W czerwcu w dniach 22-29.06 Kino Iluzjon zaprosi widzów na spotkanie z
MERYL STREEP, która 22 czerwca skończy 60 lat. Wśród propozycji cyklu znajdzie się jedenaście filmów z jej bogatego dorobku filmowego.
Ta wybitna aktorka zasłużyła sobie na miano prawdziwej mistrzyni kreacji filmowej, stając się niedoścignionym wzorem dla wielu młodszych i starszych adeptów sztuki aktorskiej. Każda jej rola, w błahym nawet filmie, zasługuje na uwagę. W wybitnych dziełach, które przeszły już do historii kina, stworzyła niezapomniane, zapadające głęboko w pamięć portrety nietuzinkowych postaci, fascynujących i obdarzonych charyzmą. W lżejszych filmach, od których nie stroniła zwłaszcza w latach 90., brawurowo potrafiła wyeksponować akcenty groteski czy też nawet zwariowanej burleski. Meryl Streep, choć nie ma urody typowej współczesnej gwiazdy filmowej i nie jest znana z okładek prasy brukowej, jest dziś jedną z najbardziej kasowych aktorek na świecie, co pozwala pokładać wiarę w tzw. masowy gust publiczności.
Przegląd otworzy jej ekranowy debiut
"JULIA" Freda Zinnemanna z 1977 roku, w którym
Streep zagrała wprawdzie drugoplanową, ale bardzo wyrazistą rolę.
Meryl Streep, jak dotychczas, otrzymała 15 nominacji do Oscara, z czego zdobyła 2 statuetki za filmy:
"SPRAWA KRAMERÓW" (Kramer vs. Kramer) w reż.
Roberta Bentona z 1979 roku oraz
"WYBÓR ZOFII" (Sophie’s Choice) w reż.
Alana J. Pakuly z 1982 roku, których nie mogło zabraknąć w Iluzjonie.
Ponadto pokażemy
"MANHATTAN" Woody’ego Allena z 1979 r.;
"KOCHANICĘ FRANCUZA" (The French Lieutenant's Woman)
Karela Reisza, z 1981 r., gdzie partneruje
Jeremy'emu Ironsowi i
"POŻEGNANIE Z AFRYKĄ" (Out of Africa)
Sydneya Pollacka z 1985 r., w którym wcieliła się w postać duńskiej pisarki i podróżniczki -
Karen Blixen.
Nie zabraknie również kreacji
Meryl Streep z ostatnich lat. Będzie można zobaczyć
"DOM DUSZ" (The House of the Spirits) w reż.
Bille Augusta z 1993 roku według powieści Isabel Allende,
"TANIEC ULOTNYCH MARZEŃ" (Dancing at Lughnasa)
Pata O'Connora z 1998 roku oraz dwie ekranizacje z 2002 roku:
"GODZINY" (The Hours) w reż.
Stephena Daldry’ego, zrealizowane na podstawie powieści Michaela Cunninghama i
"ADAPTACJĘ" (Adaptation) r.
Spike Jonze, na podstawie książki Susan Orlean. Na zakończenie cyklu zapraszamy na jeden z najnowszych filmów aktorki,
"MAMMA MIA!" w reż.
Phyllidy Lloyd z 2008 r.
W czerwcu Iluzjon przybliży widzom KINO KOSTIUMOWE. Cykl potrwa od 2. do 23. czerwca i rozpocznie go produkcja
Wernera Herzoga z 1976 roku
"SZKLANE SERCE" (Herz aus Glas), w którym reżyser rysuje panoramę XIX -wiecznej Bawarii.
Następnie przeniesiemy się do ogarniętej walkami religijnymi XVI-wiecznej Francji, by śledzić losy
Jeanne Moreau w roli tytułowej
"KRÓLOWEJ MARGOT" w reż.
