos przy historycznej ulicy Peachtree Street w Atlancie, a także niedawno zlikwidowany przydrożny parking przy autostradzie nr 985. Dom Darryla w Dallas był połączeniem fasad sfilmowanych w Buckland w Georgii i wnętrz z Encino w Kalifornii. ?Nigdy nie jesteśmy naprawdę tam, gdzie rzekomo toczy się akcja? ? mówi Brzeski. ?Las Vegas w Nowym Meksyku zbudowano na przełomie wieków i ani trochę nie wygląda ono jak miasto, jakiego można byłoby się spodziewać w Nowym Meksyku. Jest tam dużo wiktoriańskiej architektury, która nie ma wiele wspólnego z typowym krajobrazem Santa Fe, więc to miejsce mogło zastąpić niemal każde małe amerykańskie miasteczko ? nieważne, czy to w Teksasie, czy w Ohio. W naszym filmie zagrało Alabamę, w której znajduje się dom Heidi?. W tym leżącym na Południowym Zachodzie mieście zbudowano także jeden z większych planów zdjęciowych: punkt kontroli granicznej na granicy z Meksykiem, który skonstruowano na wiadukcie ponad drogą nr 25. Brzeski wraz zespołem ustawił pod nim obóz przyczep wzorowanych na pojazdach meksykańskiej służby celnej. Zbudowano również wnętrze punktu kontroli i przyczepy, a także platformę kardanową, używaną w scenach akcji. Inna obrotowa platforma, nazywana przez jednego z członków ekipy ?rożnem samochodowym?, została zaprojektowana specjalnie do sceny, w której Peter i Ethan wybierają się wynajętym subaru na iście zawrotną przejażdżkę. Wszystkie te przygody dają się we znaki pozbawionemu bagażu Peterowi, który jest zmuszony odbyć całą podróż w jednym ? coraz bardziej pogniecionym, podartym i poplamionym ? garniturze. Dla projektantki kostiumów Louise Mingenbach oznaczało to przygotowanie dwudziestu wersji garnituru w pięciu podstawowych fazach zniszczenia. ?Ta opowieść rozwija się poprzez ubranie Petera? ? mówi. Większą inwencją Mingenbach mogła wykazać się przy strojach Ethana. Zrobiła burzę mózgów z Galifianakisem, który, jak twierdzi, ?nie ma w sobie ani trochę próżności. Niektórzy aktorzy chcą zawsze wyglądać pięknie, ale nie Zach. On założy wszystko, co pasuje do jego bohatera, nawet jeśli są to o dwa numery za małe marmurkowe dżinsy?. ?Bardzo lubię wyglądać źle w filmach? ? potwierdza Galifianakis. ?Na początku Ethan był ubrany jak hipis, ale wolałem, aby wyglądał bardziej artystycznie ? a raczej zgodnie z tym, co on uważa za artystyczne. Ma trwałą, nosi buty do tańca i naprawdę okropne przyciasne jeansy oraz szal. Chce być aktorem i wydaje mu się, że tak właśnie ubierają się aktorzy?. Zanim odejdą wody jest piątym filmem Phillipsa, przy którym współpracuje on z Mingenbach. Projektantka opowiada: ?Mam wspaniały zespół. Właściwie od początku kariery pracuję z tymi samymi ludźmi. Wymyślamy coś szalonego, a potem patrzę na nich i pytam: ?Uda nam się to zrobić???. Wśród dawnych współpracowników, którzy ponownie spotkali się z reżyserem na planie Zanim odejdą wody, znaleźli się też operator kamery Lawrence Sher, montażystka Debra Neil-Fisher oraz autor muzyki Christophe Beck. Jak zauważa Scott Budnick: ?Zanim odejdą wody powstał w dziesiątą rocznicę Ostrej jazdy, pierwszego filmu Todda i zarazem mojej pierwszej pracy po studiach. Ostrą jazdę kręciliśmy od września do grudnia 1999 roku, a Zanim odejdą wody ? od września do grudnia 2009 roku?. Philips uważa, że jest to gatunek pełen możliwości. ?Miałem kilka dziwnych sytuacji w drodze? ? wyznaje pochodzący z Los Angeles scenarzysta Adam Sztykiel, który pod pewnymi względami utożsamiał się z Peterem. ?To żyjący nieco pod kloszem facet, który nie miał nigdy do czynienia z trzema tysiącami mil na wschód od swojego domu. Zabawnie było wygonić go spod tego klosza. To bywa nieprzyjemne, ale pozwala lepiej uświadomić sobie własne miejsce w świecie. Moje rady dla podróżujących? Idź do łazienki. Upewnij się, że twój towarzysz podróży poszedł do łazienki. Nie wydawaj wszystkich pieniędzy na nielegalne substancje. Nie używaj słowa ?bomba? na pokładzie samolotu. Nie otwieraj drzwi samochodu podczas jazdy. Proste??. Oczywiście. Po fakcie. ?W czasie takiej podróży ujawniają się skrajne reakcje i emocje? ? mówi Phillips. ?To świetna okazja do niespodzianek i do tego, aby dowiedzieć się o sobie i innych ludziach tego, czego nigdy byśmy nie poznali, gdybyśmy ? my albo oni ? nie zostali doprowadzeni do granic wytrzymałości albo nie musieli podejmować szybkich, instynktownych decyzji, jakie podejmuje się w drodze?. Z drugiej strony sama droga jest właściwie drugorzędna. ?Nieważne, gdzie akurat jesteśmy, nieważne, w jakim chaosie znajdują się bohaterowie ? podsumowuje reżyser ? wszystko sprowadza się do tych dwóch facetów, którzy zmagają się ze swoimi problemami?.
