Czerwcowe atrakcje w warszawskim Iluzjonie

Informacja nadesłana przez organizatora /
https://www.filmweb.pl/news/Czerwcowe+atrakcje+w+warszawskim+Iluzjonie-51753
W czerwcu w dniach 22-29.06 Kino Iluzjon zaprosi widzów na spotkanie z MERYL STREEP, która 22 czerwca skończy 60 lat. Wśród propozycji cyklu znajdzie się jedenaście filmów z jej bogatego dorobku filmowego.

Ta wybitna aktorka zasłużyła sobie na miano prawdziwej mistrzyni kreacji filmowej, stając się niedoścignionym wzorem dla wielu młodszych i starszych adeptów sztuki aktorskiej. Każda jej rola, w błahym nawet filmie, zasługuje na uwagę. W wybitnych dziełach, które przeszły już do historii kina, stworzyła niezapomniane, zapadające głęboko w pamięć portrety nietuzinkowych postaci, fascynujących i obdarzonych charyzmą. W lżejszych filmach, od których nie stroniła zwłaszcza w latach 90., brawurowo potrafiła wyeksponować akcenty groteski czy też nawet zwariowanej burleski. Meryl Streep, choć nie ma urody typowej współczesnej gwiazdy filmowej i nie jest znana z okładek prasy brukowej, jest dziś jedną z najbardziej kasowych aktorek na świecie, co pozwala pokładać wiarę w tzw. masowy gust publiczności. 

Przegląd otworzy jej ekranowy debiut "JULIA" Freda Zinnemanna z 1977 roku, w którym Streep zagrała wprawdzie drugoplanową, ale bardzo wyrazistą rolę. Meryl Streep, jak dotychczas, otrzymała 15 nominacji do Oscara, z czego zdobyła 2 statuetki za filmy: "SPRAWA KRAMERÓW" (Kramer vs. Kramer) w reż.  Roberta Bentona z 1979 roku oraz "WYBÓR ZOFII" (Sophie’s Choice) w reż.  Alana J. Pakuly z 1982 roku, których nie mogło zabraknąć w Iluzjonie.

Ponadto pokażemy "MANHATTAN" Woody’ego Allena z 1979 r.; "KOCHANICĘ FRANCUZA" (The French Lieutenant's Woman) Karela Reisza, z 1981 r., gdzie partneruje Jeremy'emu Ironsowi i "POŻEGNANIE Z AFRYKĄ" (Out of Africa) Sydneya Pollacka z 1985 r., w którym wcieliła się w postać duńskiej pisarki i podróżniczki - Karen Blixen.

Nie zabraknie również kreacji Meryl Streep z ostatnich lat. Będzie można zobaczyć "DOM DUSZ" (The House of the Spirits) w reż. Bille Augusta z 1993 roku według powieści Isabel Allende, "TANIEC ULOTNYCH MARZEŃ" (Dancing at Lughnasa) Pata O'Connora z 1998 roku oraz dwie ekranizacje z 2002 roku: "GODZINY" (The Hours) w reż. Stephena Daldry’ego, zrealizowane na podstawie powieści Michaela Cunninghama i "ADAPTACJĘ" (Adaptation) r. Spike Jonze, na podstawie książki Susan Orlean. Na zakończenie cyklu zapraszamy na jeden z najnowszych filmów aktorki, "MAMMA MIA!" w reż. Phyllidy Lloyd z 2008 r.

W czerwcu Iluzjon przybliży widzom KINO KOSTIUMOWE. Cykl potrwa od 2. do 23. czerwca i rozpocznie go produkcja Wernera Herzoga z 1976 roku "SZKLANE SERCE" (Herz aus Glas), w którym reżyser rysuje panoramę XIX -wiecznej Bawarii.