Jeana Dréville’a z 1954 roku. Również we Francji toczy się akcja kolejnych filmów przeglądu: w
"MIŁOŚCI SWANNA" (Un Amour de Swann)
Volkera Schlöndorffa z 1983, inspirowanej powieścią Marcela Prousta: „W poszukiwaniu straconego czasu” z Jeremym Ironsem oraz w filmie
"BENJAMIN, CZYLI PAMIĘTNIK CNOTLIWEGO MŁODZIEŃCA" (Benjamin, ou les mémoires d'un puceau) r.
Michel Deville z 1967 r., pastiszu XVIII-wiecznej literatury libertyńskiej, gdzie w jednej z ról wystąpiła
Catherine Deneuve. A w czasach Ludwika XIII poznajemy tytułowego
"CYRANO DE BERGERACA" (Cyrano de Bergerac) r.
Jean-Paula Rappeneau z
Gérardem Depardieu w roli głównej.
Do mitologicznego świata nawiązują dwa filmy: grecka
"ELEKTRA" na podstawie Eurypidesa w reżyserii Michaela Cacoyannisa z 1962 r. oraz
"HELENA TROJAŃSKA" (Helen of Troy)
Roberta Wise'a z 1955 r., historia zaczerpnięta z Iliady, superprodukcja z
Brigitte Bardot w roli niewolnicy królowej Sparty. Akcja dwóch kolejnych filmów rozgrywa się w Rosji. Do XIII wieku przeniesie nas mistrzowski
"ALEKSANDER NEWSKI" (Aleksandr Niewskij)
Siergieja Eisensteina z 1938 roku, a do carskiej Moskwy końca XIX wieku
"CYRULIK SYBERYJSKI" (Sibirskij cirulnik)
Nikity Michałkowa z 1998 r.
Spośród filmów, których akcja rozgrywa się na ziemiach brytyjskich znajdzie się
"JABBERWOCKY" Terry’ego Gilliama z 1976 r., na motywach Lewisa Carolla, utrzymana w konwencji surrealistycznego humoru parodia epickich poematów rycerskich;
"TESS" Romana Polańskiego z 1979 r., adaptacja rozgrywającej się w wiktoriańskiej powieści Thomasa Hardy'ego pt. „Tessa d'Urbeville”; osadzona w XVIII stuleciu w Anglii komedia
Tony’ego Richardsona "JOSEPH ANDREWS" oraz opowieść rozgrywająca się na przestrzeni 400 lat, począwszy od roku 1600,
"ORLANDO" w reż.
Sally Potter z 1992 r. z
Tildą Swinton w roli Orlanda – Orlandy. Natomiast do słonecznej Italii przeniesiemy się dzięki dwóm adaptacjom Szekspira: z
Kennethem Branaghem zawitamy na Sycylię w znakomitej komedii
"WIELE HAŁASU O NIC" (Much Ado About Nothing) z 1993 r., odwiedzimy Weronę dzięki
"ROMEO I JULII" Franco Zeffirelliego z 1968 r.
Włochy to również miejsce akcji filmu
"ŚWIĘTY MICHAŁ MIAŁ KOGUTA" (San Michele aveva un gallo) w reżyserii braci
Taviani z 1972 r. Na koniec podróży włoskich wraz z
Heleną Bonham Carter udamy się do Florencji w filmie
"POKÓJ Z WIDOKIEM" (A Room With a View) w reżyserii
Jamesa Ivory'ego z 1985 roku.
Ponadto pokażemy musical z
Barbrą Streisand "HELLO, DOLLY!" r.
Gene Kelly, z 1969 roku, którego akcja rozgrywa się pod koniec XIX wieku w Nowym Jorku; monumentalną epopeję o słynnej bitwie pod
"WATERLOO" Siergieja Bondarczuka z 1970 r.;
"HARAKIRI" (Seppuku) w reż..
Masaki Kobayashiego, z 1962 r., o XVII wiecznym Tokio oraz imponujący
"RĘKOPIS ZNALEZIONY W SARAGOSSIE" Wojciecha Jerzego Hasa z 1964, adaptację wielowątkowej i wielopłaszczyznowej opowieści Jana Potockiego.