INFORMACJE O OBSADZIE
ROBERT DOWNEY JR. (Peter), dwukrotnie nominowany do Oscara, ostatnią nominację otrzymał w kategorii najlepszy aktor drugoplanowy za rolę w komedii Bena Stillera pt. Jaja w tropikach. Rola Kirka Lazarusa, białego australijskiego aktora wcielającego się w postać ciemnoskórego Amerykanina, przyniosła mu Złoty Glob, nagrodę Brytyjskiej Akademii Sztuk Filmowych i Telewizyjnych oraz nominacje do Screen Actors Guild Award. Swoją pierwszą nominację do Oscara w kategorii najlepszy aktor Downey otrzymał za rolę Charliego Chaplina w słynnym filmie Richarda Attenborough z 1992 roku pt. Chaplin, za którą otrzymał również nagrodę Brytyjskiej Akademii Sztuk Filmowych i Telewizyjnych, nagrodę Londyńskiego Koła Krytyków Filmowych oraz nominację do Złotego Globu. W tym roku Downey otrzymał nominację do Złotego Globu za tytułową rolę w hicie z 2009 roku pt. Sherlock Holmes w reżyserii Guya Ritchiego. Downey wcielił się w postać legendarnego detektywa także w kontynuacji przygód Sherlocka Holmesa, która trafi na ekrany w grudniu 2011 r. Latem 2008 roku Downey zdobył uznanie krytyków i publiczności rolą tytułową w hicie Jona Favreau Iron Man. Przenosząc na ekran superbohatera wydawnictwa Marvel Comics, Iron Man zarobił ponad 585 milionów dolarów, a tym samym stał się jednym z największych hitów roku. Downey wcielił się w tę samą rolę w kolejnej części filmu, która trafiła na ekrany wiosną tego roku. Powróci do niej również w filmie akcji Josha Whedona The Avengers, w którym Iron Man spotka się z innymi superbohaterami Marvel Comics. Ostatnio Downey zagrał również wraz z Jamiem Foxxem w filmie Solista, a także w Charlie Bartlett; Zodiaku Davida Finchera z Jakiem Gyllenhaalem i Markiem Ruffalo; u boku Keanu Reevesa, Winony Ryder i Woody?ego Harrelsona w Przez ciemne zwierciadło Richarda Linklatersa; razem z Nicole Kidman w Futrze ? filmie opowiadającym o życiu znanej fotografki Diane Arbus ? oraz w Kiss Kiss, Bang Bang. Jako jeden z członków obsady opartego na faktach filmu George?a Clooneya Good Night, and Good Luck otrzymał nominację do Screen Actors Guild Award, a także Specjalną Nagrodę Jury dla obsady filmu Wszyscy twoi święci, zaprezentowanym na Festiwalu Filmowym w Sundance w 2006 roku. Downey grał również w takich filmach, jak: Gothika; Śpiewający detektyw; Cudowni chłopcy Curtisa Hansona; Wydział pościgowy; Ta jedna noc Mike?a Figgisa; Wakacje w domu Jodie Foster; Ryszard III; Urodzeni mordercy Olivera Stone?a; Fałszywa ofiara Roberta Altmana; Na skróty tego samego reżysera, za który otrzymał Złoty Glob dla najlepszego zespołu aktorskiego; Serce i dusze; Babka z zakalcem; Air America; Wszystko jest możliwe; Samotny w obliczu prawdy; Mniej niż zero; Dziewczyna z komputera; Pierworodny, a także w filmie Roberta Downeya Sr. Pound, w którym młody Downey miał swój debiut. Na małym ekranie Downey zadebiutował w roku 2001, gdy dołączył do obsady serialu Ally McBeal. Za swoje role otrzymał Złoty Glob dla najlepszego aktora drugoplanowego w serialu, miniserialu bądź filmie telewizyjnym, a także nagrodę Screen Actors Guild Award dla najlepszego aktora w serialu komediowym. 23 listopada 2004 roku wytwórnia Sony Classics wydała debiutancki album Roberta Downey Jr. pt. ?The Futurist?. Album, zawierający osiem oryginalnych utworów, ujawnił talent wokalny aktora. Niedawno Downey wraz z żoną Susan otworzyli wytwórnię filmową. Będzie ona działać we współpracy z Warner Bros. ZACH GALIFIANAKIS (Ethan) przeniósł się do Nowego Jorku po tym, jak zabrakło mu jednego punktu do zaliczenia ostatniego kursu na Uniwersytecie Stanowym Karoliny Północnej. Swoje oryginalne poczucie humoru początkowo prezentował na tyłach budki z hamburgerami przy Times Square, a następnie rozpoczął nocne występy w nowojorskich klubach i kawiarniach. Kiedy był pomocnikiem kelnera, dostał pierwszą propozycję roli w serialu komediowym kanału NBC pod tytułem Boston Common. Przełomem w karierze Galifianakisa była rola w kasowym przeboju Todda Phillipsa Kac Vegas ? najbardziej dochodowej komedii wszech czasów przeznaczonej dla widzów powyżej 17 roku życia. Aktor ponownie wystąpi w filmie Phillipsa wraz z kolegami z planu: Bradleyem Cooperem, Edem Helmsem oraz Justinem Barthą w produkcji Kac Vegas 2, która wejdzie na ekrany w 2011 roku. Galifianakis gra także jedną z głównych ról w filmie It?s Kind of a Funny Story, którego premiera miała miejsce podczas festiwalu filmowego w Toronto w 2010 roku i który na jesieni pojawi się w kinach. Ostatnio zagrał również ze Steve?em Carellem i Paulem Ruddem w komedii Jaya Roacha zatytułowanej Dinner for Schmucks. Wśród pozostałych osiągnięć filmowych Galifianakisa znajdują się: Załoga G produkcji Jerry?ego Bruckheimera, komediodramat Youth in Revolt z Michaelem Cerą, Steve?em Buscemim i Rayem Liottą, epizod w nominowanym do Oscara filmie W chmurach Jasona Reitmana, Co się zdarzyło w Las Vegas z Cameron Diaz i Ashtonem Kutcherem, a także uznany przez krytyków dramat biograficzny Wszystko za życie w reżyserii Seana Penna. Z kolei na małym ekranie Galifianakis rozpoczął właśnie drugi sezon serialu komediowego kanału HBO pod tytułem Znudzony na śmierć z Jasonem Schwartzmanem i Tedem Dansonem. Prowadził także doceniony przez krytyków talk-show Late World with Zach na kanale VH1 oraz wystąpił w programie Łowcy faktów na Comedy Central. Zach prowadzi również internetowy talk-show Between Two Ferns, w którym przeprowadził wywiady m.in. ze Steve?em Carellem, Natalie Portman, Conanem O?Brienem i Charlize Theron. Czas wolny aktor spędza na swojej farmie w Karolinie Północnej. MICHELLE MONAGHAN (Sara) zagrała ostatnio w niezależnym filmie pt. W drodze, którego premiera miała miejsce na festiwalu Tribeca Film Festival. Za rolę Michelle otrzymała nagrody dla najlepszej aktorki na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Ft. Lauderdale oraz na Vail Film Festival. Taką samą nagrodę przyznało jej również stowarzyszenie krytyków z San Diego. Monaghan była również producentem wykonawczym filmu. Następne filmy, w których ją zobaczymy, to Somewhere Sofii Coppoli, Source Code w reżyserii Duncana Jonesa, w którym zagrała u boku Jake?a Gyllenhaala, oraz Machine Gun Preacher Marca Forstera, w którym partneruje jej Gerard Butler. Swoją pierwszą rolę filmową Monaghan zagrała w Perfumach Michaela Rymera. Następnie wcieliła się w rolę sekretarki Richarda Gere?a w Niewiernej Adriana Lyne?a. Kolejne filmy Monaghan to Wszystko w rodzinie Freda Schepisiego, gdzie zagrała u boku Michaela Douglasa; Zimowe przesilenie, w którym partnerował jej Anthony LaPaglia; Krucjata Bourne?a Paula Greengrassa; oraz Pan i pani Smith Douga Limana. Dzięki głównej roli w filmie Kiss Kiss, Bang Bang z Robertem Downeyem Jr. oraz Valem Kilmerem, Monaghan zyskała sobie uznanie publiczności na całym świecie. Świetne recenzje otrzymała również za rolę w filmie wyreżyserowanym przez Shane?a Blacka. Następnie Monaghan dołączyła do Charlize Theron i Frances McDormand w filmie Niki Caro pt. Daleka północ. Główne role zagrała również w filmach: Gdzie jesteś Amando z Casey Affleck i Morganem Freemanem; Dziewczyna moich koszmarów z Benem Stillerem; u boku Toma Cruise?a i Philipa Seymoura Hoffmana w filmie J.J. Abramsa Mission: Impossible III; w komedii romantycznej Moja dziewczyna wychodzi za mąż z Patrickiem Dempseyem; oraz w thrillerze D.J. Carusa Eagle Eye, w którym partnerował jej Shia LaBeouf. JULIETTE LEWIS (Heidi) otrzymała Oscara w kategorii najlepsza aktorka drugoplanowa oraz nominacje do Złotego Globu za wielowarstwową rolę nastolatki Danielle w thrillerze Martina Scorsese Przylądek strachu z Robertem De Niro. Na planie Zanim odejdą wody ponownie spotkała się z Toddem Phillipsem, z którym współpracowała już przy filmach Old school: Niezaliczona oraz Starsky i Hutch. Ostatnio Lewis wystąpiła u boku Hilary Swank, Melissy Leo, Minnie Driver i Sama Rockwella w niezależnym dramacie Conviction, który miał swoją premierę na festiwalu filmowym w Toronto, a na ekrany kin trafi w październiku. Jeszcze wcześniej Lewis zagrała u boku Jennifer Aniston, Jasona Batemana i Patricka Wilsona w komedii romantycznej Tak to się robi. Razem z Orlandem Bloomem, Markiem Ruffalo i Laurą Linney zagrała również reżyserskim debiucie Ruffalo pt. Sympathy for Delicious, który na tegorocznym festiwalu filmowym w Sundance otrzymał Specjalną Nagrodę Jury. W ubiegłym roku wcieliła się w rolę zawodniczki roller derby Dinah Might w debiucie reżyserskim Drew Barrymore Dziewczyna z marzeniami. W filmie partnerowali jej Ellen Page, Marcia Gay Harden, Kristen Wiig, Jimmy Fallona i Eve. Lewis zagrała również m.in. w Gorszej siostrze Gary?ego Marshalla; Czułych słówkach: ciągu dalszym z Shirley MacLaine; opowieści o wampirach Od zmierzchu do świtu z George?em Clooneyem; filmie sensacyjnym Dziwne dni z Ralphem Fiennesem i Angelą Basset; komedii Nory Ephron Wariackie święta ze Steve?em Martinem i Adamem Sandlerem; kontrowersyjnych Urodzonych mordercach Olivera Stone?a; Co gryzie Gilberta Grape?a z Johnnym Deppem i Leonardem DiCaprio; Krwawym Romeo; Kalifornii; Mężach i żonach Woody?ego Allena; Zagubionym sercu i W krzywym zwierciadle: Witaj, Święty Mikołaju z Chevym Chase?em. W wieku 12 lat Lewis zagrała swoją pierwszą główną rolę w miniserialu Home Fires. Rola Lewis w filmie Za młoda by umrzeć? spotkała się z niezwykłym uznaniem krytyków i otworzyła jej drogę do ról kinowych. Inne filmy telewizyjne z udziałem Lewis to: Niebo nad Luizjaną, za który otrzymała nominację do nagrody Emmy w kategorii wybitny występ w programie dziecięcym, oraz filmie dla stacji HBO w reżyserii Miry Nair Histeryczna ślepota, w którym zagrała u boku Umy Thurman i Geny Rowlands. Zagrała także w wielu serialach. Oprócz kariery filmowej i telewizyjnej Lewis rozwija również swoją karierę muzyczną. Jej trzeci album studyjny pt. ?Terra Incognito? został wydany jesienią 2009 roku. JAMIE FOXX (Jim) w 2005 roku został uhonorowany Oscarem dla najlepszego aktora za rolę legendarnego Raya Charlesa w dramacie biograficznym Ray w reżyserii Taylora Hackforda. Foxx zdobył również Złoty Glob, nagrody: SAG Award, BAFTA Award i NAACP Image Award, a także liczne nagrody od stowarzyszeń krytyków i wspólną nominację do nagrody SAG Award dla najlepszego filmowego zespołu aktorskiego. Również w 2005 roku Foxx otrzymał nominacje do Oscara, Złotego Globu oraz nagród: SAG Award, BAFTA Award i Image Award w kategorii najlepszy aktor drugoplanowy za pracę nad thrillerem dramatycznym Zakładnik w reżyserii Michaela Manna, w którym wystąpił u boku Toma Cruise?a. Tego samego roku Foxx był powtórnie nominowany do Złotego Globu i nagrody SAG Award oraz zdobył nagrodę Image Award dla najlepszego aktora w filmie telewizyjnym za wcielenie się w obrazie kanału FX Network pod tytułem Odkupienie w postać Stana ?Tookie? Williamsa ? członka gangu, który przechodzi metamorfozę i zostaje nominowany do Pokojowej Nagrody Nobla. Foxx wystąpi też w wielu nadchodzących produkcjach, wśród których znajdują się: komedia Horrible Bosses w reżyserii Setha Gordona, thriller akcji Kane & Lynch F. Gary?ego Graya z Bruce?em Willisem oraz komedia Skank Robbers, do której napisał także scenariusz i którą reżyseruje. Inne jego niedawne dokonania to komedia romantyczna Garry?ego Marshalla Walentynki, thriller Prawo zemsty, dramat Joego Wrighta Solista, thriller Królestwo, a także adaptacja filmowa musicalu Dreamgirls, wyreżyserowana przez Billa Condona. Foxx był również producentem wykonawczym filmu Life Support z Queen Latifah, który zamykał festiwal filmowy w Sundance w 2007 roku. Filmowy przełom Foxxa nadszedł w 1999 roku, kiedy Oliver Stone obsadził go w roli futbolisty w filmie Męska gra. W 2001 roku Foxx grał u boku Willa Smitha w filmie biograficznym Michaela Manna Ali. Ponadto zagrał w: Miami Vice z Colinem Farrellem; dramacie Sama Mendesa Jarhead: Żołnierz piechoty morskiej z Jakiem Gyllenhaalem; Niewidzialnym; Przynęcie Antoine?a Fuqua; Podrywie; Jak pies z kotem i Wielkiej białej pięści. Na początku Foxx doszedł do sławy jako komik. Zagrał razem z Keenanem Ivorym Wayansem, Jimem Carreyem, Damonem Wayansem i Tommym Davidsonem w słynnym serialu komediowym In Living Color. W 1996 roku rozpoczął emisję własnego serialu The Jamie Foxx Show, który przez pięć lat emisji był jednym z najlepiej ocenianych programów stacji WB Network. Foxx był współtwórcą, producentem wykonawczym i reżyserem kilku odcinków. Jego pierwszy program na kanale HBO Comedy pt. Jamie Foxx: I Might Need Security miał premierę w lutym 2002 roku. Foxx odnosi sukcesy nie tylko w aktorstwie, lecz także jako muzyk. Jego pierwszy album ?Unpredictable? cieszył się ogromną popularnością pod koniec 2005 i na początku 2006 roku. Foxx zagrał w programie telewizji NBC z takimi artystami jak Mary J. Blige, Common, Snoop Dogg, The Game i Angie Stone. Był ośmiokrotnie nominowany do Billboard Music Awards, trzy razy do nagrody Grammy, nagrody Soul Train Music Award i dwukrotnie do American Music Awards, którą otrzymał w kategorii ulubiony męski artysta. Ostatni album Foxxa ?Intuition? z 2008 roku zdobył trzecią pozycję w zestawieniu Billboard 200 i zawierał osiągający szczyty list przebojów singiel ?Blame It?. Jakiś czas temu Foxx zakończył swoją trasę koncertową ?Blame It Tour?, promującą album. 31 stycznia 2010 roku utwór ?Blame It? w wykonaniu Foxxa i T-Paina otrzymał nagrodę Grammy w kategorii najlepsze wykonanie piosenki R&B przez duet lub grupę.
INFORMACJE O TWÓRCACH FILMU
TODD PHILLIPS (reżyser, scenarzysta, producent) znany jest jako reżyser hitu komediowego z 2009 roku Kac Vegas, w którym zagrali Bradley Cooper, Ed Helms, Justin Bartha i Zach Galifianakis. Film okazał się najbardziej dochodową komedią w historii kina przeznaczoną dla widzów powyżej 17 roku życia i otrzymał Złoty Glob w kategorii najlepszy film komediowy lub musical. Phillips przygotowuje się obecnie do produkcji gorąco wyczekiwanej kontynuacji, Kac Vegas 2, w którym spotka się obsada znana z części pierwszej. Philips rozpoczął karierę jako reżyser filmów dokumentalnych. Zainspirował go do tego humor dnia codziennego oraz przekonanie, że prawda jest często bardziej nieprawdopodobna niż fikcja. Jego pierwszy film Hated, opowiadający o życiu najbardziej kontrowersyjnego artysty punk-rockowego, GG Allina, od razu stał się sensacją undergroundu. Miał on swoją premierę latem 1994 roku i okazał się najbardziej dochodowym studenckim filmem swoich czasów. W 1998 roku Phillips wyreżyserował Frat House, film dokumentalny, który wyprodukował i wyreżyserował dla popularnej serii America Undercover na kanale HBO. Premiera Frat House odbyła się w 1998 roku na festiwalu filmowym w Sundance, na którym otrzymał Grand Jury Prize w kategorii film dokumentalny. Bezpośrednie przedstawienie obyczajów panujących w amerykańskich bractwach studenckich wywołało wiele kontrowersji, dlatego film nigdy nie został wyemitowany przez HBO. Jednak Phillips nadal nie traci nadziei, że kiedyś będzie on udostępniony szerszej publiczności. Spotkanie z producentem Ivanem Reitmanem w Sundance dało początek karierze Phillipsa jako twórcy filmów fabularnych, min. Ostrej jazdy z 2000 roku, która uczyniła z niego nową potęgę w świecie filmów komediowych. Jednocześnie wyprodukował i wyreżyserował Bittersweet Motel, film dokumentalny o kultowej grupie rockowej Phish. Pokazując w swoich filmach naturę relacji między mężczyznami, Phillips współpracował z największymi hollywoodzkimi aktorami komediowymi przy takich produkcjach jak Old School: Niezaliczona (2003), Starsky i Hutch (2004) oraz Szkoła dla drani (2006). W 2006 roku Phillips był nominowany do Oscara w kategorii najlepszy scenariusz adaptowany za film Borat. DAN GOLDBERG (producent) już po raz piąty pracuje z Toddem Phillipsem, tym razem nad obrazem Zanim odejdą wody. Wcześniejsze filmy Phillipsa, które wyprodukował Goldberg, to Old School: Niezaliczona, Ostra jazda, Szkoła dla drani, a ostatnio Kac Vegas, który został uhonorowany Złotym Globem w kategorii najlepsza komedia lub musical i jest najlepiej zarabiającą komedią wszechczasów przeznaczoną dla widzów powyżej 17 roku życia. Kolejną produkcją powstałą dzięki współpracy Goldberga i Phillipsa będzie Kac Vegas 2, której premiera odbędzie się w 2011 roku. Goldberg jest także producentem komedii pt. Części intymne oraz animowanej komedii przygodowej Kosmiczny mecz z Michaelem Jordanem. Ponadto był producentem wykonawczym romantycznego filmu przygodowego Ivana Reitmana Sześć dni, siedem nocy z Harrisonem Fordem. Jako autor scenariuszy zasłużył sobie na uznanie klasycznymi komediami Szarże i Pulpety, które także wyprodukował; filmem Policjantki z FBI, którego był jednocześnie reżyserem; oraz kultowym obrazem Heavy Metal. ALAN R. COHEN & ALAN FREEDLAND (scenarzyści) są doskonale znani jako uhonorowani nagrodą Emmy autorzy scenariusza serialu animowanego stacji Fox pt. Bobby kontra wapniaki; często mówi się o nich ?Alanowie?. Wśród licznych zasług scenopisarskich i producenckich znajduje się współtworzony przez ten duet kultowy hit kanału Comedy Central Kid Notorious z Robertem Evansem. Obecnie są współproducentami wykonawczymi Amerykańskiego taty Setha MacFarlane?a. Przed Zanim odejdą wody Alanowie tworzyli scenariusze filmowe dla licznych wytwórni. W chwili obecnej pracują nad kilkoma projektami telewizyjnymi i filmowymi, w tym komedią Reunion dla producenta Briana Grazera. Cohen, absolwent George Washington University, pochodzi z Pittsburgha i przez kilka lat pracował jako reporter w gazecie The Baltimore Sun w Waszyngtonie. Freeland dorastał w okolicach Detroit. Ukończył Uniwersytet Michigan i pracował w przemyśle reklamowym w Chicago. ADAM SZTYKIEL (scenariusz) jest autorem scenariusza niedawnej komedii pt. Moja dziewczyna wychodzi za mąż, w której grają Patrick Dempsey i Michelle Monaghan. Obecnie pracuje nad adaptacją filmową bestsellerowej książki wspomnieniowej Neila Straussa pt. ?Gra? oraz wieloma innymi projektami filmowymi i telewizyjnymi. Sztykiel jest absolwentem School of Cinematic Arts przy Uniwersytecie Południowej Kalifornii. THOMAS TULL (producent wykonawczy), prezes i dyrektor generalny wytwórni Legendary Pictures, ma na koncie wiele sukcesów przy współprodukcji i współfinansowaniu hitów filmowych. Od założenia w 2004 roku wytwórnia Tulla współpracowała z Warner Bros. Pictures przy produkcji takich filmów jak: Superman: Powrót Bryana Singera; 300 i Watchmen: Strażnicy Zacka Snydera; Batman ? Początek Christophera Nolana oraz przy obsypanym nagrodami Mrocznym rycerzu tego samego reżysera ? kasowym hicie, który zarobił ponad miliard dolarów na całym świecie. W ostatnim czasie współpraca obu wytwórni zaowocowała Miastem złodziei Bena Afflecka; letnim przebojem Incepcja Christophera Nolana; światowym hitem Starcie tytanów; filmem Kac Vegas Todda Philipsa, który okazał się najbardziej dochodową w historii kina komedią przeznaczoną dla widzów powyżej 17 roku życia; a także obrazem Spike?a Jonze?a Gdzie mieszkają dzikie stwory. Wśród filmów Legendary Pictures zapowiadanych na 2010 rok znajduje się Zanim odejdą wody z Robertem Downeyem Juniorem i Zachem Galifianakisem. Na 2011 rok zaplanowano natomiast film Singera Jack the Giant Killer, Kac Vegas 2 Philipsa ? kontynuację Kac Vegas, a także Sucker Punch Snydera. Równocześnie Legendary Pictures pracuje nad kilkoma obiecującymi produkcjami własnymi, takimi jak Warcraft, Godzilla, Gravel, Raj utracony i sequel filmu 300. Przed założeniem Legendary Pictures Tull był prezesem i członkiem zarządu Convex Group ? holdingu medialno-rozrywkowego z siedzibą w Atlancie. SUSAN DOWNEY (producentka wykonawcza) jest głównym wspólnikiem Team Downey ? wytwórni filmowej, którą założyła wraz z mężem Robertem Downeyem Jr. Jako producentka współpracowała z licznymi gwiazdami przy różnorodnych obrazach, począwszy od filmów akcji, przez dramaty i komedie, aż po horrory. Downey wyprodukowała globalny hit Sherlock Holmes, który od premiery w Boże Narodzenie 2009 roku zarobił ponad 516 milionów dolarów na całym świecie. W wyreżyserowanym przez Guya Ritchiego kryminale o przygodach legendarnego detektywa powołanego do życia przez Arthura Conan Doyle?a zagrali Robert Downey Jr., Jude Law, Rachel McAdams i Mark Strong. Obecnie Downey pracuje nad kontynuacją filmu, również w reżyserii Ritchiego, w której ponownie pojawią się Downey Jr. i Law. Downey była również producentką wykonawczą kasowego filmu akcji Iron Man 2, który zarobił na świecie ponad 620 milionów dolarów. Na planie kontynuacji Iron Mana ponownie spotkali się reżyser Jon Favreau i znani z pierwszej części Robert Downey Jr. i Gwyneth Paltrow. W filmie zagrali również Don Cheadle, Mickey Rourke i Scarlett Johansson. Przed założeniem własnej wytwórni Downey piastowała równocześnie stanowiska współprezesa Dark Castle Entertainment i wiceprezesa wykonawczego do spraw produkcji w Silver Pictures ? wytwórni, w której podjęła pracę w 1999 roku. Nadzorowała opracowanie scenariuszy i produkcję filmów nakręconych pod szyldem obu wytwórni, takich jak Trzynaście duchów i Kod dostępu. Zadebiutowała jako producentka w 2002 roku współpracą przy Statku widmie, po czym współprodukowała mający premierę rok później film Od kołyski aż po grób. Następnie wyprodukowała horrory Gothika i Dom woskowych ciał. Była również producentką wykonawczą docenionej przez krytyków komedii kryminalnej Kiss Kiss, Bang Bang. Do pozostałych dokonań Downey należą m.in.: dramat psychologiczny Odważna z Jodie Foster i Terrence?em Howardem; uznana komedia kryminalna Guya Ritchiego Rock?N?Rolla z Gerardem Butlerem, Tomem Wilkinsonem, Thandie Newton, Idrisem Elbą, Chrisem Bridgesem i Jeremym Pivenem; thriller Sierota z Verą Farmigą i Peterem Sarsgaardem oraz thriller Zamieć z Kate Beckinsale. Downey była także producentką wykonawczą postapokaliptycznego dramatu braci Hughesów Księga ocalenia z Denzelem Washingtonem i Garym Oldmanem. Przed podjęciem pracy w Dark Castle i Silver Pictures Downey wyprodukowała hity Mortal Kombat i Mortal Kombat 2: Unicestwienie. Downey ukończyła School of Cinema-Television w University of Southern California. SCOTT BUDNICK (producent wykonawczy) jest wiceprezesem wykonawczym do spraw produkcji w Green Hat Films, nadzorującym opracowanie scenariuszy i produkcję różnorodnych projektów, w tym gorąco wyczekiwanego Projektu X, którego premiera zaplanowana jest na rok 2011. Jego ostatnią produkcją jest hit Kac Vegas, który otrzymał Złoty Glob w kategorii najlepszy film komediowy lub musical i okazał się najbardziej dochodową w historii kina komedią przeznaczoną dla widzów powyżej 17 roku życia. Budnick rozpoczął swoją karierę w przemyśle rozrywkowym na lokalnych castingach, kiedy jeszcze studiował na Emory University w swoim rodzinnym mieście ? Atlancie w stanie Georgia. Po studiach przeniósł się do Los Angeles, gdzie pracował jako asystent podczas castingu do filmu Todda Phillipsa Ostra jazda. Współpracę z Phillipsem kontynuował przy komedii Old School: Niezaliczona z Vince?em Vaughnem, Lukiem Wilsonem, Willem Ferrellem oraz Jeremym Pivenem. Budnick był również współproducentem takich filmów Phillipsa jak Starsky i Hutch z Owenem Wilsonem i Benem Stillerem; Wszyscy ludzie króla z Seanem Pennem and Jude?em Law; Szkoła dla drani z Billym Bobem Thorntonem. LAWRENCE SHER (reżyser obrazu) ponownie podjął współpracę z Toddem Phillipsem, z którym pracował już nad zdobywcą Złotego Globu, komedią Kac Vegas. Efekty jego pracy będzie można wkrótce podziwiać w komedii sensacyjnej Grega Mottola Paul z Jasonem Batemanem i Sethem Roganem oraz w opartej na książce Marka Obmascika komedii Davida Frankela The Big Year z Owenem Wilsonem. Obydwie komedie trafią na ekrany kin w 2011 roku. Inne ostatnie produkcje Shera to Stary, kocham cię; W drodze; Nowe stanowisko; Ja cię kocham, a ty z nim; Diukowie Hazzardu oraz Miłego dnia?. Sher w początkach swojej kariery pracował jako reżyser obrazu przy wielu krótszych filmach i wideoklipach, w tym wielokrotnie nagradzanym niezależnym filmie z 2001 Całując Jessikę Stein oraz wyreżyserowanym przez Zacha Braffa Powrotem do Garden State. Sher urodził się i dorastał w Nowym Jorku. Studiował ekonomię na Wesleyan University, gdzie jego zainteresowanie fotografią poszerzyło się o fascynację ruchomym obrazem. Po ukończeniu studiów Sher przeprowadził się do Los Angeles i tutaj, jako asystent operatora, rozpoczął karierę w branży filmowej. BILL BRZESKI (scenograf) ostatnio współpracował z Toddem Phillipsem w 2009 roku nad zdobywcą Złotego Globu, komedią Kac Vegas, za którą Brzeski otrzymał nominację do nagrody Excellence in Production Design przyznawaną przez Gildię Scenografów Filmowych. Brzeski współpracuje z Phillipsem również przy Kac Vegas 2, który wejdzie na ekrany kin w 2011 roku. Inne niedawne produkcje Brzeskiego to Flipped, przy którym ponownie spotkał się z Robem Reinerem (pracował z nim już nad Choć goni nas czas) oraz Zakazane królestwo Roba Minkoffa, z którym spotkał się już przy produkcji przełomowego Stuarta Malutkiego ? filmu w całości opartego na grafice komputerowej ? oraz jego kontynuacji Stuart Malutki 2. Inne jego produkcje to Wesołych Świąt, Diamentowa afera, oscarowy Lepiej być nie może Jamesa L. Brooksa oraz Matylda. Bill Brzeski ukończył studia licencjackie na Uniwersytecie w Miami, a następnie uzyskał tytuł magistra sztuk pięknych w dziedzinie projektowania w szkole Tisch School of the Arts przy Uniwersytecie Nowojorskim. Jego początkowe zainteresowania oscylowały wokół projektowania scenografii dla baletu i opery, dlatego zanim przeprowadził się z Nowego Yorku do Los Angeles i zaprojektował ponad 800 odcinków seriali telewizyjnych, zajmował się pracą w teatrze. Brzeski zajmuje się też projektowaniem wnętrz ? do jego największych sukcesów należy kilkukrotnie nagradzana piekarnia Susina Bakery w Los Angeles. Brzeski prowadzi również warsztaty z projektowania na studiach licencjackich i magisterskich. Jego zajęcia