Następnie przeniesiemy się do ogarniętej walkami religijnymi XVI-wiecznej Francji, by śledzić losy Jeanne Moreau w roli tytułowej "KRÓLOWEJ MARGOT" w reż. Jeana Dréville’a z 1954 roku. Również we Francji toczy się akcja kolejnych filmów przeglądu: w "MIŁOŚCI SWANNA" (Un Amour de Swann) Volkera Schlöndorffa z 1983, inspirowanej powieścią Marcela Prousta: „W poszukiwaniu straconego czasu” z Jeremym Ironsem oraz w filmie "BENJAMIN, CZYLI PAMIĘTNIK CNOTLIWEGO MŁODZIEŃCA" (Benjamin, ou les mémoires d'un puceau) r. Michel Deville z 1967 r., pastiszu XVIII-wiecznej literatury libertyńskiej, gdzie w jednej z ról wystąpiła Catherine Deneuve. A w czasach Ludwika XIII poznajemy tytułowego "CYRANO DE BERGERACA" (Cyrano de Bergerac) r. Jean-Paula Rappeneau z Gérardem Depardieu w roli głównej.

Do mitologicznego świata nawiązują dwa filmy: grecka "ELEKTRA" na podstawie Eurypidesa w reżyserii Michaela Cacoyannisa z 1962 r. oraz "HELENA TROJAŃSKA" (Helen of Troy) Roberta Wise'a z 1955 r., historia zaczerpnięta z Iliady, superprodukcja z  Brigitte Bardot w roli niewolnicy królowej Sparty.  Akcja dwóch kolejnych filmów rozgrywa się w Rosji. Do XIII wieku przeniesie nas mistrzowski "ALEKSANDER NEWSKI" (Aleksandr Niewskij) Siergieja Eisensteina z 1938 roku, a do carskiej Moskwy końca XIX wieku "CYRULIK SYBERYJSKI" (Sibirskij cirulnik) Nikity Michałkowa  z 1998 r.

Spośród filmów, których akcja rozgrywa się na ziemiach brytyjskich znajdzie się "JABBERWOCKY" Terry’ego Gilliama z 1976 r., na motywach Lewisa Carolla, utrzymana w konwencji surrealistycznego humoru parodia epickich poematów rycerskich; "TESS" Romana Polańskiego z 1979 r., adaptacja rozgrywającej się w wiktoriańskiej powieści Thomasa Hardy'ego pt. „Tessa d'Urbeville”; osadzona w XVIII stuleciu w Anglii komedia Tony’ego Richardsona "JOSEPH ANDREWS" oraz opowieść rozgrywająca się na przestrzeni 400 lat, począwszy od roku 1600, "ORLANDO" w reż. Sally Potter z 1992 r. z Tildą Swinton w roli Orlanda – Orlandy. Natomiast do słonecznej Italii przeniesiemy się dzięki dwóm adaptacjom Szekspira: z Kennethem Branaghem zawitamy na Sycylię w znakomitej komedii "WIELE HAŁASU O NIC" (Much Ado About Nothing) z 1993 r., odwiedzimy Weronę dzięki "ROMEO I JULII" Franco Zeffirelliego z 1968 r.

Włochy to również miejsce akcji filmu "ŚWIĘTY MICHAŁ MIAŁ KOGUTA" (San Michele aveva un gallo) w reżyserii braci Taviani z 1972 r. Na koniec podróży włoskich wraz z Heleną Bonham Carter udamy się do Florencji w filmie "POKÓJ Z WIDOKIEM" (A Room With a View) w reżyserii Jamesa Ivory'ego z 1985 roku.

Ponadto pokażemy musical z Barbrą Streisand "HELLO, DOLLY!" r. Gene Kelly, z 1969 roku, którego akcja rozgrywa się pod koniec XIX wieku w Nowym Jorku; monumentalną epopeję o słynnej bitwie pod "WATERLOO" Siergieja Bondarczuka z 1970 r.; "HARAKIRI" (Seppuku) w reż.. Masaki Kobayashiego, z 1962 r., o XVII wiecznym Tokio oraz imponujący "RĘKOPIS ZNALEZIONY W SARAGOSSIE" Wojciecha Jerzego Hasa z 1964, adaptację wielowątkowej i wielopłaszczyznowej opowieści Jana Potockiego.