W czerwcu będziemy obchodzić 40. rocznicę śmierci pisarza
MARKA HŁASKI (zm. 14 VI 1969 w Wiesbaden w Niemczech). W dniach 14.-16.06 Kino Iluzjon przypomni najważniejsze adaptacje prozy tego niepokornego twórcy.
Wyświetlimy - zrealizowaną na motywach autobiograficznego opowiadania Hłaski pt.: „Następny do raju” -
"BAZĘ LUDZI UMARŁYCH" w reż.
Czesława Petelskiego z 1958 r.;
"PĘTLĘ" Wojciecha Jerzego Hasa z 1957 roku, adaptację wczesnego opowiadania Marka Hłaski pod tym samym tytułem z wyśmienitą kreacją
Gustawa Holoubka ;
"ÓSMY DZIEŃ TYGODNIA" (Der achte Wochentag) w reżyserii
Aleksandra Forda z 1958 roku z
Sonią Ziemann, późniejszą żoną Hłaski; film dyplomowy absolwentów Łódzkiej Szkoły Filmowej
"KONIEC NOCY" z 1956 r., do którego Hłasko współtworzył scenariusz oraz
"SONATĘ MARYMONCKĄ" w reż.
Jerzego Ridana z 1987 r., opartą na motywach pierwszej, niezwykle niedocenianej i wielokrotnie przerabianej, powieści Hłaski wydanej dopiero po śmierci autora. Pokażemy też dokument
Andrzeja Titkowa z 1986 roku
"PIĘKNY DWUDZIESTOLETNI" - swoisty hołd złożony twórcy.
W czerwcu Iluzjon nie zapomni o dzieciach i w ramach cyklu ILUZJON DZIECIOM i 1 czerwca w Dzień Dziecka zaprosi na
"PODRÓŻE GULIWERA" (Gulliver's Travels) w reż.
Dave’a Fleischera, ekranizację powieści Jonatana Swifta z 1939 roku;
"NIEDŹWIADKA" (L'ours) z 1988 r. w reżyserii
Jean-Jacques Annauda, oraz 11.06.
"MAŁĄ KSIĘŻNICZKĘ" (The Little Princess)
Waltera Langa z 1939 r. z
Shirley Temple w roli głównej.
Iluzjon pamięta także o 20. rocznicy „wyborów czerwcowych” do parlamentu i 4 czerwca pokaże
"CZŁOWIEKA Z MARMURU" Andrzeja Wajdy z 1976 r., pokaz poprzedzi projekcja archiwalnej Polskiej Kroniki Filmowej sprzed 20 lat.
Tradycyjnie Iluzjon zaprosi na KALEJDOSKOP FILMOWY, w ramach którego w ciągu całego miesiąca pokaże: zdobywcę Cezara '89 za najlepszy film zagraniczny
"BAGDAD CAFÉ" (Out of Rosenheim/ Bagdad Café) w reż.
Percy'ego Adlona z 1987 roku; musical z
Catherine Deneuve "PARASOLKI Z CHERBOURGA" (Les parapluies de Cherbourg / Die Regenschirme von Cherbourg) w reż.
Jacques'a Demy z 1964 r.;
"BRZUCH ARCHITEKTA" (The Belly of an Architect / Il ventre dell'architetto) w reż.
Petera Greenawaya z 1987 r.;
"MOJĄ LEWĄ STOPĘ" (My Left Foot) r.
Jim Sheridan, z 1989 r. z nagrodzonym Oscarem
Danielem Day-Lewisem; obsypany Oscarami 74’ film
"ŻĄDŁO" (The Sting) w reż.
George’a Roy Hilla z 1973 r.;
"SŁODKIE ŻYCIE" (La dolce vita / La douceur de vivre)
Federico Felliniego z 1959 r. z niezapomnianą rolą
Marcello Mastroianniego;
"ZAWÓD: REPORTER" (Professione: reporter/Profession: reporter/El reportero)
Michelangelo Antonioniego z 1974 r. z
Jackiem Nicholsonem oraz kultową komedię
"REJS" Marka Piwowskiego z 1970 r.