odbywają się w School of the Arts przy Uniwersytecie Nowojorskim, na Uniwersytecie w Miami, Uniwersytecie Clemson oraz w Szkole Filmowej Uniwersytetu Loyola. DEBRA NEIL-FISHER (montażystka) wróciła do współpracy z Toddem Phillipsem, z którym pracowała już nad hitem Kac Vegas, najbardziej kasowej komedii wszech czasów przeznaczonej dla widzów powyżej 17 roku życia. Kac Vegas otrzymał Złoty Glob w kategorii najlepszy film komediowy lub musical, a Fisher została nagrodzona American Cinema Editors? Eddie Award za najlepiej zmontowany film. Neil-Fisher pracowała również nad hitami komediowymi Baby Mama, Semi-Pro, Wyrolowani, Ja, Ty i On, Wiosła w dłoń, Twarda laska i dwoma znakomitymi filmami o Austinie Powersie ? Austin Powers: Agent specjalnej troski oraz Austin Powers 2: Szpieg, który nie umiera nigdy. Neil-Fisher ma na koncie także trzy filmy, które zrealizowała wspólnie z reżyserem Donaldem Petrie?m: Całe szczęście, Witamy w Mooseport i Jak stracić chłopaka w 10 dni. Montażystka pracowała nad wieloma różnymi gatunkami filmowymi, w tym dramatami Smażone zielone pomidory, Wojna i Namiętności oraz thrillerami Jak wykończyć Panią T. i Dr Chichot. W 1991 roku otrzymała nagrodę CableACE za pracę nad filmem telewizyjnym emitowanym w telewizji TNT ? Fala przemocy w reżyserii Kevina Hooksa. Wśród jej wczesnych dzieł telewizyjnych są: Historia Amy Fisher, The Case of the Hillside Strangler oraz Punkt załamania, thriller emitowany w telewizji TNT. LOUISE MINGENBACH (projektantka kostiumów) już po raz piąty współpracuje z Toddem Phillipsem ? tym razem przy filmie Zanim odejdą wody. Wśród wcześniejszych wspólnie zrealizowanych projektów znajdowały się produkcje Starsky i Hutch oraz Szkoła dla drani, jak również film telewizyjny z 2008 roku The More Things Change... W 2009 roku jej kostiumy można było zobaczyć na ekranach kin w hicie Kac Vegas, który zdobył Złoty Glob w kategorii najlepszy film komediowy lub musical i okazał się najbardziej dochodową w historii kina komedią dla widzów powyżej 17 roku życia. Na planie opartego na klasycznej grze planszowej filmu akcji Battleship Mingenbach ponownie spotkała się z Peterem Bergiem, z którym pracowała już nad filmem Hancock z Willem Smithem. Efekty pracy Mingenbach można podziwiać w epickim filmie akcji z 2009 roku X-Men: Wolverine. Za film Bryana Singera X-Men otrzymała nominację do nagrody Saturn Award i Costume Designers Guild Award. Z Singerem współpracowała również przy czterech innych filmach: thrillerze Podejrzani z 1995 roku, X-Menie, Uczniu Szatana, Supermanie: Powrocie oraz pilotażowym odcinku serialu Dr House. Inne produkcje, przy których pracowała Mingenbach, to komedia braci Farrellych Dziewczyna moich koszmarów, Trudne słówka, Witajcie w dżungli, K-PAX, Plotka, Wieczna północ, Nocna straż, W cieniu przeszłości oraz Ta jedna noc. CHRISTOPHE BECK (kompozytor) ponownie współpracuje z reżyserem Toddem Phillipsem. Ich wcześniejszy wspólny obraz to Kac Vegas, który został uhonorowany Złotym Globem w kategorii najlepsza komedia lub musical. Beck skomponował partytury do 50 filmów długometrażowych i prawie 20 seriali telewizyjnych. W czasie swojej 15-letniej kariery pracował przy różnego rodzaju projektach, w tym takich filmach akcji, jak Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy: Złodziej Pioruna, Strażnik, Elektra, komediach Nocna randka, Charlie Bartlett, Różowa pantera, Dziewczyny z drużyny oraz dramatach Męski sport, Pod słońcem Toskanii, Rok psa, a także filmie dokumentalnym Davisa Guggenheima Waiting for Superman. Ostatnio Beck skomponował muzykę do komedii: Zgon na pogrzebie z Chrisem Rockiem, Martinem Lawrence?em i Tracy Morgan; Nocna randka ze Steve?em Carellem i Tiną Fey; Jutro będzie futro z Johnem Cusackiem oraz filmu fantastyczno-przygodowego Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy: Złodziej Pioruna. Jego inne sukcesy to między innymi Wszystko o Stevenie, Najlepszy, Co się zdarzyło w Las Vegas, W krainie czarów, Ciemność rusza do boju, Wszyscy święci!, American Pie: Wesele oraz Nowożeńcy. Karierę jako kompozytor rozpoczął od pracy przy kanadyjskim serialu telewizyjnym Biały Kieł. Następnie stworzył muzykę do trzech sezonów popularnego serialu Buffy: Postrach wampirów, za który otrzymał nagrodę Emmy w kategorii najlepsza kompozycja muzyczna.
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.