Recenzje

Krytyk filmowy, dziennikarz. Współgospodarz programu "Weekendowy Magazyn Filmowy" w TVP 1, autor nominowanego do nagrody PISF- u bloga "Cinema Enchante". Od znanej polskiej reżyserki usłyszał o sobie: "Trochę popieprzony, ale w sumie w porządku".
  • Van Gogh nieznany (recenzja filmu Twój Vincent)
    Twój Vincent

    Van Gogh nieznany

    "Twój Vincent" odwołuje się do zupełnie innej tradycji gatunkowej. Dzieło Kobieli i Welchmana – tak jak klasyczny "Rashomon" Kurosawy – przypomina antykryminał oddalający nas z każdą chwilą od...)
    Piotr Czerkawski
  • Po ludobójstwie (recenzja filmu Ptaki śpiewają w Kigali)
    Ptaki śpiewają w Kigali

    Po ludobójstwie

    Uczynienie głównej bohaterki akurat z Claudine okazało się strzałem w dziesiątkę. Dzięki temu zabiegowi Krauzowie wytrącają widzów z samozadowolenia, skłaniają do opuszczenia bezpiecznego rewiru...)
    Piotr Czerkawski
  • Historia przemocy (recenzja filmu Jeszcze nie koniec)
    Jeszcze nie koniec

    Historia przemocy

    Na pierwszy rzut oka tego rodzaju otwarcie powinno zwiastować dramat obyczajowy w rodzaju "Rozstania" albo "Niemiłości". Nic bardziej mylnego. Legrand, inaczej niż Farhadi i Zwiagincew, nie dryfuje w...)
    Piotr Czerkawski
  • Mektoub, My Love: Canto Uno

    Impreza życia

    Dzieło Kechiche'a nie ma klasycznie rozumianej dramaturgii, stanowi raczej zbiór impresji z życia młodych ludzi spędzających lato na francuskim wybrzeżu. Bohaterowie "Mektouba…" zachowują się jak...)
    Piotr Czerkawski
  • Sando-me no satsujin

    Długi film o zabijaniu

    O ironio, choć reżyser chciał uciec od tematyki rodzinnej, największe wrażenie w "The Third Murder" i tak robią sekwencje obrazujące relacje ojciec-córka. Dalekie od ideału podejście do własnych...)
    Piotr Czerkawski
  • Ex Libris: New York Public Library

    Budujcie biblioteki!

    Gdy ogląda się "Ex Libris: New York Public Library", nie sposób uwierzyć, że jego twórca niebawem dobiegnie dziewięćdziesiątki. Film Fredericka Wisemana nie ma w sobie nic z kombatanckich wspominek...)
    Piotr Czerkawski
  • The Leisure Seeker

    Tak trzeba żyć

    O sile "The Leisure Seeker" świadczy zatem nie, raczej sztampowa, treść, lecz atrakcyjny sposób jej przekazania. Virziemu oraz trzem jego współscenarzystom udało się na przykład stworzyć pełnokrwiste...)
    Piotr Czerkawski
  • La villa

    Nie ma jak w domu

    Guédiguian rozpoczyna swoją fabułę od mocnego uderzenia. Oto nestor bogatego francuskiego rodu, podczas pobytu w swej letniej rezydencji, niespodziewanie dostaje wylewu. Na tę wieść rzadko widujący...)
    Piotr Czerkawski
  • Foxtrot

    Zgubiony rytm

    "Foxtrot", choć również opowiada o "życiu z wojną w tle", pozostaje natomiast dziełem świadomie oderwanym od rzeczywistości. Decydując się na wybór takiej konwencji Maoz z pewnością wykazał się...)
    Piotr Czerkawski
  • Lean on Pete

    Lekcje dojrzałości

    Film Haigha powinien spodobać się wszystkim tym, których kilka miesięcy temu zirytowało "American Honey". Oba tytuły łączy podobny cel, chęć przyjrzenia się życiu młodzieży z amerykańskiej prowincji....)
    Piotr Czerkawski
  • L'insulte

    Wojna na słowa

    "The Insult" po mistrzowsku rekonstruuje na ekranie atmosferę podskórnego napięcia. W pogrążonym w politycznej gorączce Bejrucie wystarczy jeden fałszywy ruch i jedno zbędne słowo, by uruchomić...)
    Piotr Czerkawski
  • First Reformed

    Droga krzyżowa

    Opowieść o egzystencjalnych rozterkach pewnego pastora może i zaczyna się jak film Bergmana, ale kończy już niczym "Ojciec Mateusz". Trudno odpędzić się od myśli, że Schradera zgubił głównie grzech...)
    Piotr Czerkawski

Piotr Czerkawski dla fwm Filmweb magazyn

0525044c46eb8916c1c0503e1e98294b