W czerwcu będziemy obchodzić 40. rocznicę śmierci pisarza MARKA HŁASKI (zm. 14 VI 1969 w Wiesbaden w Niemczech). W dniach 14.-16.06 Kino Iluzjon przypomni najważniejsze adaptacje prozy tego niepokornego twórcy.

Wyświetlimy - zrealizowaną na motywach autobiograficznego opowiadania Hłaski pt.: „Następny do raju” - "BAZĘ LUDZI UMARŁYCH" w reż. Czesława Petelskiego z 1958 r.; "PĘTLĘ" Wojciecha Jerzego Hasa z 1957 roku, adaptację wczesnego opowiadania Marka Hłaski pod tym samym tytułem z wyśmienitą kreacją Gustawa Holoubka ; "ÓSMY DZIEŃ TYGODNIA" (Der achte Wochentag) w reżyserii Aleksandra Forda z 1958 roku z Sonią Ziemann, późniejszą żoną Hłaski; film dyplomowy absolwentów Łódzkiej Szkoły Filmowej "KONIEC NOCY" z 1956 r., do którego Hłasko współtworzył scenariusz oraz "SONATĘ MARYMONCKĄ" w reż. Jerzego Ridana z 1987 r., opartą na motywach pierwszej, niezwykle niedocenianej i wielokrotnie przerabianej, powieści Hłaski wydanej dopiero po śmierci autora. Pokażemy też dokument Andrzeja Titkowa z 1986 roku "PIĘKNY DWUDZIESTOLETNI" - swoisty hołd złożony twórcy.

W czerwcu Iluzjon nie zapomni o dzieciach i w ramach cyklu ILUZJON DZIECIOM i 1 czerwca w Dzień Dziecka zaprosi na "PODRÓŻE GULIWERA" (Gulliver's Travels) w reż.  Dave’a Fleischera, ekranizację powieści Jonatana Swifta z 1939 roku; "NIEDŹWIADKA" (L'ours) z 1988 r. w reżyserii Jean-Jacques Annauda, oraz 11.06. "MAŁĄ KSIĘŻNICZKĘ" (The Little Princess) Waltera Langa z 1939 r. z Shirley Temple w roli głównej.

Iluzjon pamięta także o 20. rocznicy „wyborów czerwcowych” do parlamentu i 4 czerwca pokaże "CZŁOWIEKA Z MARMURU" Andrzeja Wajdy z 1976 r., pokaz poprzedzi projekcja archiwalnej Polskiej Kroniki Filmowej sprzed 20 lat.

Tradycyjnie Iluzjon zaprosi na KALEJDOSKOP FILMOWY, w ramach którego w ciągu całego miesiąca pokaże: zdobywcę Cezara '89 za najlepszy film zagraniczny "BAGDAD CAFÉ" (Out of Rosenheim/ Bagdad Café) w reż.  Percy'ego Adlona z 1987 roku; musical z Catherine Deneuve "PARASOLKI Z CHERBOURGA" (Les parapluies de Cherbourg / Die Regenschirme von Cherbourg) w reż.  Jacques'a Demy z 1964 r.; "BRZUCH ARCHITEKTA" (The Belly of an Architect / Il ventre dell'architetto) w reż.  Petera Greenawaya  z 1987  r.; "MOJĄ LEWĄ STOPĘ" (My Left Foot) r. Jim Sheridan, z 1989  r. z nagrodzonym Oscarem Danielem Day-Lewisem; obsypany Oscarami 74’ film "ŻĄDŁO" (The Sting) w reż.  George’a Roy Hilla  z 1973  r.; "SŁODKIE ŻYCIE" (La dolce vita / La douceur de vivre) Federico Felliniego z 1959 r. z niezapomnianą rolą Marcello Mastroianniego; "ZAWÓD: REPORTER" (Professione: reporter/Profession: reporter/El reportero) Michelangelo Antonioniego z 1974 r. z Jackiem Nicholsonem oraz kultową komedię "REJS" Marka Piwowskiego z  1970  r.

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones