Recenzje

Filmoznawca, politolog, eseista. Pisze o filmie, sztukach wizualnych, literaturze, komentuje polityczną bieżączkę. Członek zespołu Krytyki Politycznej. Współautor i redaktor wielu książek filmowych, ostatnio (razem z Łukaszem Rondudą) "Kino-sztuka. Zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej".
  • Wino ze średniej półki (recenzja filmu Nasz najlepszy rok)
    Nasz najlepszy rok

    Wino ze średniej półki

    Klapisch łączy subtelną psychologiczną narrację, pokazującą rodzinne tarcia i momenty bliskości z farsowymi, nastawionymi na mniej wyrobionego widza fragmentami. Humor nie zawsze jest tu najwyższej...)
    Jakub Majmurek
  •  Bilans kwartalny w tropikach (recenzja filmu Jestem Rosa)
    Jestem Rosa

    Bilans kwartalny w tropikach

    Brazylijskie kino na polskich ekranach stoi w tym roku kobiecymi bohaterkami. Po Clarze z wyśmienitego "Aquariusa" kolejną jest Rosa. Z Clarą łączy ją niezależność, siła i klasa społeczna. Dzieli wiek...)
    Jakub Majmurek
  • Czy artysta powinien bać się szczęścia? (recenzja filmu Przeżyć: metoda Houellebecqa)
    Przeżyć: metoda Houellebecqa

    Czy artysta powinien bać się...

    W eseju, jaki stał się podstawą dla filmu, Houellebecq radzi każdemu aspirującemu poecie: "nie obawiaj się szczęścia, ono nie istnieje". Co jednak, gdy artysta spotka na swojej drodze szczęście? Albo...)
    Jakub Majmurek
  • Serpico z bułgarskiego PKP (recenzja filmu Sława)
    Sława

    Serpico z bułgarskiego PKP

    "Proletariackie kino z Bułgarii o zmaganiach kolejarza ze skorumpowanym ministerstwem transportu" – taki opis filmu nie brzmi jak przepis na hit na lato. Jednak kreacje aktorów, humor i głęboka...)
    Jakub Majmurek
  • O Bałkanach bez klisz (recenzja filmu Enklawa)
    Enklawa

    O Bałkanach bez klisz

    "Enklawa" to druga pełnometrażowa fabuła uznanego serbskiego dokumentalisty, Gorana Radovanovica – znanego z serii ostro polemicznych dokumentów z lat 90., atakujących propagandę i nacjonalistyczną...)
    Jakub Majmurek
  • Mądrość optymizmu (recenzja filmu Gleason)
    Gleason

    Mądrość optymizmu

    Tweel kręci uczciwy, a jednocześnie lojalny wobec swoich bohaterów dokument. Pokazuje autentyczne problemy, jakimi choroba obarcza Steve'a, Michel i ich bliskich. Widzimy klęski w terapii Steve'a,...)
    Jakub Majmurek
  • Ostatnia rodzina w kostiumie (recenzja filmu Historia pewnego życia)
    Historia pewnego życia

    Ostatnia rodzina w kostiumie

    Brizé tworzy bardzo subtelny portret zmierzającego do klęski i rozczarowania życia kobiety. Pomaga mu w tym świetny casting, złożony z dalekich od warunków gwiazd filmowych, dyskretnie...)
    Jakub Majmurek
  • Nie moja bajka (recenzja filmu Mój anioł)
    Mój anioł

    Nie moja bajka

    Przedstawiona historia zainscenizowana jest w bardzo wymyślny sposób. Większość ujęć kręcona jest z punktu widzenia Anioła. Kadry zanurzone są w miękkim, łagodnym świetle. Patrzymy na świat oczami...)
    Jakub Majmurek
  • Troll z Pismem Świętym (recenzja filmu Uczeń)
    Uczeń

    Troll z Pismem Świętym

    Jednocześnie wydaje się, że Serebrennikov nie do końca rozpoznaje czysto rosyjski potencjał swojego filmu, zbyt blisko trzyma się tekstu von Mayenburga. Ten w wielu miejscach należałoby przyciąć. Rytm...)
    Jakub Majmurek
  • Ładne obrazki nie wystarczą (recenzja filmu Szatan kazał tańczyć)
    Szatan kazał tańczyć

    Ładne obrazki nie wystarczą

    Filmowy kadr przypomina formatem zdjęcia z Instagrama albo nagranie z komórki. Rosłaniec nakręciła film dla pokolenia Snapchata, dla świata natychmiastowej produkcji i konsumpcji wizualnej. Gdzie...)
    Jakub Majmurek
  • Traumy i banały (recenzja filmu Mały Jakub)
    Mały Jakub

    Traumy i banały

    Film Bielińskiego dotyka traum swojego bohatera, rezonując emocjonalnie z widzami. Ale w zbyt wielu momentach oferuje banał i błędne artystyczne wybory. )
    Jakub Majmurek
  • Szkoda, że bez sensu (recenzja filmu Piekło)
    Piekło

    Szkoda, że bez sensu

    Doceniam ciekawy filmowy obraz Wiednia, robotę operatora i aktorów z Schurawlow na czele. Sympatyzuję z tym, jak film porusza trudne polityczne i społeczne kwestie w gatunkowej formule, z jego...)
    Jakub Majmurek

Jakub Majmurek dla fwm Filmweb magazyn

0525044c46eb8916c1c0503e1e98294b